Wind rukt dak van garagePOELDIJK - Het Poeldijkse echtpaar Van der Wilk kreeg gisterochtend de schrik van hun leven. Een groot zwart dak kwam de tuin binnenvliegen en dat op de 79ste verjaardag van Jan van der Wilk. ,,Dit verjaardagscadeautje zal ik nooit meer vergeten,’’ grapt de jarige.
De brandweer verwijdert de stukken van het dak die in de tuin van de familie Van der Wilk terecht zijn gekomen. FOTO THIERRY SCHUT
Het dak bleek afkomstig van autoservice bedrijf Kwik-Fit aan de Nieuweweg, waar de Van der Wilks precies achter wonen. Terwijl zij rond 10 uur een gebakje aten, kwam het gevaarte hun tuin inwaaien.
„We zagen het gewoon op ons afkomen,’’ zegt Em van Wilk. Ze is nog steeds niet bekomen van de schrik terwijl de brandweer inmiddels druk bezig is om alle dakresten uit de tuin te verwijderen.
Kwik-Fit zal de komende dagen dicht blijven totdat er een nieuw dak op zit.
Manager Michel Sluis snapt niet hoe het heeft kunnen gebeuren. „Het dak is nog niet zo lang geleden vervangen,’’ vertelt hij. „Toch kwamen de platen van het dak vandaag spontaan naar beneden,’’ aldus Sluis. „Ze zijn gelukkig niet op klanten of medewerkers terecht gekomen.’’
Bij bewoonster Ploon van Elswijk, die ook delen van het dak in haar tuin kreeg, was bijna wél een ongeluk gebeurd. „Mijn kleinzoon wil altijd de visjes in de vijver voeren,’’ vertelt zij. „Vandaag weer, vlak voordat het dak naar beneden kwam. Dit keer zei ik dat het buiten te koud was. Ik ben nog steeds blij dat we niet de tuin ingegaan zijn, want ik wil niet weten hoe het anders afgelopen was.’’
Ook de Van der Wilks denken dat zij een engeltje op hun schouders hebben gehad. „De serre heeft het meeste opgevangen, anders hadden we het dak in huis gehad,’’ zegt mevrouw Van der Wilk, als de brandweer na anderhalf uur de meeste troep heeft opgeruimd. Alleen de schutting is volledig vernield.
Toch gaat het verjaardagsfeest vanavond gewoon door. „We hebben de gasten wel wat te vertellen,’’ zegt Jan van der Wilk. „Dit is de meest bijzondere verjaardag die ik ooit heb gehad.’’
Ook elders in de regio richtte de storm veel schade aan. Gewonden vielen er nergens.
Vooral in de ochtend hield de wind flink huis. In Delft woeien de nodige bomen om, onder meer in de wijk Poptahof. Een enorm reclamebord kwam op de Provincialeweg terecht.
Langs het traject van Randstadrail tussen Den Haag en Zoetermeer woei een boom om, tegen een bovenleiding aan. Daardoor waren zes haltes in Zoetermeer alleen met bussen bereikbaar. In Den Haag vielen enkele bouwsteigers om door de wind.
Ook viel een gevelplaat van de bibliotheek aan het Spui door toedoen van de wind.
http://www.ad.nl/denhaag/2792662/Wind_rukt_dak_van_garage.html