reddingsvesten verplichten op alle schepen!!

Auteur Topic: reddingsvesten verplichten op alle schepen!!  (gelezen 17652 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #60 Gepost op: 2 juni 2009, 10:06:54
Bij mij is het simpel.

Wat ga ik doen en wat kan daarbij fout gaan. Wat kan ik doen om te voorkomen dat dat fout gaat en als het dan toch fout gaat hoe kan ik zorgen dat de schade beperkt blijft.

Ik vind het klimmen een goed voorbeeld. Ik klim niet hoger dan twee meter in een truss of anderszins zonder mij te zekeren. Zoals je al zegt een mens is geen aap. En zelf apen donderen nog wel eens uit een boom.



Stoer is prima. Veilig is beter.

Henk


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #61 Gepost op: 2 juni 2009, 10:20:40
Bij mij is het simpel.

Wat ga ik doen en wat kan daarbij fout gaan. Wat kan ik doen om te voorkomen dat dat fout gaat en als het dan toch fout gaat hoe kan ik zorgen dat de schade beperkt blijft.

Ik vind het klimmen een goed voorbeeld. Ik klim niet hoger dan twee meter in een truss of anderszins zonder mij te zekeren. Zoals je al zegt een mens is geen aap. En zelf apen donderen nog wel eens uit een boom.



Stoer is prima. Veilig is beter.

Henk

Ja, maar hier valt ook e.e.a. over te zeggen. Hoe vaak ik wel niet d.m.v. gladde sluistrappetjes (12m - 15m) naar boven en naar benden heb geklauterd... Ik kan zoveel werkzaamheden opsommen die allemaal zonder beveiliging plaatsvinden. Je kan dan kwalijk zeggen; ik doe niet mee want ik wil gezekerd worden en/of ik wil een helm op. Dan mag je je spullen pakken, vrees ik.  O0


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #62 Gepost op: 2 juni 2009, 12:25:25
Ja, maar hier valt ook e.e.a. over te zeggen. Hoe vaak ik wel niet d.m.v. gladde sluistrappetjes (12m - 15m) naar boven en naar benden heb geklauterd... Ik kan zoveel werkzaamheden opsommen die allemaal zonder beveiliging plaatsvinden. Je kan dan kwalijk zeggen; ik doe niet mee want ik wil gezekerd worden en/of ik wil een helm op. Dan mag je je spullen pakken, vrees ik.  O0

Dan heb je gewoon een slechte werkgever.....

Maar ben het wel met je eens dat er grenzen zijn aan het verplichten van veiligheidsmaatregelen, het verzekeren van risico's en het nemen van preventieve maatregelen.

Ik ben zelf ook lid van Scouting en daar hebben ze landelijk een beleidsteam 'Speelruimte' die niets anders doet dan vechten tegen preventieve maatregelen en wetten die het Scouting onmogelijk maken om hun spel te spelen. Scouting heeft als uitgangspunt dat je spelenderwijs leert: de leiding creeert een omgeving waarin de grenzen scherp zijn (je mag de rand opzoeken, maar nooit eroverheen!), maar waar meer moet kunnen dan thuis of op school. Risico's nemen hoort daarbij: een keer goed vallen of je hoofd stoten is goed voor een kind! Door ze dit begeleid te laten doen, leren ze zelf risico's beter inschatten!

het mooiste voorbeeld is de regelgeving voor speeltoestellen: de pionierwerken van Scouting vallen onder die wet en die verplicht de maker van een speeltoestel om een bouwtekening in te dienen bij een bureau voor een veiligheidstoets en er dan een CE-keurmerk voor aan te vragen. Als wij dus op zaterdag een vlot willen bouwen of een kabelbaan of een schommel, moet ik eerst een constructietekening laten maken, deze CE laten keuren en daar dus ook nog honderden euro's voor betalen.... Nu hebben ze het voor elkaar gekregen dat dit niet meer geld als de gebruiker ook zelf de bouwer is: zolang je dus alle kinderen zelf ook laat meewerken aan de bouw, mogen we ze gewoon zo gebruiken.

In mijn ogen werken we in Nederland en de rest van de wereld toe naar een cultuur waarin risico's geminimaliseerd moeten worden, ongelukken uitgebannen en het alleen maar veilig is. En als het dan mis gaat, MOET er iemand de schuld krijgen....

