reddingsvesten verplichten op alle schepen!!

Auteur Topic: reddingsvesten verplichten op alle schepen!!  (gelezen 17628 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Gepost op: 3 december 2008, 23:41:52
Citaat van: knrm
Dinsdagochtend is KNRM station Dordrecht gealarmeerd voor een vermiste matroos op het Volkerak.

Rond 08.30 uur werd vanaf het binnenvaartschip ‘Dijanne’ alarm geslagen. Het slachtoffer is vermoedelijk bij het opruimen van de trossen overboord geraakt. Direct is na de melding van vermissing door het Kustwachtcentrum een grote zoekactie opgestart. Omdat in eerste instantie niet geheel duidelijk was waar het ongeval zich precies had voorgedaan, werden de reddingboten van de stations Dordrecht en Ouddorp  en een reddingboot en een sleepboot van Bergings- en Sleepvaartbedrijf Theunisse gealarmeerd. Ook een politievaartuig, een Rijkswaterstaatvaartuig en een politie helikopter werden ingezet bij de zoekactie. Toen er wat meer duidelijkheid was, werd de zoekactie geconcentreerd in de nabijheid van de Krammer sluizen aan de zuidkant. Tot 12.30 uur is door alle eenheden het gebied afgezocht, echter zonder resultaat. Een aantal reddingboten gaat terug naar station en de zoekactie wordt voortgezet met sonar apparatuur en een duikteam onder leiding van het politievaartuig.  (bron Knrm)
Ik schrijf dit stukje na aanleiding van weer een matroos die al vanaf dinsdag vermist wordt!!
Ik maak me hier best wel zorgen om omdat dit het zoveelste slachtoffer is die overboord slaat en geen reddingsvest draagt!!

Wanneer gaat de overheid hier iets aan doen!! ze maken zich zo druk dat bestuurders hun gordel dragen maar op het water doen ze helemaal niks en dat verbaast me!!

Ik vind dat net zoals in de auto verplicht is om een gordel te dragen vind ik dat het nu ook verplicht moet worden op het water! want dat kan je leven redden!!

wat is jullie reactie hierop???




Even quote-tags toegevoegd voor de duidelijkheid
JvO
Moderator




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 4 december 2008, 10:55:27
Op de grotere binnenwateren (ijselmeer etc.) is het al verplicht om reddingsvesten aan boord te hebben. Met andere woorden; je hebt er dus niks aan als je in het water ligt :-X

Ik vindt persoonlijk dat het verplicht zou moeten worden om reddingsvesten te dragen, zeker op groot binnenwater... Maarja er zit ook wel weer een keerpunt aan... hoe ga je het bijvoorbeeld doen met (grote)passagiersboten... Maar er gebeuren op het water nog zoveel dingen meer waarvan je denk  :|

Maar ik zou het dragen van reddingsvesten vooral verplicht stellen bij beroepsvaart (vissers etc.). En van mij mogen er ook standaart vestjes op de tankautospuiten...

Joost


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 4 december 2008, 11:56:15
Ik kom uit de binnenvaart, heb op olietankers gevaren. Continu een vest dragen is niet te doen, je kruipt door mangaten, klimt via touwladders, tanks ''sweepen'' bij 70 graden. En de Arbo is echt nog niet helemaal doorgedrongen in dat wereldje. Het is inderdaad wel verplicht ze aan boord te hebben. Alleen bij heel gevaarlijke situaties werden ze gedragen, is mijn ervaring.. :)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #3 Gepost op: 4 december 2008, 13:54:43
Dit is inderdaad een lastig verhaal; vanuit hulpverleningsoogpunt lijkt het logisch om altijd een vest te dragen. Maar schippers werken en wonen vaak ook op zo'n schip en dan kan het knap vervelend zijn om de hele dag met een vest om te lopen. Dan zit je dus aan tafel te eten en je gaat even de machinekamer in of iets controleren en dan moet je of dat vest steeds aantrekken (en goed aantrekken!) of er altijd in rondlopen. Voor een schipper is een schip zijn bedrijfsruimte, maar vaak ook zijn woning en hij is gewend om zich daarop te bevinden en te bewegen. Je zou eens moeten berekenen hoeveel manuren er in Nederland op beroepsschepen wordt doorgebracht en hoe vaak er iemand overboord valt.

Dan zit je er ook nog eens mee dat je alle beroepsvaart gelijk moet stellen en dus inderdaad ook passagiersschepen. Moeten dan ook alle gasten van de rondvaart omdat opa 70 wordt een vest aan bij de koffie en de taart?

Ik denk ook dat de schippers het niet gaan pikken: zij hebben de laatste jaren echt veel nieuwe regels voor hun kiezen gehad. Per 1 januari 2009 komt er een nieuwe binnenvaartwet die ook nog eens de komende jaren veel gaat betekenen voor vooral de kleinere en oudere binnenvaarders. Het gaat dan om voorschriften als de hoek waaronder de stuurhutramen moeten staan om goed zicht te hebben en dat je om het bed loopruimte moeten hebben (dus geen bedstee/bunker zoals vroeger). Daarin staat nu inderdaad ook dat je verplicht bent per opvarende een vest aan boord te hebben. De wet is beide kamers al gepasseerd, dus het is te laat om dit te verwerken, maar als ze hadden voorgesteld om altijd verplicht vesten altijd aan te hebben was het volgens mij echt heibel geweest!

