Op "hetbrandweerforum.nl" heb ik diverse reacties gegeven op deze gebeurtenis.
Als het rioolgas betreft, zit hier gewoonlijk zowel methaan in als zwavelwaterstof (H2S, rotte eierenlucht). Dit kan regulier in het riool voorkomen, en beide gassen zijn brandbaar. Echter: de concentraties hiervan zijn in een riool wat normaal doorstroomd, bijna altijd verwaarloosbaar klein. Hogere concentraties rioolgas vind je normaal vooral in de verzamelbassins waar riolen samenkomen, of bij de waterzuivering.
De concentratie rioolgas is meestal zo klein, dat je wel een rioollucht kunt ruiken, maar de explosiegevaarmeter niets ziet. Alleen lekzoekers, die gevoelig meten in het ppm-bereik, kunnen dit gas "zien". Het is bijzonder wanneer er in een gewoon riool in een "natte maand" zoveel rioolgas wordt gevormd dat dit kan exploderen.
Dat er sprake is van een "luchtexplosie" is volstrekte kul. Hier is gewoon brandbaar gas explosief verbrand. Dat er vervolgens geen brand is uitgebroken, is mogelijk. Het gas kan direct geheel zijn verbrand. Als er dan niet tijdens de explosieve verbranding iets is aangestoken, is na de explosie de brand uit. Bovendien kan een explosie een beginnend brandje ook nog uitblazen.
Ik ben nog steeds benieuwd naar de bron van het gas. Misschien is er in de buurt door een lek in een gasleiding gas in het riool gekomen - of is er bv benzine in het riool geloosd. Mocht iemand meer horen, dan hoor ik dat graag!