Enkele of dubbele as (HW)

Auteur Topic: Enkele of dubbele as (HW)  (gelezen 3262 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Gepost op: 22 november 2008, 10:44:01
Even een vraagje.

Waarom heeft de ene HW een dubbele (achter)as en de andere een enkele?
Terwijl de werkhoogte van beide voertuigen hetzelfde is...

Heeft het miscchien iets met stabiliteit tijdens het rijden te maken?
Of toch de as-lasten??

Alvast bedankt




jdg112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #1 Gepost op: 22 november 2008, 11:21:02
Een extra as achter maakt de draaicirkel kleiner.
Dan moet het wel om een meegestuurde achteras gaan.


Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
Reactie #2 Gepost op: 23 november 2008, 14:17:49
Heeft o.a. met de aslasten te maken ongveer 8-10 ton per as. Een naloop as verkort inderdaad de draaicirkel

Kijk maar naar de nieuwe AL uit Rotterdam, heeft volgens mij geen noodzakelijkheid met het gewicht maar met de wendbaarheid