Persoonlijk zie ik al heel veel schippers en matrozen die bij dekwerk een vest dragen, ook bij passagiersschepen. Gewoon omdat ze dat zelf belangrijk vinden of omdat de reder het voorschrijft. Ik vind dat het zo ook moet zijn: als jij je eigen veiligheid belangrijk vindt, dan draag je een vest. Maar er zijn genoeg situaties waarin het niet praktisch en werkbaar is om een vest te dragen, daarom moet het dus niet verplicht worden!!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #4 Gepost op: 4 december 2008, 19:22:07
Ja tuurlijk snap ik dat ook wel!!
Maar er zijn dit jaar al zoveel mensen overboord geslagen en verdronken zijn!
Dus vind ik dat een reddingsvest je leven kan redden!
Want wij als redders op het water dragen ze ook gewoon!! ook al hebben we een overlevingspak aan!! dus ik vind dat het verplicht moet worden!!
Al verplicht je het alleen bij het schoonmaken van het dek als je vaart en bij het aan en weg varen!!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 5 december 2008, 00:06:22
dat van "een lastig vest" snap ik niet.

Ik vond de autogordel lastig, vooral als taxichauffeur. Gelukkig hadden we vrijstelling.

Nu voel ik me zonder gordel in een auto niet op mijn gemak. Een reddingsvest vergeet ik op het moent dat ik 'm aan heb. Je voelt 'm niet en je hebt er ook geen last van. Niet zoveel als van een pet teminste.

Wel moet je er even aan wennen en het de tijd geven. Evert en ik hebben kennis gemaakt met een aantal mensen die -als ze het nog een keer over mochten doen-  toch voor een vest zouden kiezen...

Henk


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 5 december 2008, 06:08:23
dat van "een lastig vest" snap ik niet.


Wat snap jij er niet aan dan? Zoals reeds eerder genoemd, leven mensen op die binnenvaartschepen. Uit eigen ervaring weet ik dat een vest simpelweg vaak niet kan! En in de woning van het schip is het ook zeker niet gewenst. Dan ziet de woning er binnen afzienbare tijd er net zo uit als het dek. (olie zit overal) Bij werkzaamheden op het dek, op het dak v.d. woning, stuurhut, in de gangboorden etc. is het wel verstandig er eentje te dragen. Maar er zijn tal van werkzaamheden waarbij het vest hindert, danwel onmogelijk is te dragen. Of bij rare fratsen zoals via de meertouwen van en naar de wal klimmen / crawlen is een vest ook geen overbodige luxe. Oftewel; naar eigen inzicht. Iedereen let erg goed op elkaar.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #7 Gepost op: 5 december 2008, 07:28:45
Het dragen van vesten is voor het buitenwerk wel erg wenselijk zeker bij het varen op snelle boten. In de stuurhut, in de tank of in je bed is natuurlijk onzin. Maar ook een afweging van wendbaarheid van de boot, vaargebied en hoeveelheid bemanning is van invloed.

9910001
9910001


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #8 Gepost op: 5 december 2008, 07:41:29
Kan ik me bij aansluiten. Op een snelle boot altijd dragen, die vesten. Dan ben je tenslotte alleen maar bezig met van A naar B te varen.  Hier en daar een golfje meepakken, lijkt me verstandig met vest.  ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 5 december 2008, 09:05:26
Wat snap jij er niet aan dan? Zoals reeds eerder genoemd, leven mensen op die binnenvaartschepen. Uit eigen ervaring weet ik dat een vest simpelweg vaak niet kan! En in de woning van het schip is het ook zeker niet gewenst. Dan ziet de woning er binnen afzienbare tijd er net zo uit als het dek. (olie zit overal) Bij werkzaamheden op het dek, op het dak v.d. woning, stuurhut, in de gangboorden etc. is het wel verstandig er eentje te dragen. Maar er zijn tal van werkzaamheden waarbij het vest hindert, danwel onmogelijk is te dragen. Of bij rare fratsen zoals via de meertouwen van en naar de wal klimmen / crawlen is een vest ook geen overbodige luxe. Oftewel; naar eigen inzicht. Iedereen let erg goed op elkaar.

Ik ben niet duidelijk genoeg. Ik snap niet wat voor last je hebt van een goed vest. Ze zijn tegenwoordig zo dun - probeer ik te vertellen-  dat je zelfs vergeet dat je ze aan hebt. Dat rooie onding van een soort schuimplastic, daarvan kun je zeggen dat het hindert, niet van een goed automatisch vest. Ik noemde nog het voorbeeld van een pet, die wel veel gedragen wordt. Daar heb je meer last van als van zo'n dun vessie.  En natuurlijk pleit hier niemand voor het dragen van het reddingsvest tijdens het avondmaal. Maar juist is het "lastig vinden" HET argument om er geen te dragen. Maar alles op het gebied van veiligheid is lastig: autogordels zijn al genoemd. Maar stoplichten, maximum snelheiden, kruisingen waar jij geen voorrang hebt, deuren die op slot zitten: allemaal lastig.
Ik zeg altijd tegen zo iemand "Oh u trekt het vest altijd pas aan vlak voordat u over boord komt te vallen".

Ik hoop dat ik zo wat beter uitgelegd heb wat ik bedoel.

Henk