Wat is de functie van een nekkraag

Auteur Topic: Wat is de functie van een nekkraag  (gelezen 20971 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 25 november 2008, 12:17:52
wat betref:t Immobiliatie van de nekwervels in neutrale positie  17 (50%)

Uiteraard immobiliseert de nekkraag de individuele nekwervels niet, hij maakt er niet eens contact mee, bovendien zullen de nekwervels wanneer die niet in neutrale positie zijn ook niet in die positie gebracht worden. Iets wat niet in die posistie gebracht wordt kun je daar ook niet houden.
Kortom de nekwervels worden bij afwijkingen niet in neutrale positie gebracht of gehouden en zeker niet geimobiliseerd.
Door het hoofd en de romp te immobiliseren zoals dat op een backboard gebeurd bereik je welliswaar ongeveer het zelfde effect voor de nekwervels die daar tussen hangen, maar het is wezenlijk iets anders.
Om de nekwervels te immobiliseren zul je ze m.i. moeten fixeren met fixateur externe oid.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 25 november 2008, 12:43:37
wat betref:t Immobiliatie van de nekwervels in neutrale positie  17 (50%)

Uiteraard immobiliseert de nekkraag de individuele nekwervels niet, hij maakt er niet eens contact mee, bovendien zullen de nekwervels wanneer die niet in neutrale positie zijn ook niet in die positie gebracht worden. Iets wat niet in die posistie gebracht wordt kun je daar ook niet houden.
Kortom de nekwervels worden bij afwijkingen niet in neutrale positie gebracht of gehouden en zeker niet geimobiliseerd.
Door het hoofd en de romp te immobiliseren zoals dat op een backboard gebeurd bereik je welliswaar ongeveer het zelfde effect voor de nekwervels die daar tussen hangen, maar het is wezenlijk iets anders.
Om de nekwervels te immobiliseren zul je ze m.i. moeten fixeren met fixateur externe oid.

Jacques,  
Je mag je beperken tot handelingen die je extra-muraal, dus buiten het ziekenhuis kan uitvoeren..  En je hebt beter gelezen, en geintepreteerd dan ik heb kunnen schrijven in deze casus.
Je mag "Immobiliatie van de nekwervels in neutrale positie"  intepreteren zoals jij beschreven hebt als..
Citaat

De vraag is kan een nekkraag dat zelfstandig bereiken ?

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 26 november 2008, 15:45:09
Een nekkraag alleen is nooit genoeg als je wilt immobiliseren.
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 26 november 2008, 17:14:17
Dus we zijn het er over eens dat  "Immobiliatie van de nekwervels in neutrale positie  17 (50%)" niet goed is .....

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #14 Gepost op: 26 november 2008, 19:11:01
Ja, ik ben het er alleen niet mee eens dat een van de andere opties wel goed zou zijn. "Immobiliatie stie" (lees datgene wat je schrijft alsjeblieft even door voor je op OK klikt) is dus fout, het gewicht van het hoofd dragen is niet het doel van de kraag én dat doet het alleen als je rechtovereind zit, afstand bewaren en bewegingsloos houden zijn net zo fout als de 1e en de signaleringsfunctie is mooi verzonnen maar daar is 'ie ook niet voor bedoeld. Dan zouden we beter een petje op kunnen zetten met geel fluoricerende tekst "Hi, my nek is hurt". Dat zit namelijk een stuk prettiger.
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 26 november 2008, 20:01:20

Immobiliatie van de nekwervels in neutrale positie  17 (50%)       (FOUT)
Het gewicht van het hoofd dragen  3 (8.8%)                           (Correct!!)
Afstand tussen hoofd en romp gelijkhouden  5 (14.7%)             (Correct!!)
signaleringsfunctie dat iemand verdacht word van nekletsel  2 (5.9%) Beetje goed, neven effect !!
bewegingsloos houden van hoofd  7 (20.6%)                           (FOUT)

Foute antwoorden hebben we al besproken..

Het gewicht van het hoofd dragen, geld met name bij zittende en staande en drijvende patienten, hangend in brancard, verticale positie of bij het van de trap afdragen. De bedoeling is dat een eventueel letsel niet verder word gecomprimeerd in deze positie.  Dus het gewicht van het hoofd (10% van lichaamgewicht) moet van de de nekwervels gehaald worden.  Daarom is een goede maatvoering ook van belang..  (Ik zag dat in het nieuwe rode kruis boek de aanmeet methode verkeerd stond afgedrukt..)  

Een andere functie is de afstand tussen hoofd en romp gelijkhouden tijdens transport..  Metname bij het optrekken en remmen van een ambulance, maar nog duidelijk is het bij "Ski-patrol". of ander vormen van transport over oneffenterrein, of transport via een snelle reddingsboot.
De afstand tussen de wervels en het mogelijk letsel mag door het gewicht niet kleiner worden..  Een goed geplaatste nekkraag voorkomt dat de afstand tussen schouderpartij en het hoofd niet kleiner wordt. Tijdens reddingfase en transport fase is dat belang..
Het hoofd weegt net zo veel als een bowling bal..  En die gaat schuiven.  Met gewone headbloks gaat het hoofd zonder nekkraag bewegen..  Dit kan je proef onder vindelijk tijdens een training gewoon uitproberen.  Met ducktape kan je dat voorkomen, alleen dat is niet erg patient vriendelijk..

Voor de gene die heel goed lezen, kan het alleen de compressie voorkomen en niet verdere uitrekken, daarom is het van belang dat de nekkraag wordt aangebracht onder lichte tractie in neutrale positie wordt aangebracht....

De nekkraag maakt daarbij het stabiliseren op een wervelplank eenvoudiger.. Zonder nekkraag is het een stuk lastiger en meer bewerkelijker..

In de literatuur, en zowel in de presentaties van de fabrikantLeardal word de functie signaleringsfunctie weldegelijk benoemd..

Je kan dus zeggen van de 22 stemmen er slechts 4 mensen het correcte antwoorden had..

AMK

• Senior gebruiker
  • VPK io
Reactie #16 Gepost op: 26 november 2008, 20:22:33
Dan heb ik blijkbaar toch nog iets goed onthouden ;D

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 16 december 2008, 15:25:21
Ik concludeer even..

Dat over het gebruik van het aanleggen van een nekkraag nog veel misverstanden zijn bij de eerste hulpverleners..

Ik ben absoluut voor dat hulpverleners  leren een nekkraag aanleggen.  Het is geen voorbehouden handeling..  Echter je moet het wel correct doen.. En ik schrik dat in het nieuwe Rode Kruis boek, domweg fouten staan over de maatvoering en aanleggen van bijvoorbeeld een Stiffneck Select.  En dat dit soort fouten kunnen gebeuren, terwijl in de gebruiksaanwijzing het wel correct staat.  

Een goede training door instructeurs die goed in de materie zitten is van belang..  Als je de essentie van spinal care niet snapt, blijf er dan af...

qpatrick

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 16 december 2008, 16:13:01
Ik vind het opmerkelijk om de poll hier te vinden. De nekkraag is geen domein voor de eerste hulp. Wel het immobiliseren van het hoofd (nek) bij verdenking CWK letsel. Maar het omleggen van een nekkraag komt zo precies, dat moet je vaak geoefend hebben.

Een extra effect die je bereikt is dat de patient ervan wordt door drongen dat hij of zij niet het hoofd moet bewegen. Als iemand een nekkraag heeft omgehad, dan snapt ie vast wat ik bedoel....

:)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 16 december 2008, 16:29:44
Ik vind het opmerkelijk om de poll hier te vinden. De nekkraag is geen domein voor de eerste hulp. Wel het immobiliseren van het hoofd (nek) bij verdenking CWK letsel. Maar het omleggen van een nekkraag komt zo precies, dat moet je vaak geoefend hebben.

Ik heb de poll hier neer gezet, om dat steeds meer ehbo organisaties zich aanmeten dat een nekkraag omleggen een eenvoudig kunstje is.. terwijl er veel onwetenheid over is... Het Rode Kruis publiceert er in hun lesmateriaal over, en het oranje kruis ook (module waterongevallen)..  
Echter als de basis van wervelimmobilisatie en de "werkelijke" functie van een nekkraag niet eens duidelijk is.,

Bij de organisatie waar ik mede voor verantwoordelijk ben, leer je deze vaardigheid zelfstandig uitvoeren, echter daar train je ook ruim 50 uur op, onder heel veel verschillende omstandigheden, voor dat je het zelfstandig mag uitvoeren..