Dit is inderdaad een lastig verhaal; vanuit hulpverleningsoogpunt lijkt het logisch om altijd een vest te dragen. Maar schippers werken en wonen vaak ook op zo'n schip en dan kan het knap vervelend zijn om de hele dag met een vest om te lopen. Dan zit je dus aan tafel te eten en je gaat even de machinekamer in of iets controleren en dan moet je of dat vest steeds aantrekken (en goed aantrekken!) of er altijd in rondlopen. Voor een schipper is een schip zijn bedrijfsruimte, maar vaak ook zijn woning en hij is gewend om zich daarop te bevinden en te bewegen. Je zou eens moeten berekenen hoeveel manuren er in Nederland op beroepsschepen wordt doorgebracht en hoe vaak er iemand overboord valt.
Dan zit je er ook nog eens mee dat je alle beroepsvaart gelijk moet stellen en dus inderdaad ook passagiersschepen. Moeten dan ook alle gasten van de rondvaart omdat opa 70 wordt een vest aan bij de koffie en de taart?
Ik denk ook dat de schippers het niet gaan pikken: zij hebben de laatste jaren echt veel nieuwe regels voor hun kiezen gehad. Per 1 januari 2009 komt er een nieuwe binnenvaartwet die ook nog eens de komende jaren veel gaat betekenen voor vooral de kleinere en oudere binnenvaarders. Het gaat dan om voorschriften als de hoek waaronder de stuurhutramen moeten staan om goed zicht te hebben en dat je om het bed loopruimte moeten hebben (dus geen bedstee/bunker zoals vroeger). Daarin staat nu inderdaad ook dat je verplicht bent per opvarende een vest aan boord te hebben. De wet is beide kamers al gepasseerd, dus het is te laat om dit te verwerken, maar als ze hadden voorgesteld om altijd verplicht vesten altijd aan te hebben was het volgens mij echt heibel geweest!
Persoonlijk zie ik al heel veel schippers en matrozen die bij dekwerk een vest dragen, ook bij passagiersschepen. Gewoon omdat ze dat zelf belangrijk vinden of omdat de reder het voorschrijft. Ik vind dat het zo ook moet zijn: als jij je eigen veiligheid belangrijk vindt, dan draag je een vest. Maar er zijn genoeg situaties waarin het niet praktisch en werkbaar is om een vest te dragen, daarom moet het dus niet verplicht worden!!