reddingsvesten verplichten op alle schepen!!

Auteur Topic: reddingsvesten verplichten op alle schepen!!  (gelezen 17633 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #20 Gepost op: 5 december 2008, 20:42:01
Je kan er ook nog van alles aanhangen: een tasje met handschoenen en beademingsmasker, een mes, een porto en aan het oog de dodemansknop. Raakt die ook niet meer in je stuur verstrikt.

Deed ik in het begin ook, maar ben toch maar overgestapt op een koppel, zo kan je er een stuk beter bij. En ik heb niet de heledag m'n vest aan(alleen op de boot)... En bij wat slechter weer gaan de porto en eventueel de pager in de portozak van het droogpak(waar ook een holster voor een mes in zit, aan de rechter kuit)

En wat we hier meestal doen is de dodemanskoort om de onderbeen/enkel doen... zit hij helemaal niet meer in de weg..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 5 december 2008, 23:11:19
Ja, dat is zeker handig als je een dag op stap bent. Met een uitruk ben ik bang dat ik iets vergeet en als het aan mij reddingsvest hangt, heb ik het altijd bij me. Zo heb ik mijn papieren (vaarbewijs enzo) in de waterdichte kist van de AED.

Maar die dodemansknop om je enkel die ga ik proberen.

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 5 december 2008, 23:57:27
Maar die dodemansknop om je enkel die ga ik proberen.

Het bevalt mij erg goed in ieder geval  ;) Nadeel vind ik wel, dat je bij je pols ´´voelt´´ dat ie dr zit, en dus niet op staat en ''buiten de reikwijdte komt''. Dat heb ik met de enkel wel al twee keer gehad  :-\
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #23 Gepost op: 6 december 2008, 00:08:08
Ja, dat is zeker handig als je een dag op stap bent. Met een uitruk ben ik bang dat ik iets vergeet en als het aan mij reddingsvest hangt, heb ik het altijd bij me. Zo heb ik mijn papieren (vaarbewijs enzo) in de waterdichte kist van de AED.

Ik heb mijn koppel eigenlijk ook bijna nooit om op de boot (tijdens bewakingsdiensten), maar vaker op de wal (biken, in voertuigen etc.) (wij zitten er hier natuurlijk ook even anders voor dan bij jullie). Natuurlijk op de boot wel altijd een vestje aan.

En bij "Noodhulp inzetten buiten dienst" is het Post binnen > droogpak of jas + redvest aan> porto uit de kast> boot naar buiten en te water> uitrukken. (laatst het geheel geklokt op iets minder dan 2 min.) Je hebt die spulletjes dan ook niet echt  nodig, want er zit al genoeg 'rotzooi' op de boten.

Joost


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #24 Gepost op: 6 december 2008, 01:04:28
Ik ben er niet tegen dater mensenlevens worden gered, maar met gezond boeren verstand hoef je niet de hele tijd een vest te dragen, maar op andere momenten juist wel. Laat de mensen daar een goede keuze in maken.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 6 december 2008, 08:08:39
Ik ben er niet tegen dater mensenlevens worden gered, maar met gezond boeren verstand hoef je niet de hele tijd een vest te dragen, maar op andere momenten juist wel. Laat de mensen daar een goede keuze in maken.

9910001

Daar worden we het dan niet overeens. Geef de mens met boeren verstand een keuze in het wel- of niet dragen van een autogordel en juist de doldwaze eigenheimer die het meest waarschijnlijk binnenkort tegen een boom zal belanden zal besluiten dat hij er geen nodig heeft.

Ik denk even aan een van mijn zoons: eerst kwam er "plotseling een boom op 'm af" en een week later "remde een vrouw voor 'm op de snelweg veel te hard". Als je die de vrije keus laat was ie er nou niet meer geweest.

Er zijn legio erantwoordelijke schippers die het wel lukt de bemanning een vest te laten dragen. Niet alleen vlak voordat je het water in dondert, maar gewoon altijd.

Voor de zekerheid.

Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #26 Gepost op: 8 december 2008, 10:34:42
Dat het dragen van een vest levens kan redden zullen we het allemaal wel eens over eens zijn, waar het mij om gaat is of je het wettelijk verplicht kunt stellen. Als je het in een wet wilt vangen, moet je het ook zo kunnen opschrijven dat het helder is en maar voor 1 uitleg vatbaar. Zeker op binnenvaartschepen zijn de grenzen tussen binnen/buiten en werkterrein/privéverblijf niet altijd even scherp. Je moet dus of 1 simpele regel hebben (aan boord altijd aan!?) of je krijgt een niet te handhaven wet met honderden uitzonderingen. Als je dus rekening wilt houden met deze zaken:
In de stuurhut, in de tank of in je bed is natuurlijk onzin. Maar ook een afweging van wendbaarheid van de boot, vaargebied en hoeveelheid bemanning is van invloed.

9910001
,krijg je weer een stukje bureaucratie waar niemand (schippers, handhavers en hulpverleners) op zit te wachten!

Er zijn veel meer verschillende schepen en werkzaamheden op schepen dan bijvoorbeeld bij auto's. Daarom gaat de vergelijking met autogordels ook niet op. Ook vallen er geregeld matrozen overboord bij laden/lossen, aanmeren etc. Wat is het moment waarop een varend schip (waarop je een vest draagt) een afgemeerd schip wordt?? Of moet die schipper tijdens z'n vrije weekend als ie boodschappen gaat doen ook zijn vest aan tot hij in de auto zit?

Zoals ik in mijn eerder post al aangaf: vanuit hulpverleningsoogpunt zou iedereen gewoon altijd een vest moeten dragen, maar ik denk dat dit met wetgeving moeilijk haalbaar is. De nieuwe binnenschepenwet is na jarenlang onderhandelen al weer uitgesteld (zou 1-1-2009 ingaan) omdat de kleine binnenvaart niet goed is gehoord in het proces en zij met deze nieuwe wet massaal stil zouden komen te liggen. Als de politiek nu zou beginnen over het verplicht dragen van vesten, gaan de belangenclubs van de binnenvaart waarschijnlijk massaal door het lint, ook al zijn ze zelf voor het dragen van vesten. De discussie gaat dan niet meer om het dragen van vesten, maar om het feit dat er weer een regel wordt opgelegd!

Ik denk dat het belangrijk is om het dragen van vesten op het water te promoten, maar dan zou ik het meer doen via belangenverenigingen, kortingen op arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor de werkgever, artikeltjes over verdronken matrozen zonder vest in de Schuttevaer etc.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #27 Gepost op: 8 december 2008, 19:11:11
In januari komt er in zeilen een interessant stuk over (voorkoming van) verdrinking, onderkoeling en de behandeling ervan te staan.

Joost, je wordt op je wenken bediend   ;).

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #28 Gepost op: 9 december 2008, 18:49:08
Ik geloof erg in de persoonlijke vrijheid van het individu..

Iemand mag van mij zelf kiezen welke mate van persoonlijke beschermingsmiddelen men draagt.. En iemand mag zelf daarmee de consequenties kiezen die er bij horen, namelijk verdrinken..

Natuurlijk mag een werkgever bepaalde eisen stellen, en een verstandige werkgever doet dat ook, en ziet er op toe dat werknemers dat ook uitvoeren...  Een werkgever dient wel voldoende veiligheidsmiddelen ter beschikking te stellen en ook de bijbehorende ervaringstraining bij geeft..  Het staat natuurlijk stom, dat je als reddingseenheid veiligheid op het water promoot, en niet het juiste voorbeeld geeft..

De wetgever stelt dat bij bepaalde categorie boten eisen aan het beschikbaar hebben persoonlijke beschermingsmiddelen voor alle opvarenden.
De wetgever kan niet verplichten of iemand het ook daadwerkelijk draagt..

Er gaan nu eenmaal mensen dood en niet iedereen valt te redden, en als iemand nu niet zelf wil meehelpen aan zijn redding door niet de noodzakelijke beschermingsmiddelen te dragen, dan moet je niet gek kijken dat een reddingspoging eigenlijk gewoon bodyrecovery..


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #29 Gepost op: 10 december 2008, 00:09:51
Ik vind dat het gewoon verplicht moet worden!! Maar het is zinloos als een reddingsvest niet wordt gedragen
Maar het blijft hun eigen keuze om wel of niet een reddingsvest tedragen!!
Het is wel dat je dan wel in leven blijft als je overboord slaat!!
Dus blijft het lastig om wel of niet  te verplichten!!