Zeer groot OGS TIS 4.4 Goederentrein Cruquiuskade - Amsterdam 22-11-2008

Auteur Topic: Zeer groot OGS TIS 4.4 Goederentrein Cruquiuskade - Amsterdam 22-11-2008  (gelezen 13515 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #10 Gepost op: 22 november 2008, 17:26:20
Foto Nu.nl



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 22 november 2008, 23:14:51
Blijkbaar een foto kort na het ongeval.... Als je zo'n melding krijgt en er worden witte wolken beschreven...  ::) ::) ;) dan is het snel TIS 4.4!  ;D

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2620651/__Goederentrein_kantelt__.html?p=18,1
http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00585/trein_585348i.jpg


guest4965

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 23 november 2008, 12:49:07
Ontspoorde goederentrein ligt nog op de rails

De goederentrein die zaterdag ontspoorde op de spoorbrug tussen het Zeeburgerpad en de Cruquiuskade is nog niet opgeruimd.
Zaterdagnacht heeft Prorail de schade aan de rails geïnventariseerd. In de loop van de dag maakt Prorail bekend hoe en wanneer de goederentrein gelicht gaat worden en wat de schade aan de rails is.
De overlast voor het treinverkeer houdt nog de hele dag aan. Tussen Amsterdam Centraal en Bijlmer is geen treinverkeer en er rijden minder treinen tussen Centraal en Amersfoort en Centraal en Lelystad.

www.at5.nl

Ontspoorde goederentrein

Gespot door Martin Damen “Zaterdag aan het eind van de middag tijd 16:48 uur kregen de Hulpdiensten als Politie,Brandweer en GGD de Melding van een Grootschalig Trein Incident Spoor(TIS-4,4)groot Ongeval Gevaarlijke Stoffen op het spoor traject van de Nederlandse Spoorwegen, aan de Cruquiuskade na bij het Zeeburgerpad te Amsterdam alwaar een goederen trein ontspoord zou zijn.”





www.gespot.at5.nl / Martin Damen
Meer op: http://gespot.at5.nl/2008/11/23/ontspoorde-goederentrein/


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #13 Gepost op: 23 november 2008, 18:54:31
Blijkbaar een foto kort na het ongeval.... Als je zo'n melding krijgt en er worden witte wolken beschreven...  ::) ::) ;) dan is het snel TIS 4.4!  ;D

Hoezo  ;D
Volgens mij is het gewoon sneeuw  ::) ::)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


guest4965

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 25 november 2008, 21:30:55
Treinverkeer rond Amsterdam blijft ontregeld

AMSTERDAM - Het treinverkeer rond Amsterdam blijft voorlopig nog ontregeld. Zaterdag ontspoorde bij station Muiderpoort een goederentrein.

Volgens spoorwegbeheerder ProRail, dinsdag, is de trein weggehaald maar is de omvang van de schade zo groot dat het herstel nog enige tijd duurt, waarschijnlijk tot begin volgende week.

Door de ontsporing raakten rails en wissels over een lengte van 500 meter total loss. Op de twee sporen die niet beschadigd zijn blijven de treinen voorlopig rijden in een halfuursdienst tussen Amsterdam Centraal en Lelystad, Amsterdam Centraal en Utrecht en Amsterdam Centraal en Amersfoort.
(c) ANP

www.nu.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 25 november 2008, 22:16:57

Hoezo  ;D
Volgens mij is het gewoon sneeuw  ::) ::)

Columbiaanse poedersneeuw zeker...  ;D Op andere plaatsen op de foto is geen witte waas te zien..  ;)


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #16 Gepost op: 28 november 2008, 13:35:35
Ook volgende week treinvertragingen rond Amsterdam
Uitgegeven: 28 november 2008 13:19
Laatst gewijzigd: 28 november 2008 13:21

AMSTERDAM - De overlast op het spoor rond Amsterdam houdt komende week nog aan, ook nadat de reparatiewerkzaamheden begin volgende week zijn afgerond. Het vervangende spoor moet dan nog worden ingereden. Dat laat ProRail vrijdag weten.
 
Toen zaterdag een kalktrein ontspoorde tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Muiderpoort, werd vijfhonderd meter rails geheel kapotgerukt. Hoe dit kon gebeuren, is niet bekend. Van de 24 wagons ontspoorden er negen.  

"We hebben zelden een ongeluk gehad dat zo veel schade aan de rails veroorzaakte", zegt een ProRail-woordvoerder.

Werkzaamheden

Voordat nieuwe rails kon worden aangelegd, moest eerst de 2138 ton wegende en 315 meter lange trein worden verwijderd. Van de zes rijbanen zijn er vier beschadigd.

Al het treinverkeer moet nu over de twee overgebleven sporen. Treinen tussen Amsterdam en Utrecht worden omgeleid via Hilversum.

Vertragingen

Vrijdag kondigde de NS in advertenties in landelijke dagbladen aan dat ook volgende week nog vertragingen worden verwacht. ProRail verwacht dat het vervangende spoor begin volgende week is gelegd. Hierover hoopt het zaterdag uitsluitsel te kunnen geven.

Spoor

Maar dat nieuwe spoor moet voor de veiligheid eerst worden ingereden. "Dat betekent dat de treinen daar langzamer rijden", legt de woordvoerder uit. Ook dit zorgt nog voor vertraging. Pas als alles goed is aangedrukt, rijden de treinen op volle snelheid.

"Met een nieuwe auto geef je ook niet meteen vol gas", vergelijkt de zegsvrouw.

ANP


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 28 december 2008, 15:19:48
http://www.onderzoeksraad.nl/nieuws/nb20081205.htm

5 december 2008

Onderzoeksraad start onderzoek naar goederentreinontsporing.

Op zaterdag 22 november 2008 is omstreeks 16.45 uur tussen Amsterdam CS en Muiderpoort een goederentrein ontspoord. Bij de ontsporing zijn geen slachtoffers gevallen. Wel is er veel en ernstige schade ontstaan aan de betreffende wagens en de infrastructuur. Er is ondermeer schade ontstaan aan een spoorviaduct. Volgens een eerste schatting van ProRail bedraagt de directe schade aan de infrastructuur minimaal 1,5 miljoen euro. Verder heeft de ontsporing tot zeer omvangrijke en langdurige belemmering van het treinverkeer geleid.

Gezien de ernst van het ongeval en het potentiële gevaar dat dergelijke ontsporingen kunnen leiden tot een veel ernstiger ongeval, bijvoorbeeld indien een tegentrein met passagiers op de ontspoorde wagens inrijdt, heeft de Onderzoeksraad besloten een onderzoek te starten naar dit voorval.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 1 februari 2009, 21:54:21
http://www.nu.nl/algemeen/1909609/reparaties-bij-muiderpoort-op-schema.html

'Reparaties bij Muiderpoort op schema'
Uitgegeven:    1 februari 2009 19:38
Laatst gewijzigd:    1 februari 2009 19:38

AMSTERDAM - De reparaties aan het spoor bij Muiderpoort liggen op schema. Dat zei een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail zondagavond.

Volgens hem betekent dat dat de treinen daar maandagochtend weer rijden zoals het hoort. De werkzaamheden zijn nog niet afgerond. Dat zal, als alles volgens plan loopt, zondagavond en -nacht gebeuren.

ProRail voerde het hele weekeinde herstelwerkzaamheden uit. Op 22 november vorig jaar kantelde bij station Muiderpoort een goederentrein. De infrastructuur raakte daardoor zwaar beschadigd.

Schade

ProRail schat de schade op tussen de 1,5 miljoen en 2 miljoen euro. Na de reparaties zijn alle zes sporen weer te gebruiken.

ProRail greep de reparatiewerkzaamheden bij Amsterdam aan om meer werkzaamheden uit te voeren. Daarom rijden er zaterdag en zondag tussen Utrecht Centraal en Schiphol geen treinen. Op dat traject worden bussen ingezet.
© ANP


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.nu.nl/binnenland/2210923/ontsporing-muiderpoort-warmlopen-wiel.html

'Ontsporing Muiderpoort door warmlopen wiel'
Uitgegeven: 23 maart 2010 13:13
Laatst gewijzigd: 23 maart 2010 14:29

DEN HAAG - Het ontsporen van een goederentrein bij station Amsterdam-Muiderpoort in november 2008 is ontstaan, doordat een wielbevestiging warmliep en afbrak.
 Dat concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid dinsdag na onderzoek. Volgens de raad had het ongeval voorkomen kunnen worden, als het spoorwegnet was uitgerust met mankementdetectie, iets dat volgens de raad in veel Europese landen al wordt gebruikt.

De 315 meter lange goederentrein ontspoorde zaterdag 22 november. Daarbij raakten rails en wissels over een lengte van 500 meter total loss.



Door de nasleep van de ontsporing was het treinverkeer rond Amsterdam twee weken ernstig verstoord. ProRail schatte de schade door het ongeval op 1,5 tot 2 miljoen euro.


Mankementdetectie

Volgens de raad komen dit soort ontsporingen al decennia gemiddeld één keer per jaar voor. De organisatie vindt dat mankementdetectie jaren geleden al ingevoerd had moeten worden.

Volgens de raad vinden de spoorbedrijven wel dat die detectie gewenst is, maar ''zijn zij van mening dat de invoering ervan buiten hun verantwoordelijkheid c.q. directe invloed valt en niet wettelijk verplicht is.''

De raad noemt die opvatting ''beperkt'' en vindt dat de bedrijven alles moeten doen om risico's te vermijden. De overheid moet daarbij strenger toezien op het werk van de spoorbedrijven en ''meer regie'' gaan voeren, aldus de raad.


Proef

Een woordvoerster van spoorwegbeheerder ProRail laat in een reactie weten dat ''wel degelijk'' wordt gewerkt aan een detectiesysteem en dat op dit moment op het spoor bij Dordrecht een proef met een nieuw systeem (QuoVadis) loopt.

De proef is mede naar aanleiding van het ongeval bij Muiderpoort op gang gekomen. ProRail doet de test samen met goederenvervoerders. Als de proef slaagt, wordt het systeem ook op andere plaatsen in gebruik genomen.

De zegsvrouw wijst verder op de veiligheidsagenda waarin met vervoerders afspraken zijn gemaakt over detectie en intensievere controles van het materieel. ''Ongevallen op het spoor zijn niet altijd te voorkomen, maar we hebben de verantwoordelijkheid deze tot een minimum te beperken'', aldus ProRail.