Ik heb er maar even een nieuw topic van gemaakt, zat er even wat naar te kijken en het liep wat uit de hand qua tekst en on-topic zijn.....
Kun je dit wettelijk onderbouwen? Je mag ladderzat op je stoel gaan zitten, zelfs met je sleutel in het contact ''met het contact aan'' voor de radio (of de kachel) ... Je bestuurd namelijk geen voertuig, pas als je bestuurdershandelingen gaat verrichten, ben je strafbaar.
In ieder geval, ik ben het er wel mee eens om de reddingsvesten te verplichten maar laten we eerst maar eens zorgen dat een ieder die werkt op het water of bij het water een reddingsvest draagt (voordat de particulieren aan bod komen).
Je bent niet strafbaar, maar ze kunnen je wel een rijverbod opleggen uiteraard
Als je daarna gaat rijden levert het dus 2 misdrijven op ipv 1.....
Indien aannemelijk is dat je zou kunnen gaan rijden onder invloed -een intentie daartoe hebt- is het strafbaar. De intentie tot het plegen van een strafbaar feit is tegenwoordig al strafbaar. Een jongen met een steen is zijn hand tijdens een demonstratie is bv al strafbaar.
Er bestaat een gerede kans dat je -als je ergens voor anker ligt- je de boot zal moeten verplaatsen.
*****
Henk
http://books.google.nl/books?id=XizBjmz8jGIC&pg=PA299&dq=aanstaltenmaker#PPA298,M1 zie vanaf bladzijde 298 voor de jurisprudentie op het gebied van alcohol en wel of niet bestuurder zijn.... veel hangt dus af van de omstandigheden...... maar bijvoorbeeld de handrem lossen is al wel bestuurder zijn....
vanaf bladzijde 308 gaat het over scheepvaart....
2 Het is degene die op een scheepvaartweg een varend schip voert of stuurt, dan wel als loods aan boord van een zodanig schip de kapitein of de verkeersdeelnemer adviseert over de te voeren navigatie, verboden dit te doen, na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:
a.
het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan driehonderdvijftig microgram alcohol per liter uitgeademde lucht;
b.
het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 0,8 milligram alcohol per milliliter bloed.
Dus: als je een schip bestuurd mag je niet meer gedronken hebben als hierboven is aangegeven.....
Artikel 28 staat dan in het 1e en 2e lid dat je medewerking moet verlenen aan politie/KMar etc voor het uitvoeren van een voorlopig ademonderzoek (blazen). Dat geldt dus ook voor degenen die ergens voor anker liggen en de opsporingsambtenaar kan aannemelijk maken dat je zou kunnen/moeten wegvaren...
3.
Het eerste en tweede lid zijn van overeenkomstige toepassing op degene die aanstalten maakt een schip dat op een scheepvaartweg voor vertrek gereed ligt, te gaan voeren of sturen, dan wel als loods aan boord van een zodanig schip de kapitein of de verkeersdeelnemer over de te voeren navigatie te gaan adviseren, indien de opsporingsambtenaar redelijkerwijs kan aannemen dat dit voeren, sturen of adviseren zal leiden tot handelen in strijd met artikel 27, eerste of tweede lid.
en als ik dan de definitie van "scheepvaartweg" erbij pak:
d.
scheepvaartwegen: voor het openbaar scheepvaartverkeer openstaande binnenwateren en de Nederlandse territoriale zee, daaronder begrepen de daarin aanwezige waterstaatswerken;
Is dat dus vrij ruim gedefinieerd .....
Daarna staat er nog iets over wat men dan kan doen als je alleen voor anker ligt:
Artikel 29
1.
Een opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering kan, indien hij een ernstige verdenking heeft dat degene die op een scheepvaartweg een varend schip voert of stuurt, dan wel als loods aan boord van een zodanig schip de kapitein of de verkeersdeelnemer over de te voeren navigatie adviseert, handelt in strijd met artikel 27, eerste, tweede of vierde lid, aan die persoon een verbod opleggen op een scheepvaartweg een varend schip te voeren of te sturen, dan wel als loods aan boord van een zodanig schip de kapitein of de verkeersdeelnemer over de te voeren navigatie te adviseren, voor de tijd gedurende welke hij verwacht dat deze toestand zal voortduren tot ten hoogste vierentwintig uren.
2.
Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op degene die aanstalten maakt een schip dat op een scheepvaartweg voor vertrek gereed ligt, te voeren of te sturen, dan wel als loods aan boord van een zodanig schip de kapitein of de verkeersdeelnemer over de te voeren navigatie te adviseren, indien de opsporingsambtenaar ernstige reden heeft om aan te nemen dat dit voeren, sturen of adviseren zal leiden tot handelen in strijd met artikel 27, eerste of tweede lid.
3.
Het is degene aan wie een verbod op grond van dit artikel is opgelegd, gedurende de tijd waarvoor het verbod geldt, verboden op een scheepvaartweg een varend schip te voeren of te sturen, dan wel als loods aan boord van een zodanig schip de kapitein of de verkeersdeelnemer over de te voeren navigatie te adviseren.
4.
Degene aan wie een verbod op grond van dit artikel is opgelegd, is verplicht de bevelen die door de opsporingsambtenaar worden gegeven voor de uitvoering van het verbod op te volgen.
Dus een vaarverbod opleggen kan, alleen "voor vertrek gereed" is natuurlijk een term die behoorlijk open staat voor discussie/jurisprudentie. Verder, voor zover ik nu kan zien (ik heb alleen de wetteksten gelezen) is het verder dus niet strafbaar om dronken op een aangemeerde/voor anker liggende boot kapitein te zijn.....