Ik geloof in de persoonlijke vrijheid van het individu, zolang anderen daar niet door benadeeld worden en de veiligheid niet in het geding komt. Als je maximale persoonljke vrijheid wil moet je op een eiland wonen, daar ben je ontslagen van je verantwoordelijkheden en plichten.
Ik werk in de AV branche, waar de peroonlijke vrijheid bij het dragen van beschermingsmiddelen al flink is ingeperkt: schoenen met stalen neuzen, tuigjes, zekeren,werktijden, certificaten er is van alles geregeld. Je hoeft geen bouw op te lopen in sandalen, je kunt meteen naar huis.
Wat ik tot nu toe zie in de beroepsvaart staat daarmee in schril contrast. Dat bedekken met de mantel der persoonlijke vrijheid getuigt van het weinig oog hebben voor wat er allemaal aan concequenties kleven aan een verdrinking naast het overlijden of ernstig gewond raken van het SO zelf.
De overheid stelt regels en wetten in om burgers tegen zichzelf te beschermen. Zou ze dat niet doen dan keren wij terug naar de middeleeuwen, waar je zelf uitmaakte wat je at of wat je deed en hoe met het recht van de sterkste hoog in het vaandel. Daar verlang ik -ondanks mijn buiten gewone drang naar vrijheid- beslist niet naar.
Henk