http://www.nu.nl/binnenland/2210923/ontsporing-muiderpoort-warmlopen-wiel.html'Ontsporing Muiderpoort door warmlopen wiel'
Uitgegeven: 23 maart 2010 13:13
Laatst gewijzigd: 23 maart 2010 14:29
DEN HAAG - Het ontsporen van een goederentrein bij station Amsterdam-Muiderpoort in november 2008 is ontstaan, doordat een wielbevestiging warmliep en afbrak.
Dat concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid dinsdag na onderzoek. Volgens de raad had het ongeval voorkomen kunnen worden, als het spoorwegnet was uitgerust met mankementdetectie, iets dat volgens de raad in veel Europese landen al wordt gebruikt.
De 315 meter lange goederentrein ontspoorde zaterdag 22 november. Daarbij raakten rails en wissels over een lengte van 500 meter total loss.
Door de nasleep van de ontsporing was het treinverkeer rond Amsterdam twee weken ernstig verstoord. ProRail schatte de schade door het ongeval op 1,5 tot 2 miljoen euro.
Mankementdetectie
Volgens de raad komen dit soort ontsporingen al decennia gemiddeld één keer per jaar voor. De organisatie vindt dat mankementdetectie jaren geleden al ingevoerd had moeten worden.
Volgens de raad vinden de spoorbedrijven wel dat die detectie gewenst is, maar ''zijn zij van mening dat de invoering ervan buiten hun verantwoordelijkheid c.q. directe invloed valt en niet wettelijk verplicht is.''
De raad noemt die opvatting ''beperkt'' en vindt dat de bedrijven alles moeten doen om risico's te vermijden. De overheid moet daarbij strenger toezien op het werk van de spoorbedrijven en ''meer regie'' gaan voeren, aldus de raad.
Proef
Een woordvoerster van spoorwegbeheerder ProRail laat in een reactie weten dat ''wel degelijk'' wordt gewerkt aan een detectiesysteem en dat op dit moment op het spoor bij Dordrecht een proef met een nieuw systeem (QuoVadis) loopt.
De proef is mede naar aanleiding van het ongeval bij Muiderpoort op gang gekomen. ProRail doet de test samen met goederenvervoerders. Als de proef slaagt, wordt het systeem ook op andere plaatsen in gebruik genomen.
De zegsvrouw wijst verder op de veiligheidsagenda waarin met vervoerders afspraken zijn gemaakt over detectie en intensievere controles van het materieel. ''Ongevallen op het spoor zijn niet altijd te voorkomen, maar we hebben de verantwoordelijkheid deze tot een minimum te beperken'', aldus ProRail.