Om ook nog even m'n eigen mening te ventileren
Ik denk dat het haakarmsysteem af en toe teveel wordt ingezet.
Mijns inziens moet je alleen logistieke zaken met een haakarmchassis verrichten en geen materialen die voor primaire inzet bestemd zijn.
De eerder genoemde SB moet m.i. een eigen chassis hebben, omdat tijd bij een uitruk van dat voertuig belangrijk is. Ook de beschikbaarheid is bepalend, je moet niet hebben dat de haakarm weg is met een andere container en je daarom geen SB meer hebt.
Voor de adembescherming zou ik wel zeggen doe dat op een haakarmbak. Dat is geen materieel wat je in eerste instantie nodig hebt en waarbij de tijdsdruk dus minder hoog is. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor NBC bestrijding. Als dat eenmaal staat heb je de haakarm niet meer nodig.
Een commandopost (COH) zou ik dan weer wel mobiel maken. Voor het COPI kan het van belang zijn om mobiel te zijn, wanneer bijvoorbeeld de veilige zone verlegd moet worden. Als je dan eerst de handel weer moet opruimen en evt je vergadering moet opschorten is dat alles behalve functioneel. Daarbij moet je ook hier - vind ik - niet afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van een haakarmvoertuig.
Ben benieuwd naar de reacties