reddingsvesten verplichten op alle schepen!!

Auteur Topic: reddingsvesten verplichten op alle schepen!!  (gelezen 17376 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #40 Gepost op: 23 december 2008, 10:47:45
Ik zeg ook niet dat het niet zo hoort. Als wij ergens voor anker liggen (ben schipper op een scoutingschip = voormalig vrachtschip) blijven er ook altijd 2 mensen nuchter. Ik heb het vaak genoeg meegemaakt dat we om wat voor reden dan moet toch moesten gaan varen. Maar de vraag was of je het wettelijk kunt verplichten!?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 23 december 2008, 11:24:17
Ik zeg ook niet dat het niet zo hoort. Als wij ergens voor anker liggen (ben schipper op een scoutingschip = voormalig vrachtschip) blijven er ook altijd 2 mensen nuchter. Ik heb het vaak genoeg meegemaakt dat we om wat voor reden dan moet toch moesten gaan varen. Maar de vraag was of je het wettelijk kunt verplichten!?

Als je in je auto stapt op de bestuurdersplaats aan de openbare weg en je bent dronken, ben je strafbaar. Je neemt geen deel aan het verkeer, de sleutel hoeft zelfs niet in het contact te zitten.  De mogelijkheid dat je kunt gaan rijden is kennelijk genoeg om het srafbaar te stellen. Zo kun je ook een voor anker liggend schip benaderen. Er bestaat de mogelijkheid dat U moet gaan varen, de daartoe vereiste personen moeten nuchter zijn. Bedenk dat alle andere verplichtingen, vaarbewijs, brandblusser en dergelijke ook verplicht zijn als je voor anker ligt. Je moet zelfs een dodemansknop hebben, ook al vaar je niet.  Ik denk ook dat het voor anker liggen normaal gesproken als een tijdelijke onderbreking van het varen wordt gezien. Er zijn natuurlijk juridisch vraagtekens bij te stellen. De schipper als enige in bezit een vaarbewijs die boodschappen gaat doen aan de wal, de rest van het gezelschap achterlatend op het grote schip geankerd voor de haven, mag dat?  ???

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #42 Gepost op: 23 december 2008, 12:26:40
Als je in je auto stapt op de bestuurdersplaats aan de openbare weg en je bent dronken, ben je strafbaar. Je neemt geen deel aan het verkeer, de sleutel hoeft zelfs niet in het contact te zitten.  De mogelijkheid dat je kunt gaan rijden is kennelijk genoeg om het srafbaar te stellen. Zo kun je ook een voor anker liggend schip benaderen. Er bestaat de mogelijkheid dat U moet gaan varen, de daartoe vereiste personen moeten nuchter zijn. Bedenk dat alle andere verplichtingen, vaarbewijs, brandblusser en dergelijke ook verplicht zijn als je voor anker ligt. Je moet zelfs een dodemansknop hebben, ook al vaar je niet.  Ik denk ook dat het voor anker liggen normaal gesproken als een tijdelijke onderbreking van het varen wordt gezien. Er zijn natuurlijk juridisch vraagtekens bij te stellen. De schipper als enige in bezit een vaarbewijs die boodschappen gaat doen aan de wal, de rest van het gezelschap achterlatend op het grote schip geankerd voor de haven, mag dat?  ???

Henk
Ik denk dat je het beter kan vergelijken met een camper die je op een grasveldje langs de weg zet voor een nachtje. Tafeltje en stoeltjes er uit en een lekker biertje bij de BBQ ;) je kan het natuurlijk ook moeilijker maken dan het is.

Overigens mag je met een biertje achter het stuur zitten (zie voorbeeld programma wegmisbruikers enkele maanden geleden) als je maar niet boven de toegestane hoeveelheid komt.

(. Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.
2. Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:
a. het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 220 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, dan wel
b. het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 0,5 milligram alcohol per milliliter bloed.

3. In afwijking van het tweede lid is het de bestuurder van een motorrijtuig voor het besturen waarvan een rijbewijs is vereist, indien sedert de datum waarop aan hem voor de eerste maal een rijbewijs is afgegeven nog geen vijf jaren zijn verstreken, dan wel, indien het voor het eerst afgegeven rijbewijs een rijbewijs betreft dat de bevoegdheid geeft tot het besturen van bromfietsen en dit rijbewijs is afgegeven aan een persoon die op het ogenblik van die afgifte de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt, nog geen zeven jaar zijn verstreken, en de eerste afgifte van het rijbewijs op of na 30 maart 2002 heeft plaatsgevonden, verboden dat motorrijtuig te besturen of als bestuurder te doen besturen na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:

a. het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 88 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, dan wel
b. het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 0,2 milligram per milliliter bloed.

4. Het derde lid is van overeenkomstige toepassing op de bestuurder van een motorrijtuig die zonder rijbewijs een motorrijtuig bestuurt voor het besturen waarvan een rijbewijs vereist is.

5. Het is verboden een motorrijtuig als bestuurder te doen besturen door een persoon waarvan men weet of redelijkerwijs moet weten dat deze verkeert in een toestand als in het eerste, tweede of derde lid is omschreven.

6. Voor de toepassing van het derde lid wordt onder een rijbewijs mede verstaan een rijbewijs, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland.)
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #43 Gepost op: 23 december 2008, 18:43:53
"Ik denk dat je het beter kan vergelijken met een camper die je op een grasveldje langs de weg zet voor een nachtje. Tafeltje en stoeltjes er uit en een lekker biertje bij de BBQ  je kan het natuurlijk ook moeilijker maken dan het is."

