Nieuwe kledinglijn KNBRD

Auteur Topic: Nieuwe kledinglijn KNBRD  (gelezen 55023 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #270 Gepost op: 11 maart 2005, 22:54:13
Ik denk dat dit toch een heel ander onderwerp is dan kleding.
Indien wij een sectie worden van de brandweer is het juist de bedoeling dat wij een eigen identiteit hebben. Met uniforme kleding, stripping, etc., dacht je dat we brandweerpakken zouden krijgen? :laugh:
De bestaande kleding voldoet bij ons goed, natuurlijk is er altijd wel iets dat verbeterd kan worden. Echter sommige lijken wel alles af te kraken wanneer er maar iets met RN KNBRD staat.
Striping is niet goed, kleding mankeert van alles aan. Al moet ik een paarse gebloemde broek iemand redden, als het slachtoffer maar gered wordt. ;D

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #271 Gepost op: 11 maart 2005, 23:31:42
Ehhhh Henk,

RN KNBRD doet actief helemaal niks. Laten we wel wezen, maar alle begin ideeën komen niet bij RN KNBRD vandaan, maar nog steeds bij de brigades. Binnen elke reddingsbrigade zit wel iemand die bepaalde ideeën heeft en die de zogenaamde "handen en voeten" geeft. En daar profiteert RN KNBRD van.

Ik mag het misschien niet hard op zeggen, maar dat is wel de rede waarom nog steeds het toeters en bellen verhaal niet geregeld is.
Meerdere reddingsbrigades met practijk ervaring hebben gezegd en voorgesteld om van onderaf, de werkvloer = de strandreddingsbrigades, naar boven te werken. Helaas nee zei RN KNBRD en men wilde van bovenaf dicteren. En wat hebben we nu
Helemaal niks. Alle moeite voor niks. Een striping dat lijkt op de friese vlag, maar het eigenlijk niet is en een status van . . . . .  nog minder dan niks.

Nee, contacten zullen zeer binnenkort gelegd worden met een leverancier van kleding, met de eerste wijzigingen in de kledinglijn, zoals overalls, UVA en UVB beschermende kleding, neopreen handschoenen en gelaatsbescherming en waarschijnlijk nog voor de zomer leverbaar zijn.

En ik wed, dat als de eerste daar over de vloer is dat RN KNBRD kan fluiten naar eenheid en uniformiteit, want alles is daar leverbaar en er is voor RN KNBRD geen overzicht meer.

Net zoals de reddingsbrigades die samengaan met de Brandweer en dus het lokale reddingsbrigade bestuur geen zeggenschap meer heeft over de repressieve taak van hun reddingsbrigade.

Nee, reddingsbrigades doen het goed!!!!!!!

Muistroom,

lees eens duidelijk wat in het geheel hier staat en probeer vervolgens te begrijpen wat daar staat. Met de laatste regel wordt niks gezegd over uniforme kleding, maar over de mometeel veranderende beheersstructuur binnen de reddingsbrigade hulpverlening. Daarmee doelende op de actie's die door RN KNBRD gestart zijn om uniformiteit te creeëren, maar totaal anders zijn uitgepakt. Waarbij het schokkende resultaat kwam dat RN KNBRD alles aan het verliezen is ten opzichte van de reguliare OOV organisatie. (Mooi voorbeeld de brief van de RFC over aansluiting op C2000)
Ander voorbeeld het voertuig met de "Friese vlag." Lees de PPT op www.RedNed.nl over deze voertuigen. En alles wat daar naar voren is gebracht is momenteel precies NIET geregeld.

Nu kan jij stellen dat ik negatief ben, maar beloof dan geen gouden bergen, of zorg in elk geval dat je beschikt over een goed plan van aanpak en ga niet tegen de stroom inzwemmen, want daar wordt je vreselijk moe van.

Ik probeer zelfs de kledinglijn te verbeteren middels een evaluatie en actief een nieuwe leverancier te vinden en reeds gevonden om in elk geval mijn eigen reddingsbrigade en buurbrigade te leveren. En op deze manier speel je in op marktwerking, maar tegen uniformiteit omdat rood ook ferrari-rood of bruin-rood kan zijn en geel . . . . . .