Ongelukken gebeuren, dat is een feit. Je kunt ongelukken proberen te voorkomen door preventieve maatregelen, maar je moet je wel afvragen wanneer die preventieve maatregelen je het leuke leven onmogelijk maken. Je kunt ook niet meer gaan varen of zelfs niet meer in de buurt van water komen, is nog veiliger, maar of het dan nog leuk is??
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #63 Gepost op: 2 juni 2009, 13:23:12
Ik weiger in een hoek gedrukt te worden waarin ik vergeleken wordt met mensen die propageren dat je
Citaat
ook niet meer gaan varen of zelfs niet meer in de buurt van water komen, is nog veiliger,
. Dat is een onzinnige benadering en in het belachelijke trekken van een stelling om deze onderuit te kunnen halen. Niemand hier beweert dat je "niet meer bij het water moet komen". Maar -zeker als lid van een reddingsbrigade- is het je taak "de verdrinkingsdood te voorkomen". Als je dan vindt dat reddingsvesten niet zo nodig zijn, vraag ik je nog even te overdenken waar je dan mee bezig bent. Je had gisteren even mee moeten gaan het IJmeer op, allemaal mensen die het hartgrondig met je eens zijn en vinden dat het leuk is om op een catamaran te zitten met alleen je zwembroek als bescherming.

Henk


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #64 Gepost op: 2 juni 2009, 17:15:47
Dan heb je gewoon een slechte werkgever.....

In mijn ogen werken we in Nederland en de rest van de wereld toe naar een cultuur waarin risico's geminimaliseerd moeten worden, ongelukken uitgebannen en het alleen maar veilig is. En als het dan mis gaat, MOET er iemand de schuld krijgen....
 

Ex-werkgever  O0

En v.w.b. die laatste alinea, daar kan ik in mee gaan. Tegenwoordig begint al direct na een ongeval of ramp het vingertje wijzen. En ook in gevallen waarbij echt alle veiligheidsmaatregelen correct zijn nageleefd.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #65 Gepost op: 3 juni 2009, 00:32:34
Ik weiger in een hoek gedrukt te worden waarin ik vergeleken wordt met mensen die propageren dat je. Dat is een onzinnige benadering en in het belachelijke trekken van een stelling om deze onderuit te kunnen halen. Niemand hier beweert dat je "niet meer bij het water moet komen". Maar -zeker als lid van een reddingsbrigade- is het je taak "de verdrinkingsdood te voorkomen". Als je dan vindt dat reddingsvesten niet zo nodig zijn, vraag ik je nog even te overdenken waar je dan mee bezig bent. Je had gisteren even mee moeten gaan het IJmeer op, allemaal mensen die het hartgrondig met je eens zijn en vinden dat het leuk is om op een catamaran te zitten met alleen je zwembroek als bescherming.

Henk
 

Ik heb je zeker niet in een hoek willen drukken, maar overdrijf misschien wel eens als ik iets duidelijk wil maken. In dit geval ging het me erom duidelijk te maken dat de stortvloed aan regels die de laatste jaren over ons wordt uitgestort averechts werkt. Je kunt niet alles met wetten, regels en verzekeringen voorkomen, als je ook nog gewoon wilt leven.

Ik ben zeker niet tegen het gebruik van reddingsvesten, integendeel zelfs! Ik ben alleen tegen de verplichting ervan: Als je een regel instelt, zonder dat de personen die het betreft weten en begrijpen waarom, gaan ze er alles aan doen om de regel te ontduiken óf ze gaan hem verkeerd toepassen. Je zult die mensen er van moeten overtuigen dat het beter is om een vest te dragen, zodat ze dit zelf ook willen en het dus ook altijd en op correcte wijze zullen doen.

In dit geval moet je reddingsvesten niet gaan verplichten, maar watersporters en beroepsvaart laten zien wat er gebeurt als je geen reddingsvest draagt. Ik zit veel op het water (reddingsbrigade, scouting en privé) en wat mij de laatste jaren opvalt is dat jonge matrozen in de beroepsvaart zo goed als allemaal een vest dragen. Mijn vermoeden is dat ze dit vanuit hun opleiding meekrijgen en schijnbaar werkt dat!?

In de opleidingen die ik geef bij de reddingsbrigade besteed ik hele lessen aan eigen veiligheid: het weer bekijken voor je uitvaart, je kleding daarop aanpassen, regelmatig de lucht in de gaten blijven houden. Vest altijd aan én dicht, dodeman altijd om, niet roken in de boot, niet tanken in de boot etc. etc. En daar herinner ik die beginnende strandwachters dan aan als ze tijdens hun eerste seizoen in de stromende regen verkleumd terugkomen naar de post in alleen een t-shirt, terwijl ik al wist dat het ging regenen. Dan vergeten ze het nooit meer, en dat werkt stukken beter dan wanneer ik als hun moeder achter ze aanloop om ze hun jas na te brengen. Maar, zoals ik in mijn eerdere post al aangaf: altijd binnen de grenzen, zodat het nooit echt gevaarlijk wordt, maar hooguit vervelend ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch