reddingsvesten verplichten op alle schepen!!

Auteur Topic: reddingsvesten verplichten op alle schepen!!  (gelezen 17369 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #30 Gepost op: 10 december 2008, 11:37:04
Ik geloof in de persoonlijke vrijheid van het individu, zolang anderen daar niet door benadeeld worden en de veiligheid niet in het geding komt. Als je maximale persoonljke vrijheid wil moet je op een eiland wonen, daar ben je ontslagen van je verantwoordelijkheden en plichten.

Ik werk in de AV branche, waar de peroonlijke vrijheid bij het dragen van beschermingsmiddelen al flink is ingeperkt: schoenen met stalen neuzen, tuigjes, zekeren,werktijden, certificaten er is van alles geregeld. Je hoeft geen bouw op te lopen in sandalen, je kunt meteen naar huis.

Wat ik tot nu toe zie in de beroepsvaart staat daarmee in schril contrast. Dat bedekken met de mantel der persoonlijke vrijheid getuigt van het weinig oog hebben voor wat er allemaal aan concequenties kleven aan een verdrinking naast het overlijden of ernstig gewond raken van het SO zelf.

De overheid stelt regels en wetten in om burgers tegen zichzelf te beschermen. Zou ze dat niet doen dan keren wij terug naar de middeleeuwen, waar je zelf uitmaakte wat je at of wat je deed en hoe met het recht van de sterkste hoog in het vaandel. Daar verlang ik -ondanks mijn buiten gewone drang naar vrijheid-  beslist niet naar.

Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #31 Gepost op: 10 december 2008, 23:41:05
Je hoeft geen bouw op te lopen in sandalen, je kunt meteen naar huis.

Dat blijft voor mij het grote verschil: jij woont niet op die bouwplaats, je gaat naar huis en trekt wel lekker je sandalen aan. In de beroepsvaart is die grens vaak veel vager.

Ben het overigens wel met je eens dat de beroepsvaart qua veiligheidsregels en vooral de controle erop achterloopt op een aantal andere beroepsgroepen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #32 Gepost op: 19 december 2008, 11:18:30
Als je een risicoanalyse zou maken, v.w.b. ongevallen in de haven en op schepen...

-Vermoeidheid / oververmoeidheid (mede door overtreden vaartijdenwet)
-Ongevallen met de lading, onvoldoende veiligheids- beschermende maatregelen genomen
-Glijpartijen door verkeerd schoeisel
-Alcoholmisbruik  ::) en gevolgen daarvan
-Sluisongevallen (verkeerd inschatten, elkaar niet de ruimte geven mede door enorme tijdsdruk)
-Gladde sluistrappetjes (alg), touwladders langszeeschepen
-Afgerukte vingers met aanmeren
-Pleziervaart (jachtjes, roeiers, kanoërs, zwemmers, surfers, jetski's etc.) die de regels niet kennen.

Zomaar een aantal factoren waar je veel beter tijd in zou kunnen steken en ongevallen kan voorkomen. Nogmaals, vooropgesteld, dit is mijn eigen ervaring.  ::)


 ;D

Alcohollimiet op het water omlaag
Uitgegeven: 19 december 2008 09:44
Laatst gewijzigd: 19 december 2008 09:44

DEN HAAG - De toegestane alcohollimiet voor schippers en zeilers gaat omlaag, en wordt even hoog als die voor bestuurders op de weg.  
Het kabinet besluit naar verwachting vrijdag op initiatief van staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) om de limiet voor op het water van 0,8 promille te verlagen naar 0,5 promille.

Ingewijden hebben berichtgeving daarover in De Telegraaf bevestigd.



 

© ANP  


 ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 19 december 2008, 13:17:45
Goed gezien, daar gaat dus niet op dat je op je schip woont en dus best een paar glazen mag drinken.

Goede maatregel trouwens, we hebben genoeg te stellen met volkomen laveloze schippers die daardoor zelf in moeilijkheden komen, of anderen in gevaar brengen.

Henk


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #34 Gepost op: 19 december 2008, 20:44:25
Goed gezien, daar gaat dus niet op dat je op je schip woont en dus best een paar glazen mag drinken.

Als je afgemeerd / voor anker ligt en je zit in je vrije tijd? Man, hele kratten worden in de rivier gehangen, proost!  ;)

Ik neem aan dat de regel geldt voor varenden. Niet als je stil ligt.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #35 Gepost op: 19 december 2008, 22:01:38
Dan kunnen ze hier in het gebied nog wat verdienen ;D Op een zomersedag is een groot gedeelte van de schippers 'wel heel erg vrolijk' :-X
En daar gebeuren ook de nodige ongevallen/incidenten door, maar er wordt gelukkig steeds beter tegenop getreden(incl. wat bijstand van onze kant...)

Wat nou kridietcrisis ;D  

Joost


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #36 Gepost op: 20 december 2008, 01:40:05
Aan de wal maakt het denk ik niet uit. Als je voor anker ligt kan ik mij zo voorstellen dat je dan ook nuchter moet zijn.
Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #37 Gepost op: 20 december 2008, 14:34:59
Zijn er in andere landen nog bepaalde (strengere) regels voor het dragen van reddingsvesten op het water?


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #38 Gepost op: 22 december 2008, 11:08:45
Aan de wal maakt het denk ik niet uit. Als je voor anker ligt kan ik mij zo voorstellen dat je dan ook nuchter moet zijn.
Henk

Kijk, dat is weer een voorbeeld van wat ik bedoel met dat grijze gebied: als je voor anker ligt ben je een stilliggend schip en in principe geen deelnemer aan het scheepvaartverkeer. Aan de randen van het Hollands Diep (ingang Biesbosch) liggen nog wel eens binnenvaartschippers voor anker die daar genieten van het weekend of een korte vakantie. Mogen ze dan drinken? Volgens Henk dus niet. En mag het (voorgestelde) verplichte vest af? Of aanhouden omdat je je op open water bevindt?

Ben helemaal voor een verlaging van de alcohollimiet, niet alleen voor de feestgangers in Friesland en de jetski's op de Maas, maar zeker ook voor de beroepsschippers met 110meter staal over de Waal! Maar wanneer controleer je? alleen bij varende schepen??
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 22 december 2008, 12:03:24
Kijk, dat is weer een voorbeeld van wat ik bedoel met dat grijze gebied: als je voor anker ligt ben je een stilliggend schip en in principe geen deelnemer aan het scheepvaartverkeer. Aan de randen van het Hollands Diep (ingang Biesbosch) liggen nog wel eens binnenvaartschippers voor anker die daar genieten van het weekend of een korte vakantie. Mogen ze dan drinken? Volgens Henk dus niet. En mag het (voorgestelde) verplichte vest af? Of aanhouden omdat je je op open water bevindt?

Ben helemaal voor een verlaging van de alcohollimiet, niet alleen voor de feestgangers in Friesland en de jetski's op de Maas, maar zeker ook voor de beroepsschippers met 110meter staal over de Waal! Maar wanneer controleer je? alleen bij varende schepen??

 

"in pricipe" neem je geen deel aan het verkeer. Maar er zijn legio omstandigheden dat je zo weg moet kunnen varen. Bij naderend onheil,  een schip dat om hulp vraagt waar je verplicht op moet reageren of op aanwijzingen van het bevoegd gezag. Zo'n opgave is het toch niet om een of twee personen nuchter te houden? Soms twee, omdat in sommige omstandigheden een tweede persoon ook nuchter moet ziijn, een uitkijk  bv. De rest mag van mij laveloos in het ruim liggen, zolang ze maar niet vervelend worden.

Henk