Nieuwe kledinglijn KNBRD

Auteur Topic: Nieuwe kledinglijn KNBRD  (gelezen 55009 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #180 Gepost op: 11 september 2004, 22:40:03
Ik las dat bij de introductie van de kledinglijn helaas weinig pers aanwezig was.

Dankzij de actie van Bloemendaal heeft er wel een kleurenfoto in de krant gestaan van rood/geel geklede strandwachten die honderdduizenden mensen hebben gezien. En die tekst leest men niet of is zo weer vergeten.

Beeld is vaak veel krachtiger dan tekst, zeker bij dit onderwerp.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #181 Gepost op: 13 september 2004, 14:50:04
Nog 1 zomer met foto's i de krant en op tv en het is duidelijk wie de brigade is. Ondertussen zijn er veel brigades met foto's in de krant geweest en zelf op tv wat de herkenbaarheid wel vergroot.

9910001
9910001

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
Reactie #182 Gepost op: 20 september 2004, 23:28:18
Zoals waarschijnlijk bekend, vind ik het brigadewerk ondergewaardeerd. Dit komt voor een deel door de brigades zelf, die niet goed herkenbaar zijn.

Eenheid in kleding is een belangrijke stap vooruit en het ligt voor de hand dat door te trekken.
Volgens mij dient het streven op de lange termijn te zijn: strandwachten in rood/geel, boten in rood/geel, auto's in rood/geel en uiteraard ook de posten in rood/geel. Natuurlijk komt daar heel wat bij kijken, bv. mag een post wel rood/geel van de gemeente?
En zijn er eigenlijk wel rood/gele boten te krijgen?

Oranje blijft natuurlijk een goede en herkenbare keus, en daarmee is dan de voorkeur beperkt tot 2 mogelijkheden. Op de echt lange termijn lijkt mij echter rood/geel voor alles het meest herkenbaar.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #183 Gepost op: 24 september 2004, 09:25:58
Eenheid in kleding is een belangrijke stap vooruit en het ligt voor de hand dat door te trekken.
Volgens mij dient het streven op de lange termijn te zijn: strandwachten in rood/geel, boten in rood/geel, auto's in rood/geel en uiteraard ook de posten in rood/geel. Natuurlijk komt daar heel wat bij kijken, bv. mag een post wel rood/geel van de gemeente?
En zijn er eigenlijk wel rood/gele boten te krijgen?

Oranje blijft natuurlijk een goede en herkenbare keus, en daarmee is dan de voorkeur beperkt tot 2 mogelijkheden. Op de echt lange termijn lijkt mij echter rood/geel voor alles het meest herkenbaar.

Koen,
jij wil wel heel ver doorhalen met je rood/ geel. Kleding oké rood/ geel. Maar voor voertuigen (?) Krijgen de voertuigen dan niet meer een uitstraling van een ambulance (geel) of een brandweer (rood). Combineer dat met BZK-striping en wat ben je dan, een reddingsbrigade-/ ambulance-/ brandweeropervlaktewaterreddings-voertuig.
Voor boten kan ik me inderdaad in vinden. Eén gezamelijke uitstraling. Maar hoe? Er zijn zovele leveranciers en boottype. En dan moeten ze nog één gemeenschappelijke uitstraling hebben. Daar komt nog bij dat bijna elk type RIB te leveren is in de kleur rood en er dus voor leveranciers en importeurs alleen maar moeilijker gaat worden om die kleur uitsluitend te leveren aan reddingsbrigades.
Tja en dan reddingsposten. Ik denk dat de "welstandscie" van de gemeente niet echt blij zal zijn als wij onze reddingsposten rood/ geel gaan schilderen. Onze posten staan op de boulevard met daar vlak achter woningen. Dat zal voor andere reddingsbrigades waarschijnlijk anders zijn en als een reddingspost op het strand staat, zouden daar in theorie veel minder reactie op komen dan als een reddingspost op een boulevard staat.
Maar uniformiteit zou het inderdaad wel gebieden.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
Reactie #184 Gepost op: 25 september 2004, 22:37:06
Ik vind dat de beste en logische oplossing, als voorkeur (niet verplicht, want dat werkt niet) alles naar rood/geel, natuurlijk wel voor de echt lange termijn. En van het bondsbestuur mag je verwachten dat ze hier ideeen over hebben.
Ik kan me goed voorstellen dat een brigade die een nieuwe post bouwt graag rood/geel wil. En ik denk dat een aanvraag daarvoor bij de gemeente een goede kans maakt als die door de bond met een brief over de vooorkeur voor rood/geel wordt ondersteund.

