reddingsvesten verplichten op alle schepen!!

Auteur Topic: reddingsvesten verplichten op alle schepen!!  (gelezen 17785 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Jeff

• Forum gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 12 januari 2009, 18:07:33
Op de zeevaart moet tijdens het ten anker liggen gewoon wacht worden gelopen op de brug en in de machinekamer. Weet niet of dit in de binnenvaart ook zo is(zou wel zo moeten zijn in ieder geval). Alle wachtdoende officieren dienen nuchter te zijn, dus ook ten anker en in de haven, simpel en helder. En dat je op een schip ook woont is geen reden om beschonken te zijn tijdens je wacht, een zeeman woont ook op zn schip.

Wat betreft de reddingsvesten moet je ook gewoon simpel en helder zijn. Zolang er geen zeereling is, zoals op de binnenvaart bijna altijd het geval is, moet je buiten de accomodatie een reddingsvest gewoon verplichten. Ook in de sluis, ook in de haven. Als er wel een goede zeereling is, zoals op passagiersschepen, is het dragen van een reddingsvest onnodig lijkt mij.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 13 januari 2009, 16:29:31
Even ter goed voorbeeld een stukje film van Nova

http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=6617

De handhaver op het zoegenoemde asbest schip draagt netjes een redvest voor de camera, het viel me even op.

9910001
9910001

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 1 juni 2009, 18:51:08
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4055300/__Loosdrechter_verdronken__.html

ma 01 jun 2009, 16:39 | lees voor
Loosdrechter verdrinkt in haven

LOOSDRECHT -  Een 49-jarige man uit Loosdrecht is dit weekeinde verdronken in de haven van die stad. Dat heeft de politie maandag gemeld. Zijn lichaam werd maandagochtend aangetroffen aan de Nieuw Loosdrechtsdedijk.

Uit onderzoek is komen vast te staan dat de man is verdronken. Hij werd sinds vrijdagavond vermist. De politie vermoedt dat de man bij het starten van de motor van zijn boot in het water is gevallen. Een misdrijf is volgens de politie uitgesloten.

guest6532

• Gast
Reactie #53 Gepost op: 1 juni 2009, 22:05:34
Wij (ik + mijn ouders) hebben een zeilboot, en hebben afgelopen zaterdag én vandaag gezeild, op een meer (Mooie Nel, Haarlem), maar alsnog. We dragen dan geen reddingsvest. Als ik op de jachthaven kijk naar de uitrusting, heeft bijna iedereen een reddingsboei opvallend opgesteld, zodat je hem binnen enkele seconden kan pakken. Sommige hebben zelfs een noodlamp, die gaat branden als hij in contact komt met water. Aangezien wij op een klein meer varen, met max. windkracht 6, dragen we geen vesten. Ik vind het ook zeer zorgelijk. Ik snap best dat je als scheepsman niet 24 uur per dag met een overlevingspak/reddingsvest wil lopen/slapen. Ik zal het in ieder geval verplichten op de Noordzee. Op de grote wateren kan je het bijvoorbeeld verplicht stellen om het aanwezig te hebben (is nu al zo), en vanaf windkracht 5 BFT verplicht stellen om te dragen o.i.d. Bovendien kan je bijvoorbeeld ook instellen om een drijfhoudend reddingsmiddel aanwezig te hebben, wat je snel kan pakken, mocht er een Man Overboord zijn.

Of zeg ik nu iets heel raars? ???
P.S. We hebben trouwens wel een stuk of 5 reddingsvesten in een opbergvak op het dek.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 1 juni 2009, 22:12:47
De meneer uit het eerdere bericht is in de haven over boord gevallen... Hoe veilig moet je je dan voelen op open water...  ;) :-X

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 2 juni 2009, 05:53:56
De meneer uit het eerdere bericht is in de haven over boord gevallen... Hoe veilig moet je je dan voelen op open water...  ;) :-X

Tja, in het water kun je verdrinken. Als je op de wal valt, heb je kans op letsel. Je draagt toch ook niet ten alle tijden een helm, aan de wal?  ::)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 2 juni 2009, 09:14:04
Tja, in het water kun je verdrinken. Als je op de wal valt, heb je kans op letsel. Je draagt toch ook niet ten alle tijden een helm, aan de wal?  ::)

Dat vind ik dus niet te vergelijken. Mensen zijn geen vissen. Bij je op- en over het water bewegen bevinden we ons niet in onze natuurlijke omgeving. I
Henk

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 2 juni 2009, 09:35:12
Dat vind ik dus niet te vergelijken.
Henk

Wat ik ermee wilde zeggen is dat je niet alles kunt voorkomen. Mensen zijn ook geen klimmers, dus geen apen. (om even op je vergelijking met vissen in te haken  ;))
En we zijn ook niet gemaakt om te vliegen, maar we dragen geen van allen parachutes, als we op Schiphol in een kist stappen.
In veel gevallen is het wijsheid om een vest te dragen, daar ben ik het zeker mee eens. Maar er is een grens.

Ik bedoel; in veel gevallen kun je achteraf altijd zeggen: had hij maar een vest gedragen. Maar je roept ook niet na iedere valpartij: had hij maar een helm of harnas gedragen. Ongelukken gebeuren.

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 2 juni 2009, 09:48:03
Ik vind je redenatie niet echt helder. Het lijkt wel of je niet gevoelig bent voor preventieve maatregelen (een vest dragen op en aan het water). Dus als BHV-er hecht je ook geen waarde aan preventie........"ongelukken gebeuren"............

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 2 juni 2009, 09:53:22
Ik vind je redenatie niet echt helder. Het lijkt wel of je niet gevoelig bent voor preventieve maatregelen (een vest dragen op en aan het water). Dus als BHV-er hecht je ook geen waarde aan preventie........"ongelukken gebeuren"............

Ik heb deze discussie reeds eerder gevoerd. Ik ben o.a. werkzaam geweest aan boord van schepen. Een vest is in veel situaties onmogelijk.

En ik ben best een ''preventiefan'', maar op een gegeven moment houdt het op. Soms moet je je erbij neerleggen dat niet alles
is te voorkomen met preventie.

Ik ben sowieso voorstander van het bij je hebben van vesten. Maar ten alle tijden dragen? Nee..

EDIT: heb de eerste 3 pagina's van dit topic eens doorgelezen, en toen ben ik door anderen al overtuigd van de nieuwe vesten.  O0
O.a. door Henk!  ::)

Dus, ik hou me verder afzijdig.