samenvoeging NRK en Oranje Kruis

Auteur Topic: samenvoeging NRK en Oranje Kruis  (gelezen 9502 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

amstaf3

• Senior gebruiker
Gepost op: 24 november 2008, 15:03:53
Kreeg laatst iets te horen dat het Oranje kruis wordt opgeheven en dat de leden er van worden overgeheveld naar het NRK omdat die nog alleen de verlengingen gaan uitvoeren
wie weet er hier meer van????????

CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #1 Gepost op: 24 november 2008, 15:12:12
ik mag hopen dat dit niet waar is !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
flappus  niet elke verandering is een verbetering

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 24 november 2008, 15:15:18
ik mag hopen dat dit niet waar is !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Waarom niet dan? zomaar willekeurig wat gaan roepen schiet de topicstarter niets mee op..... ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #3 Gepost op: 24 november 2008, 15:17:29
omdat ik heel simpel niet bij het nrk wil als ehbo-er. ben het niet eens met hun gang van zaken

s@nder

• chauffeur Hap alkmaar
  • Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2008, 15:21:07
Welke gang van zaken dan???
Wees eens duidelijk zodat er mischien een leuke discussie gestart kan worden.
Want wat jij nu bericht, kan niemand wat mee.....

Groet >:D

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #5 Gepost op: 24 november 2008, 15:26:47
ik heb natuurlijk alleen maar zicht op wat er hier in tilburg gebeurt. maar daar is het rk gewoon niet oke. ze hebben een ego over zich van heb ik jou daar. ze zouden alles kunnen en weten en op het moment dat ze daadwerkelijke wat moeten doen hebben de meeste nog geen kaas gegeten van de standaard ehbo dingen zoals verbandjes leggen enzo.

s@nder

• chauffeur Hap alkmaar
  • Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #6 Gepost op: 24 november 2008, 15:46:03
mischien denken deze mensen wel dat ze bijna dokter zijn en dat ze ook deze houding aan nemen maar dat wil niet zeggen dat het hele rode kruis zo is, ik denk dat je dan eerst even verder moet kijken dan dat je neus lang is, voordat je een oordeel velt over het rode kruis en het rode kruis over een kam scheert.
Tuurlijk zullen er gasten tussen lopen die denken dat ze alles kunnen maar die heb je ook zeker bij een gewone ehbo of oranje kruis vereniging.

en het rode kruis heeft sinds kort een eigen gemaakte opleidings traject ontwikkeld wat ik vele male beter vindt als het oranje kruis.

groet

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 24 november 2008, 16:03:01
De vraag was ook:

Kreeg laatst iets te horen dat het Oranje kruis wordt opgeheven en dat de leden er van worden overgeheveld naar het NRK omdat die nog alleen de verlengingen gaan uitvoeren

En niet wat we van het NRK vinden ;)

rjvaneyk

• Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 24 november 2008, 16:39:16
Bij mij is er niets bekend hierover.

Van zowel het Oranje Kruis als de Nationale Bond EHBO heb ik hier nog niets over te horen gekregen.
De kaderleden van de EHBO-vereniging waar ik bij hoor zitten in het bestuur van het Oranje Kruis
en weten hier ook niets van.

Ik beschik wel over informatie van het begin van dit jaar.

Citaat
Rode Kruis herneemt haar rol

Onder deze titel staat in het januarinummer van Eerste Hulp (het tijdschrift van de Nationale Bond EHBO) een uitgebreid interview met Marc Hofstra, directeur van het Nederlandse Rode Kruis. Daarin kondigt hij aan dat het Nederlandse Rode Kruis zich weer zal gaan weren op het gebied van het EHBO onderwijs, onder meer door eigen lesmateriaal uit te gaan geven en op termijn zelf te gaan certificeren.
 Dat dergelijke plannen in voorbereiding waren was hier en daar al bekend en Het Oranje Kruis en het Nederlandse Rode Kruis waren in gesprek over een nadere samenwerking; een samenwerking die overigens al jaren bestond, maar die werd verbroken door het besluit van de gezamenlijke Europese Rode Kruis- organisaties om Het Oranje Kruis uit hun gezelschap te verwijderen. In Reddingwezen van oktober 2007 is hierover bericht.
Het besluit van het Nederlandse Rode Kruis om eigen materialen en certificaten uit te brengen laat zich moeilijk rijmen met de in de kringen van de EHBO bestaande wens tot meer uniformiteit in doctrine en lesstof (ook het materiaal van Het Oranje Kruis voldoet aan de nieuwe Europese Richtlijnen). De toekomst zal leren of de doelen van het NRK, zoals het vergroten van het aantal hulpverleners, door dit besluit zullen worden gehaald en of de EHBO-verenigingen en de kwaliteit van de eerstehulpverlening uiteindelijk gediend zullen zijn met verschillende lesboekjes en certificaten. Misschien blijft het niet bij dit initiatief. Immers, zoals Hofstra in het interview stelt, is sinds 2005 Iedere organisatie vrij om voor zichzelf te beginnen; ook andere organisaties kunnen op een idee worden gebracht.
Het Oranje Kruis blijft streven naar een grotere eenheid op het gebied van de eerstehulpverlening in Nederland en zet daarom het overleg met het Nederlandse Rode Kruis over een nauwere samenwerking voort.

© Nationale Bond EHBO

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 24 november 2008, 20:57:50

Zover ik weet, is dit kolder ..  En is dit weer een verhaal dat een eigen leven gaat leiden.. Klok en klepel etc...

Het N Rode kruis is voornemens te stoppen met de oranje kruis certificering, en gaat haar eigen lesstof gebruiken en haar eigen certificering invoeren..

Dus het oranje kruis (certificering) word (binnen het rode kruis) opgeheven.., en (rode kruis) leden ()die een ok diploma hebben worden overgeheveld naar de NRK (certificiering....) ................

Daarbuiten blijft het Oranje Kruis gewoon zijn werk doen..