Redheadkingpin

• Forum gebruiker
Reactie #185 Gepost op: 26 september 2004, 12:22:26
Met een sterk logo en een bepaalde striping voor gebouwen kan je ook een hoop doen aan uniformiteit, zonder dat er knalgele gebouwtjes met een rode rand komen.

Bij de brandweer en politie zie je ook keur aan gebouwen, maar wel met een eenduidige huisstijl.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #186 Gepost op: 28 september 2004, 10:22:31
Met een sterk logo en een bepaalde striping voor gebouwen kan je ook een hoop doen aan uniformiteit, zonder dat er knalgele gebouwtjes met een rode rand komen.

Bij de brandweer en politie zie je ook keur aan gebouwen, maar wel met een eenduidige huisstijl.

Redhead,
eenduidige huisstijl van de brandweer (?) Die moet je me eens tonen op de Zijlweg. Maar voor reddingsbrigade zijn er nog andere dillema's, namelijk tijdelijke en vaste reddingsposten. In Zandvoort, Bloemendaal en IJmuiden blijven de reddingsposten het gehele jaar geopend en inzetbaar. Dus die zullen aan strengere eisen van de "welstandscie" moeten voldoen en dan nog, laat men eerst maar eens beginnen met de voertuigen. Want dat plaatje werd op 15 december 2001 al voor onze neus gehouden en men zou het ff regelen en tot op dit moment is er dus helemaal niks geregeld. Sterker nog, door initatief van lokale reddingsbrigades komt er ten minste een klein beetje schot in de zaak.

Nee, men beloofd goude bergen met "we regelen het!" maar tot op heden dus niet .

Men heeft niet eens een standaard omschrijving van een hulpverleningsvoertuig of de omschrijving van een assistentie- of trekkend-voertuig.

Dan kan je wel gaan blaaten over uniformitie, maar als ik vervolgens de nieuwe boot van "Andijk - 't Span" zie, dan denk ik direct: "welke kerntaak hebben zij?". Overigens wel een plaatje van een boot, maar vreslijk *** om deze erin te moeten duwwen met vallend tij.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Redheadkingpin

• Forum gebruiker
Reactie #187 Gepost op: 28 september 2004, 10:37:43
Tja, de brandweer is natuurlijk een vergaarpot van verschillende stijlen momenteel. Deels omdat men zelf ook een hele tijd heeft aangemoddert en de nieuwe huisstijl is pas recent ingevoerd op basis van vrijwilligheid. Maar de meeste auto's zijn rood en met een zelfde logo kom je al een eind. Ik geloof zelf dat er in december een nieuw brandweer uniform gaat worden ingevoerd naar voorbeeld van de politie. Ik ben benieuwd...

Bij de reddingsbrigade mist nog een hoop uniformiteit.  Maar verder is het een beetje kip en het ei verhaal.

Wat moet er eerst zijn om andere ontwikkelingen ter triggeren? eerst dezelfde kleding, dezelde kleur posten of een eenduidige omschrijvingen van de voertuigen?
Waar is een brigade aan toe en helaas is dat niet afhankelijk van een bestuur, maar meer de enthousiaste leden met een hobby, die dingen aanpakken.

kiteman

• Gast
Reactie #188 Gepost op: 28 september 2004, 13:33:22
gelukkig hebben wij op het ijselmeer geen last van getijde ;)

Dan kan je wel gaan blaaten over uniformitie, maar als ik vervolgens de nieuwe boot van "Andijk - 't Span" zie, dan denk ik direct: "welke kerntaak hebben zij?". Overigens wel een plaatje van een boot, maar vreslijk *** om deze erin te moeten duwwen met vallend tij.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #189 Gepost op: 29 september 2004, 12:06:55
Wat de kleur van de voertuigen moet wordne maakt niet zo gek veel uit, zolang het maar herkanbaar is. Dit kan met oranje maar ook brandweerrood kan ik niet uitsluiten. Maar doe eens een voorstel bij redned en dan zal er vanzelf iets gebeuren zie de kledinglijn.

9910001
9910001