Dat het dragen van een vest levens kan redden zullen we het allemaal wel eens over eens zijn, waar het mij om gaat is of je het wettelijk verplicht kunt stellen. Als je het in een wet wilt vangen, moet je het ook zo kunnen opschrijven dat het helder is en maar voor 1 uitleg vatbaar. Zeker op binnenvaartschepen zijn de grenzen tussen binnen/buiten en werkterrein/privéverblijf niet altijd even scherp. Je moet dus of 1 simpele regel hebben (aan boord altijd aan!?) of je krijgt een niet te handhaven wet met honderden uitzonderingen. Als je dus rekening wilt houden met deze zaken:
In de stuurhut, in de tank of in je bed is natuurlijk onzin. Maar ook een afweging van wendbaarheid van de boot, vaargebied en hoeveelheid bemanning is van invloed.
9910001
,krijg je weer een stukje bureaucratie waar niemand (schippers, handhavers en hulpverleners) op zit te wachten!
Er zijn veel meer verschillende schepen en werkzaamheden op schepen dan bijvoorbeeld bij auto's. Daarom gaat de vergelijking met autogordels ook niet op. Ook vallen er geregeld matrozen overboord bij laden/lossen, aanmeren etc. Wat is het moment waarop een varend schip (waarop je een vest draagt) een afgemeerd schip wordt?? Of moet die schipper tijdens z'n vrije weekend als ie boodschappen gaat doen ook zijn vest aan tot hij in de auto zit?
Zoals ik in mijn eerder post al aangaf: vanuit hulpverleningsoogpunt zou iedereen gewoon altijd een vest moeten dragen, maar ik denk dat dit met wetgeving moeilijk haalbaar is. De nieuwe binnenschepenwet is na jarenlang onderhandelen al weer uitgesteld (zou 1-1-2009 ingaan) omdat de kleine binnenvaart niet goed is gehoord in het proces en zij met deze nieuwe wet massaal stil zouden komen te liggen. Als de politiek nu zou beginnen over het verplicht dragen van vesten, gaan de belangenclubs van de binnenvaart waarschijnlijk massaal door het lint, ook al zijn ze zelf voor het dragen van vesten. De discussie gaat dan niet meer om het dragen van vesten, maar om het feit dat er weer een regel wordt opgelegd!
Ik denk dat het belangrijk is om het dragen van vesten op het water te promoten, maar dan zou ik het meer doen via belangenverenigingen, kortingen op arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor de werkgever, artikeltjes over verdronken matrozen zonder vest in de Schuttevaer etc.