En by the way, ik heb dit jaar al meer dan één redding op mijn conto staan, en jij?
Elke hulpverlening start met communicatie.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #272 Gepost op: 12 maart 2005, 17:23:12
RR,
Keulen en Parijs zijn ook niet op een dag gebouwd.
Binnen de georganiseerde OOV organisaties is de reddingsbrigade een vreemde eend in de bijt, met verenigingstructuur.
Je ziet nu met de stripping ook de een vindt het goed en de ander vindt het verschrikkelijk. Krijg dan iedereen maar eens op een lijn. Heeft RN KNBRD iets belooft? nee, zij zouden ermee aan de gang gaan en daar zijn ze ook druk mee. Echter zij zijn ook afhankelijk van ondermeer het ministerie. Ik weet niet hoe het bij jullie ambtenaren zit, maar hier is het op gemeentelijk nivo al een drama dus laat staan landelijk nivo.
Onlangs heb ik Mark R. nog gesproken en we zijn weer een stapje verder, echter het gaat langzaam.
Nu ga jij als eenmans actie voor een regio weer achter kleding aan, waar blijft de uniformiteit voor de andere regios dan? wil je echt iets bereiken, direct de verenigingsstructuur van de (kust)brigades overboord en een hieragische organisatie die landelijk bezig is zoals de KNRM. Dan krijg je uniformiteit en kwaliteit.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #273 Gepost op: 12 maart 2005, 18:21:09
Keulen en Parijs (of aken?) zijn niet op een dag gebouwd, maar ze zijn er wel ooit eens gekomen. Dit gedoe duurt nu al decennia en je moet toch ergens beginnen. Hoe kun je nu staan te juichen bij de prestaties van Redned :o .

De manier waarop deugt niet. Redned vindt dat de reddingsbrigades autonoom zijn (schermen ze altijd mee als iets niet lukt) dan moet je dat accepteren door bv alleen een kleurstelling te adviseren en mogelijkheden scheppen om centraal in te kopen.

Dan is ook de weg open naar andere stoere dingen (merchandice zoals sporttassen en petjes en poppetjes voor aan de achteruitkijk spiegel). De gebruikerseisen zijn zo verschillend dat je een enorm skala aan kleding aan moet bieden. En ik vind neem wat knallendere kleuren als wit blauw.

En voor de reddingsbrigades hier komt alles veel te laat, die zullen nooit meer willen laten zien dat ze (ook nog een hèèl klein beetje) bij de bond horen, de brandweer is veel stoerder. Ik denk dat de boten binnenkort ook brandweer striping krijgen, die is pas mooi! En als het navolging gaat krijgen in de rest van het land wordt REDNED een bond voor de klubs van enthousiaste reddingszwemsportverenigingen. Een fijne kweekvijfer voor de vrijwilligers van brandweer met een reddingsbrigadeafdeling.

Henk

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #274 Gepost op: 12 maart 2005, 20:11:19
Brandweer striping op een boot vind ik gewoon lelijk dus liever niet, brandweerstriping op voertuigen kan ik niet van zeggen dat dit onmogelijk klinkt

9910001
9910001

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #275 Gepost op: 12 maart 2005, 21:28:56
Mijn mening is dat het het mooist zou zijn als kleding en striping centraal geregeld wordt voor iedereen, of dat er een voorschrift komt met eisen en de brigade de rest zelf kan in vullen.
Als ik nu kijk naar de veilighiedsregio's denk ik dat in de toekomst de brigades daar hun subsidie zullen krijgen,(wij waarschijnlijk wel) en daar ook een gedeelte van het beleid zal worden gemaakt.
Wij hebben nu een convenant met brandweer Dordrecht, en hier komt misschien nog een convenant bij met de brandweer Strijen en de contacten met het GHOR zhz lopen ook.
Maar we zijn binnen nog meer gemeente grenzen actief, dus waarschijnlijk wordt het hierna een regionaal convenant met de brandweer zuid holland zuid, Dit is wel nog verre toekomst, maar met de veiligheids regio's komt het wel dichter bij.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #276 Gepost op: 12 maart 2005, 22:09:33
Keulen en Parijs (of aken?) zijn niet op een dag gebouwd, maar ze zijn er wel ooit eens gekomen. Dit gedoe duurt nu al decennia en je moet toch ergens beginnen. Hoe kun je nu staan te juichen bij de prestaties van Redned :o .