Dag mijnheer, politie. U mag hier niet staan, zo midden op een rotonde. Wilt U uw auto even weghalen?

uuuuhh... :P  ???   ;D

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #44 Gepost op: 24 december 2008, 10:13:48
probleem is dat je op een rotonde niet mag parkeren en in de nederlandse wateren wel voor anker mag liggen. Kan me nog een voorval herhinderen nabij de haven van Den Helder, boot voor anker schipper op de wal met een bijboot, nadat de wind toenam moest de reddingboot iemand over zetten op de opvarenden naar de haven tebrengen. Dit heeft toen discussie gegeven maar het is toegestaan om als schipper je boot te verlaten of een biertje te drinken. Dit is natuurlijk of topic.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #45 Gepost op: 24 december 2008, 12:16:26
Vind ik niet OT, dat is de loop van de discussie. We zijn het (bijna) allemaal eens dat er omstandigheden zijn waarbij het beter is een reddingsvest te dragen, vooral vlak voor dat je overboord valt bijvoorbeeld.

We worden alleen maar niet eens wanneer dat zou kunnen zijn en hoe je dat ziet aankomen.

Iedereen is het er over eens dat je aan tafel tijdens het avond eten in het woongedeelte een verwaarloosbare kans op overboordslaan hebt en zinken zal een boot ook niet altijd onverwachts doen, dus dan kun je 'm aan de spijker hangen.

We zijn het er ook over eens dat bij werkzaamheden op het dek een reddingsvest aan te bevelen is (zo niet dan hoor ik het graag).

Blijft over wanneer wel, wanneer niet en is dat eigen verantwoordelijkheid of moet dat verplicht worden gesteld (volgens mij is dat het ook, in de arbo staat iets over het gebruik van beveiliging en beschermingsmiddelen) en kan het gecontroleerd worden.

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #46 Gepost op: 25 december 2008, 16:06:47
Als je in je auto stapt op de bestuurdersplaats aan de openbare weg en je bent dronken, ben je strafbaar. Je neemt geen deel aan het verkeer, de sleutel hoeft zelfs niet in het contact te zitten.  De mogelijkheid dat je kunt gaan rijden is kennelijk genoeg om het srafbaar te stellen.

Kun je dit wettelijk onderbouwen?  Je mag ladderzat op je stoel gaan zitten, zelfs met je sleutel in het contact ''met het contact aan'' voor de radio (of de kachel) ... Je bestuurd namelijk geen voertuig, pas als je bestuurdershandelingen gaat verrichten, ben je strafbaar.

In ieder geval, ik ben het er wel mee eens om de reddingsvesten te verplichten maar laten we eerst maar eens zorgen dat een ieder die werkt op het water of bij het water een reddingsvest draagt (voordat de particulieren aan bod komen).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #47 Gepost op: 26 december 2008, 00:43:04
Indien aannemelijk is dat je zou kunnen gaan rijden onder invloed -een intentie daartoe hebt- is het strafbaar. De intentie tot het plegen van een strafbaar feit is tegenwoordig al strafbaar. Een jongen met een steen is zijn hand tijdens een demonstratie is bv al strafbaar.

Er bestaat een gerede kans dat je -als je ergens voor anker ligt- je de boot zal moeten verplaatsen.

De wet staat toe dat je bepaalt dat mensen aan boord van een boot in alle omstandigheden een reddingsvest dragen.  Dat ga je natuurlijk niet doen. Ik zou mij kunnen voorstellen dat je het omdraait. Je draagt een reddingsvest, tenzij...

Ik heb ik weet niet hoeveel mensen dit jaar "bijna" en daadwerkelijk zien verdrinken omdat ze geen reddingsvest aan hadden. 15 mensen uit een gezonken genieboot totaal ongeschikt voor het IJmeer 100 m uit de kant in koud water. 350 m verder het water op een het grootste gedeelte van de pasagiers was er geweest. Wat een feest, wat een feest.

Die "reddingsvesten in het vooronder" hebben ook geen nut. Niemand denkt om ze aan te trekken. Een van de eerste dingen die ik zeg als ik via de 06 telefonisch contact heb met een schipper in nood is "heeft iedereen zijn zwemvest al?"
99,9 procent trekt 'm dan pas aan. Ik kan je vertellen dat ik er dan pas een beetje geruster op wordt.

Henk


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #48 Gepost op: 26 december 2008, 01:19:00
Omdat het wat te ver ging voeren om het hier te gaan bespreken heb ik iets over het alcohol verhaal in een nieuwe post gezet:


http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,27043.0.html

Dan houden we het hier bij de zwemvesten, dat is al lastig genoeg denk ik ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #49 Gepost op: 26 december 2008, 02:55:28
Mijnheer Spee legde onlangs weer eens uit dat een van de redenen dat een gordel in de auto verplicht wordt gesteld is dat het grote impact op de maatschappij heeft en deze schade toe brengt als je ernstig gewond wordt. Veel leed en schade wordt voorkomen door het dragen van een gordel. De werkgever, de kinderen en anderen die van jou afhankelijk zijn worden benadeeld als je dood gaat: je beslist dus niet alleen over jezelf, maar jouw beslissing heeft mogelijk een grote impact op het maatschappelijk leven. Daarna komt ie met een uitkomst van een onderzoek hoeveel doden het scheelt sinds de gordel verplicht is gesteld. Zo'n onderzoek zal ongetwijfeld eenzelfde uitkomst geven voor de varende en werkende aan het water.

Henk