Ik weiger in een hoek gedrukt te worden waarin ik vergeleken wordt met mensen die propageren dat je. Dat is een onzinnige benadering en in het belachelijke trekken van een stelling om deze onderuit te kunnen halen. Niemand hier beweert dat je "niet meer bij het water moet komen". Maar -zeker als lid van een reddingsbrigade- is het je taak "de verdrinkingsdood te voorkomen". Als je dan vindt dat reddingsvesten niet zo nodig zijn, vraag ik je nog even te overdenken waar je dan mee bezig bent. Je had gisteren even mee moeten gaan het IJmeer op, allemaal mensen die het hartgrondig met je eens zijn en vinden dat het leuk is om op een catamaran te zitten met alleen je zwembroek als bescherming.
Henk
Ik heb je zeker niet in een hoek willen drukken, maar overdrijf misschien wel eens als ik iets duidelijk wil maken. In dit geval ging het me erom duidelijk te maken dat de stortvloed aan regels die de laatste jaren over ons wordt uitgestort averechts werkt. Je kunt niet alles met wetten, regels en verzekeringen voorkomen, als je ook nog gewoon wilt leven.
Ik ben zeker niet tegen het gebruik van reddingsvesten, integendeel zelfs! Ik ben alleen tegen de verplichting ervan: Als je een regel instelt, zonder dat de personen die het betreft weten en begrijpen waarom, gaan ze er alles aan doen om de regel te ontduiken óf ze gaan hem verkeerd toepassen. Je zult die mensen er van moeten overtuigen dat het beter is om een vest te dragen, zodat ze dit zelf ook willen en het dus ook altijd en op correcte wijze zullen doen.
In dit geval moet je reddingsvesten niet gaan verplichten, maar watersporters en beroepsvaart laten zien wat er gebeurt als je geen reddingsvest draagt. Ik zit veel op het water (reddingsbrigade, scouting en privé) en wat mij de laatste jaren opvalt is dat jonge matrozen in de beroepsvaart zo goed als allemaal een vest dragen. Mijn vermoeden is dat ze dit vanuit hun opleiding meekrijgen en schijnbaar werkt dat!?
In de opleidingen die ik geef bij de reddingsbrigade besteed ik hele lessen aan eigen veiligheid: het weer bekijken voor je uitvaart, je kleding daarop aanpassen, regelmatig de lucht in de gaten blijven houden. Vest altijd aan én dicht, dodeman altijd om, niet roken in de boot, niet tanken in de boot etc. etc. En daar herinner ik die beginnende strandwachters dan aan als ze tijdens hun eerste seizoen in de stromende regen verkleumd terugkomen naar de post in alleen een t-shirt, terwijl ik al wist dat het ging regenen. Dan vergeten ze het nooit meer, en dat werkt stukken beter dan wanneer ik als hun moeder achter ze aanloop om ze hun jas na te brengen. Maar, zoals ik in mijn eerdere post al aangaf: altijd binnen de grenzen, zodat het nooit echt gevaarlijk wordt, maar hooguit vervelend