De manier waarop deugt niet. Redned vindt dat de reddingsbrigades autonoom zijn (schermen ze altijd mee als iets niet lukt) dan moet je dat accepteren door bv alleen een kleurstelling te adviseren en mogelijkheden scheppen om centraal in te kopen.

Dan is ook de weg open naar andere stoere dingen (merchandice zoals sporttassen en petjes en poppetjes voor aan de achteruitkijk spiegel). De gebruikerseisen zijn zo verschillend dat je een enorm skala aan kleding aan moet bieden. En ik vind neem wat knallendere kleuren als wit blauw.

En voor de reddingsbrigades hier komt alles veel te laat, die zullen nooit meer willen laten zien dat ze (ook nog een hèèl klein beetje) bij de bond horen, de brandweer is veel stoerder. Ik denk dat de boten binnenkort ook brandweer striping krijgen, die is pas mooi! En als het navolging gaat krijgen in de rest van het land wordt REDNED een bond voor de klubs van enthousiaste reddingszwemsportverenigingen. Een fijne kweekvijfer voor de vrijwilligers van brandweer met een reddingsbrigadeafdeling.

Henk

RN KNBRD hoeft niet te schermen met autonomie, want dat is gewoon zo. Ook jij begint nu weer met andere kleuren, ook anders dan onze vrienden uit kennermerland.
Wanneer je iets begint moet je dat kleinschalig opzetten. Waarom direct allerlei merchandice, begin met een standaard pakket wat je kan uitbereiden.
Tot slot bij mijn weten begint e.e.a. pas de laatste tijd, zeg 5 jaar te lopen van uniformiteit, kwaliteit, etc. Dus decenia??
En ik denk dat brandweer Nederland, KNRM, RN KNBRD en kustwacht op landelijk nivo heus wel komen tot afspraken en op niet al te lange tijd

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #277 Gepost op: 12 maart 2005, 22:34:23
Ja decenia. Met Martin Brosi (toen voorzitter van de commissie Binnenwater van de KNBRD) zat ik in 1982 als bewakingscommissaris van de RB Blaricum al in een werkgroep die als opdracht had om samen met de RB Huizen, Naarden en Harderwijk (Willem vd Kooi) te komen tot Uniformiteit. Op het gebied van varende middelen, radio procedures, PR (uitstraling) en een verregaande bestuurlijke samenwerking onder de naam "Samenwerkende Reddingsbrigades Randmeren".

Dat dit maar niet -hoewel goed voorbereid vanuit de werkvloer- van de grond wou komen is één van de redenen van de oprichting van HOGE.

We dachten wèl bij ons zelf, het zal nog wel wat tijd nemen eer het echt goed van de grond komt, maar dat het zolang zou duren....

Henk

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #278 Gepost op: 13 maart 2005, 09:49:05
Henk,
Werd dit dan ook vanuit de KNBRD opgestart en uitgevoerd of ook op lokaal/regionaal gebied?

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #279 Gepost op: 13 maart 2005, 11:05:54
Dat was een initiatief van de heer Brosi, aangestuurd door de bond. Zijn we behoorlijk mee op ons bek gegaan door besturen die zich gepasseerd voelden en voor het blok gezet. De uitdrukking in de krant was "een staat binnen een staat, een coupe". Omdat we de besturen nooit bij elkaar kregen hadden we nl besloten eerst in kleinere kring -de bewakingsbestuursleden- het voorwerk te verichten. De bond was zelfs bereid toe te staan dat de "hier verboden 4e frequentie" toe te staan als het door ons voorgestelde "gezamelijk kanaal". Namens Huizen zat Willem Groothof in de groep, namens Naarden Erik Wittebrood geloof ik. Almere bestond nog niet, dat maakte het wel makkelijker. ;D

Henk