Waar zijn wij mee bezig?

Auteur Topic: Waar zijn wij mee bezig?  (gelezen 6053 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Gepost op: 23 november 2008, 21:31:07
Tijdens mijn wekelijkse surfronde naar relevante wetenschappelijke artikelen ben ik iets interessants tegengekomen: http://www.cmaj.ca/cgi/reprint/178/9/1141

In hoeverre is dit van toepassing op de nederlandse situatie? Veel meer dan we willen toegeven, waarschijnlijk......

WM

The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 23 november 2008, 23:23:02
Zeker een zeer interresant artikel..  

Ik heb de conclusie inmiddels gelezen.. En ik heb nog niet veel andere onderzoeken gelezen in die dit onderschrijven. Ik ben wel benieuwd wat anderen van deze studie vinden ?

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 23 november 2008, 23:29:04
Zo'n onderzoek is in Nederland nog nooit gedaan toch? Maar ik denk dat ze wel een punt hebben als ik de conclusie's en manier van onderzoek lees... Canadezen zullen qua lichaamseigenschappen toch niet veel anders zijn dan Nederlanders zijn??
Nu ben ik een groentje, maar wat mij opvalt is dat het wel alleen om trauma gaat, is er vergelijkbaar onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld  hartaandoeningen etc? of zou dat in het licht van deze conclusie's mogelijk hetzelfde resultaat opleveren??
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

CM

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 24 november 2008, 00:40:32
JVo,

Hetzelfde OTALA heeft inderdaad onderzoek gedaan naar reanimaties en is tot dezelfde conclusies gekomen. Deze studie is echter niet te vergelijken met Nederland omdat hier is de incidentie van bij. PAAED (Defibrillatie door leken) veel lager dan in Canada. Waar wij wel juist heel sterk een meerwaarde zijn is in de niet reanimatie behoeftige patientenpopulaties. Een patient met een acuut hart infarct oftewel Myocard Infarkt is nergens ter wereld beter af. Waarom? De dichtheid van de infrastructuur qua PCI (dotter) centra en de ketenafspraken die gemaakt zijn leiden ertoe dat een pt. over het algemeen heel snel wordt geholpen.

Enne......wat betreft onderzoek in Nederland. Stel je eens voor dat wij erachter komen dat de heli weinig zinvol is.....dat kan toch niet!!  ;)

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2008, 04:59:16
In Nederland is geen keuze: we hebben uitsluitend ALS ambulances en geen BLS ambulances. Ik denk dat het verschil 'm zou kunnen zitten in scoop and run vs een meer stay and play houding die hier het verschil in is, en de ernst van de letsels in Amerika (daar zijn meer schotwonden, major car accidents etc.)

Hoe dan ook, we komen er hier niet achter omdat er geen vergelijkingsmateriaal is...
Arts  www.alphalog.nl

CM

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 24 november 2008, 05:38:46
Delta,

Het is geen amerikaanse studie, hoor! De O in OTALA staat voor Ontario, Canada. Daar hebben ze ook veel beter opgeleide medics die ALS uitvoeren. Daarnaast heeft Canada dezelfde strenge wapenwetten als Europa. Ik denk dat er wel degelijk een parallel getrokken mag worden.

Ik denk wel dat het een verhaal is van "Scoop and Run"  versus "Stay and Play".

WM

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #6 Gepost op: 24 november 2008, 21:22:09
het onderzoek doet me veel denken aan het onderzoek van rob lichtveld
ik kan het hele onderzoek zo even niet te voorschijn toveren maar hierbij een link met een samenvatting
http://www.umcutrecht.nl/zorg/nieuws/2007/01/traumapatiënt-keert-niet-terug-naar-werk.htm
belangrijkste deel daaruit:
Bij een groep van 507 ongevalslachtoffers, inclusief bovengenoemde patiënten, onderzocht Rob Lichtveld, het effect van de behandeling ter plaatse. Lichtveld is manager medische zaken van de Regionale Ambulance Voorziening Utrecht. Het blijkt dat meer handelingen verrichten op de plaats van het ongeval geen lagere sterftekans of een betere kwaliteit van leven oplevert. Ook het missen van diagnoses door ambulancepersoneel heeft geen nadelige gevolgen. Wel hebben ouderen een verhoogde sterftekans.

Lichtveld pleit dan ook voor het zo snel mogelijk vervoeren van de patiënt naar het traumacentrum en ter plaatse slechts een beperkt onderzoek te doen. Zijn bevindingen hebben al geleid tot diverse aanpassingen van de landelijke ambulanceprotocollen. Patiënten stabiliseren en zuurstof toedienen zijn bijvoorbeeld erg belangrijk, het toedienen van infuus waarschijnlijk minder.

Goede traumazorg is belangrijk omdat kinderen, jongeren en jongvolwassenen tot 44 jaar de meeste levensjaren verliezen door ongevallen. Integratie van langetermijn-onderzoek in de zorg is daarvoor noodzakelijk, net als het verbeteren van zorg in de keten van preventie, acute opvang, revalidatie en arbeidsreïntergratie, stellen Holtslag en Lichtveld.

--------------------------
Kortweg pleit hij voor snel transport bij polytrauma patienten en zegt hij bewijs te hebben gevonden dat een langere on-scene tijd met ALS handelingen niet leidt tot een betere outcome (misschien zelfs wel slechter)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 24 november 2008, 21:58:01
Ik denk dat er kern van waarheid zit in beide onderzoeken..

Echter je mag dit op basis van deze ondezoeken niet intepreteren dat een scoop and run beter zou zijn dat de huidige methodiek.
Het betekend alleen dat je misschien alleen het hoognodige moet doen, en soms wat sneller gaat rijden..  Misschien dat het diamanten kwartier voor de ambulancezorg weer z'n opgang gaat maken... ;-)

Ik heb wel het idee gehad, maar dat zie ik gelukkig niet vaak meer. dat men dacht dat het gouden uur, alleen voor de ambulancedienst was..  Terwijl het gouden uur ooit bedoeld was de tijd tussen ongeval, en de aankomst op de operatiekamer van de traumatoloog...

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #8 Gepost op: 24 november 2008, 22:15:39
klopt maar vaak is de verwachting van een ziekenhuis ook dat een patient opgelijnd en wel in hun toko binnenkomt, ik schaam me niet om een patient op de kap binnen te brengen zonder een iv naald maar meestal is dat "not-done" bij onze ketenpartners..................!?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 24 november 2008, 22:47:12
klopt maar vaak is de verwachting van een ziekenhuis ook dat een patient opgelijnd en wel in hun toko binnenkomt, ik schaam me niet om een patient op de kap binnen te brengen zonder een iv naald maar meestal is dat "not-done" bij onze ketenpartners..................!?

Dat went vanzelf.. ;-)