Gepke woont jaar op stoep politiebureau
wo 26 aug 2009, 07:29
Door Thijs Wartenbergh
HOOFDDORP - Aangenaam kamperen kun je het niet noemen, wat de Hoofddorpse Gepke de Leef thans doet. De 50-jarige vrouw bivakkeert al ruim een jaar met een tentje op tien meter afstand van het politiebureau in Hoofddorp.
Normaal gesproken zou ze daar allang weg moeten, maar omdat het een protestactie is, knijpt de politie een oogje toe. "Mij krijgen ze hier niet weg", zegt De Leef vastberaden.
"Het is niet leuk dat ik hier sta", zegt De Leef. "Ik sta hier in weer en wind, maar het moet." Ze staat er echter niet helemaal alleen voor. Het afgelopen jaar kreeg ze hulp van bekenden bij wie ze thuis mag douchen. Ook wordt haar eten gebracht en kan ze ergens haar kleding wassen.
Op 26 april 2008 plantte ze haar tentje voor het politiebureau. Niet zomaar: de politie is voor haar het symbool van al het kwaad. De Leef zit vol rancune jegens de gezagdragers.
Onherstelbaar
De relatie De Leef-politie liep enige jaren geleden onherstelbare schade op toen de vrouw naar haar zeggen op een overdreven manier werd gearresteerd nadat ze een voormalige wethouder in Hoofddorp had bedreigd. Een arrestatieteam dat pepperspray gebruikte viel daarop haar huis binnen en voerde haar met handboeien af.
Een klacht wilde de politie volgens De Leef niet opnemen. Een nieuw incident verergerde de situatie met de politie. Het ging over een testament van haar vader. Haar zus zou fraude hebben gepleegd met dat document. Ook ditmaal weigerde de politie haar aangifte op te nemen, aldus De Leef.
De politie betreurt de huidige situatie. "Dit is niet goed, vooral voor haar niet", zegt woordvoerster Evy Elschot, die ontkent dat de politie destijds de klacht van De Leef onbehandeld liet. "Tot aan de Nationale ombudsman aan toe. Daar is de klacht afgewezen. De kwestie met het testament is een civiele zaak."
Volgens Elschot zijn verschillende pogingen gedaan om met de vrouw in gesprek te komen, maar haar agressieve houding zou dat onmogelijk hebben gemaakt.
Ook de gemeente laat weten dat ze De Leef diverse oplossingen heeft aangeboden, waaronder opvang bij het Leger des Heils. "Ze heeft elk voorstel afgewezen. Dan houdt het een keer op", aldus woordvoerder Bert van der Ham.
De rechtbank beslist binnenkort na een korte psychologische test of De Leef gedwongen verpleegd moet worden. "Psychisch mankeert mij niets", reageert ze zelf. "Dat is al eerder aangetoond."