Dit is een voorbeeld van het Regiment Bevoorradings en Transporttroepen van de Koninklijke Landmacht.
De grote B erop wil zeggen dat hij uitgereikt is door toen nog Koningin Beatrix. Er zijn ook vaandels/standaarden met de W van Wilhelmina erop.
Onder de B staat in dit geval: Regiment Bevoorradings en Transporttroepen. Op het standaard van politie staat Korps Landelijke Politiediensten.
Normaal gesproken word het standaard bij opheffing van een regiment of samenvoegen van meerdere regimenten, zoals destijds bij de Aan en Afvoertroepen en de intendance "ingenomen en opgelegd" en word er een nieuw vaandel/standaard verstrekt. Ik heb geen idee of dit bij de politie ook gaat gebeuren.
Links bovenin het vaandeldoek staan de krijgsverrichtingen die het regiment verricht heeft.
Bovenop de vaandelstok zie je het regiment teken staan (leeuw), deze heeft de politie niet, vandaar dat daar een speerpunt op zit.
Ik weet niet waar het standaard van de politie bewaard word. Ik gok bij de korpschef. Normaal gesproken worden ze bewaard door de regimentsadjudant c.q. regimentscommandant.
Bron:
www.regimentbent.nl