Tis alwwe een tijdje geleden maar er stond weer een stukje in de krant.
Kerstengel op bezoek bij Gepke de Leef
Gepubliceerd op 25 december 2008, 20:06
Laatst bijgewerkt op 25 december 2008, 20:57
hoofddorp -
Het is Kerstmis en het is koud. Reden voor Hoofddorpers om zich extra te bekommeren om de dakloze Gepke de Leef, die afgelopen jaar in lange periodes voor het politiebureau in Hoofddorp bivakkeerde op het trottoir. De 49-jarige vrouw streek er afgelopen maandag weer neer en wapent zich tegen de kou met een tentje.
,,Het gaat erg goed met mij en ik voel me sterker dan ooit. Het vele dat me wordt aangereikt door voorbijgangers - bijvoorbeeld deze tent - is hartverwarmend, ik kom echt niets te kort.'' De vrouw vecht op deze wijze onder meer voor genoegdoening voor onrecht dat haar door overheidsinstanties - de politie voorop - zou zijn aangedaan. Velen, diezelfde overheid incluis, maken zich zorgen over Gepke. Zo ook Patricia, die haar op de avond van eerste kerstdag van een maaltijd van de Chinees voorzag.
,,Ik fiets naar mijn werk telkens langs Gepke en kan al sinds ze hier voor het eerst was in april niet de andere kant op kijken'', motiveert Patricia haar daad. Gepke noemt haar teder 'mijn engel van het eerste uur', omdat ze zich al sinds de eerste keer dat Gepke voor het bureau neerstreek zich om haar bekommerde. ,,Ik krijg tientallen mensen per dag op bezoek bij mijn tentje,'' zegt Gepke, ,,maar Patricia is vandaag echt mijn kerstengel.'' Patricia: ,,Sommigen zeggen dat Gepke gek is en hier zelf voor kiest. Maar als ik 's avonds in mijn warme bed stap, denk ik toch elke keer weer eraan hoe zij hier op straat ligt in kou, regen, weer en wind.''
"Bron IJmuider Courant"