Wat is de functie van een nekkraag

Auteur Topic: Wat is de functie van een nekkraag  (gelezen 20982 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Gepost op: 21 november 2008, 09:35:25
Deze pol is bedoeld voor eerste hulpverleners, en gaat over een basiskennis over nekkragen en wervelletsel,

Het doel van de poll is om een discussie te hebben over misverstanden over het gebruik en de functie van nekkragen.
Het doel van de discussie en toelichtingen is mensen bewust te maken dat er veel misverstanden over nekkragen zijn.

Het gaat dus om de meeste juiste antwoord !!!!!, Je kan twee keuzes maken..

Foto gebruikt met toestemming van Rescuetraining.NL voor deze poll, Copyright van de foto ligt bij RescueRraining.NL

Misschien kan je keuze motiveren...

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #1 Gepost op: 21 november 2008, 14:26:23
Gewicht van het hoofd dragen.. lijkt me niet het belangrijkste (so ligt ook vaak)
Signaleerfunctie.. een beetje, maar zeker niet het belangrijkst
Bewegingsloos houden van het hoofd... daar heb je ook handgreep van zach of headblocks voor nodig.

Afstand tussen hoofd/romp gelijkhouden.. belangrijk, maar hoort een beetje bij het ( volgens mij ) juiste antwoord:

Immobiliatie site van de nekwervels in neutrale positie.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 21 november 2008, 18:34:53
Het is een bekende misvatting dat de nekkraag het hoofd en de nek stabiliseert. het beperkt slechts de bewegelijkheid
Vandaar dat ook met een nekkraag het hoofd manueel gefixeerd moet worden totdat het vastgezet is met headblocks en banden.
De nekkraag draagt bij een zittende of staande patient inderdaad een deel van het gewicht en daarmee wordt de verticale druk op de (cervicale)wervelkolom verminderd.
De afstand blijft daaroor ook gelijk, maar dat is een gevolg en geen doel op zich

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 22 november 2008, 08:36:30
Het juiste antwoord staat er m.i. niet bij. Helpt helpt een beetje bij de fixatie van de nek.
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 22 november 2008, 09:49:06
Het juiste antwoord staat er m.i. niet bij. Helpt helpt een beetje bij de fixatie van de nek.

Waarin verschilt fixeren van dan immobiliseren.
Hoe helpt een nekkraag dan bij het fixeren van de nek ?
Het is het de nek die je fixeren of fixeer je iets anders om de nek onbeweeglijk te houden in neutrale positie ?

Wat is het belangrijkste doel bij mogelijk wervelletsels en het transport klaar maken van een patient.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 25 november 2008, 05:13:53
Het is hetzelfde, maar er staat: "het helpt een beetje bij". (Lees: het is niet voldoende dit alleen te gebruiken)
Het helpt door bewegingsmogeljikheden te beperken, met name laterale bewegingen.
En deze vraag is geheel afhankelijk van wat je 'nek' noemt.

En het belangrijkste doel? Dat zweeft een beetje tussen "Do no further harm" en "cover your ass for court" ;)
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 25 november 2008, 10:31:35
Ik probeer jullie een even op weg te helpen..

Definitie en verschil Immobiliseren en Fixeren

In spinal care is dat iets een essentieel echt verschillends.
Fixeren is iets mechanisch (onbeweeglijk) vast maken. Ik kom daar straks op terug.
Immobiliseren is iets onbeweeglijk houden.  Dat kan op twee manieren, Handmatige Immobilisatie en Mechanische Immobilisatie (door middel van hulpmiddelen).

Het kerndoel bij behandeling van slachtoffers met mogelijk wervelletsel

Het belangrijkste doel bij interventies bij een slachtoffer die verdacht van wervelletsels word is deze patient onbeweeglijk houden in neutrale positie.

Om dat te bereiken moet je een aantal kunstjes doen..  Dat begint bij handmatige immobilisatie, Logroll en dat zou moeten eindigen (in de transport fase) Met een volledige correct gefixeerde patient op een rigide ondergrond, zoals een wervelplank..
Bij het transporteren van een slachtoffer ontstaan allerlei kinetische energie op het slachtoffer.. En dat stelt dus eisen aan de wijze waarin je het slachtoffer onbeweeglijk houdt..

Even terug naar de oorspronkelijke vraag van poll..
Het gaat om de meest juiste antwoord..
En de vraag is wat is de functie van de nekkraag, bij een slachtoffer die verdacht word van wervelletsel.  Het gaat dus om wat de zelfstandige functie van een nekkraag is.. En het antwoord ligt voornamelijk verscholen. In de (bio)-mechanica, bewegingsleer en fixatieleer..

Een tipje van de sluier.....

> Kan een nekkraag zelfstandig het hoofd mechanisch onbeweeglijk houden ??? : Het antwoord hier is nee.   De laatste keuze is dus Fout

> Bij een slachtoffer die nekkraag kraag om heeft weet iedereen dat dit slachtoffer verdacht word van een mogelijk wervelletsel. dus we moeten voorzichtig doen., heeft een zeer belangrijke signaleringsfunctie dat iemand verdacht word van nekletsel.  Dit antwoord is goed, Echter het gaat om de meest juiste antwoord.  En dit effect kan je ook bereiken met een papieren nekkkraag, Zijn er twee andere stellingen, die nog meer meer juister zijn, en hoger in prioriteit hebben..

@Palmpie

Het gaat om de meeste juist antwoord.. Op welke wijze helpt een nekkraag bij het onbeweeglijk houden van de nekwervels.  Welke krachten vangt een nekkraag dan op ???

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 25 november 2008, 11:21:04
....wat is de functie van de nekkraag, bij een slachtoffer die verdacht word van wervelletsel.  Het gaat dus om wat de zelfstandige functie van een nekkraag is..

Bij een slachtoffer die nekkraag kraag om heeft weet iedereen dat dit slachtoffer verdacht word van een mogelijk wervelletsel. dus we moeten voorzichtig doen., heeft een zeer belangrijke signaleringsfunctie dat iemand verdacht word van nekletsel.  Dit antwoord is goed,

Peter, ik ben het niet met je eens dat de signalering tot de functie van de nekkraag gerekend mag worden, het is een neveneffect maar daar is het ding niet voor gemaakt, het is geen zelfstandige functie zoals je hierboven aangeeft.

Vergelijk het een beetje met een wielklem, de functie van het ding is het immobiliseren van een voertuig.
Dat hij door zijn gele kleur goed opvalt is meegenomen en zelfs zo bedoelt maar opvallen is een eigenschap van de wielklem, niet de functie.
Wat mij betreft is het antwoord dus onjuist.

Is dat laatste allemaal zo belangrijk ?
Nee, je moet de mogelijkheden/beperkingen en (contra)indicaties van het ding kennen en dan nog alleen wanneer jij de persoon gaat besluiten om dat ding aan te leggen en hem evt ook zelf aanlegt.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 25 november 2008, 11:31:35
Ik heb bewust even later gereageerd op jouw antwoord, om iedereen even de gelegenheid te geven, om te reageren..

De nekkraag draagt bij een zittende of staande patient inderdaad een deel van het gewicht en daarmee wordt de verticale druk op de (cervicale)wervelkolom verminderd.
Jacques
Dit antwoord is GOED

De afstand blijft daaroor ook gelijk, maar dat is een gevolg en geen doel op zich

Vind je goed dat ik daar even iets later op terugkom, anders verklappen we alles al...

Peter, ik ben het niet met je eens dat de signalering tot de functie van de nekkraag gerekend mag worden, het is een neveneffect maar daar is het ding niet voor gemaakt, het is geen zelfstandige functie zoals je hierboven aangeeft.

Vergelijk het een beetje met een wielklem, de functie van het ding is het immobiliseren van een voertuig.
Dat hij door zijn gele kleur goed opvalt is meegenomen en zelfs zo bedoelt maar opvallen is een eigenschap van de wielklem, niet de functie.
Wat mij betreft is het antwoord dus onjuist.

Is dat laatste allemaal zo belangrijk ?
Nee, je moet de mogelijkheden/beperkingen en (contra)indicaties van het ding kennen en dan nog alleen wanneer jij de persoon gaat besluiten om dat ding aan te leggen en hem evt ook zelf aanlegt.

Ik had de toelichting nog even aangepast..   De vraag stelling is bewust gekozen om het meest juist antwoord te geven, en niet om het enige juiste antwoord te kunnen geven....
De signaleringsfunctie, is iets wat de nekkraag zelfstandig kan bereiken.. Natuurlijk is het een neveneffect, en niet je hoofd doelstelling, en ik hoop niet dat er patienten met alleen een nekkraag om, de SEH worden ingebracht..

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 25 november 2008, 11:43:10
Tot op heden zijn de volgende antwoorden gegeven en inmiddels heb ik op een paar punten een toelichting gegeven..

Er zijn :
2 antwoorden echt fout,
1 antwoord een beetje goed,
2 antwoorden echt correct..

Immobiliatie van de nekwervels in neutrale positie  17 (50%)
Het gewicht van het hoofd dragen  3 (8.8%)                           (Correct!!)
Afstand tussen hoofd en romp gelijkhouden  5 (14.7%)      
signaleringsfunctie dat iemand verdacht word van nekletsel  2 (5.9%) Beetje goed, neven effect !!
bewegingsloos houden van hoofd  7 (20.6%)                           (FOUT)