Wanneer wordt een HOVD gealarmeerd?

Auteur Topic: Wanneer wordt een HOVD gealarmeerd?  (gelezen 6606 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Gepost op: 7 december 2008, 09:28:45
Citaat
01:21:20 07-12-08 BRAN Prio 1 Binnenbrand (dakbedekking: riet) (nader bericht: grote-brand) Dwarssloot-Oost ZUIDVEEN 843
                  0602925 BRW Giethoorn ( Lichtkrant Monitorcode )
                  0600687 BRW IJsselland
                  0600674 BRW IJsselland
                  0600672 BRW Oldemarkt ( Lichtkrant )
                  0600667 BRW IJsselland
                  0600663 BRW Giethoorn ( Dienstwisselcode )
                  0600656 BRW Giethoorn ( Lichtkrant )
                  0600652 BRW Giethoorn ( Blusgroep )
                  0600051 BRW IJsselland ( AGS Piketalarm )
                  0600045 BRW IJsselland ( Monitorcode )
                  0600017 BRW IJsselland ( Meetploeg Oldemarkt )


Valt me op dat er geen HOVD gealarmeerd is, was altijd standaard bij grote brand in IJsselland.


Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #1 Gepost op: 7 december 2008, 10:50:04
01:21:20 07-12-08 BRAN Prio 1 Binnenbrand (dakbedekking: riet) (nader bericht: grote-brand) Dwarssloot-Oost ZUIDVEEN 843
                
Valt me op dat er geen HOVD gealarmeerd is, was altijd standaard bij grote brand in IJsselland.
bij een zeer grote brand is het automatisch grip 1 en wordt de hovd geallarmeerd want die wordt leider copi
misschien dat in sommige regios de hovd een soort voorallarm krijgt

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


InnerCity

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • en uit!
Reactie #2 Gepost op: 7 december 2008, 14:25:51
bij een zeer grote brand is het automatisch grip 1
Is dat wel zo? En is dat niet regiospecifiek?
Dat het vaak zo in de praktijk voorkomt heeft eerder te maken met de redenen voor  opschaling tot zeer grote brand en de gevolgen hiervan en de daaruit voortvloeiende behoefte tot verder multidisciplinair overleg en bijbehorende instanties (die bij GRIP 1 in werking treden).

Zelfs een kleine brand kan GRIP 1 worden. Andersom redeneren gaat niet.
Zoiets gaat ook op voor de WAS <> GRIP 3

wordt de hovd geallarmeerd want die wordt leider copi
misschien dat in sommige regios de hovd een soort voorallarm krijgt
groet free
Het moment van alarmeren van een HOVD verschilt volgens mij per regio (zoals alle inzet/uitruk procedures). Hier (GLZ) komt bijvoorbeeld een HOVD (en ook een PCC) bij Grote Brand al fysiek ter plaatste.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #3 Gepost op: 7 december 2008, 15:45:18
Is dat wel zo? En is dat niet regiospecifiek?
Dat het vaak zo in de praktijk voorkomt heeft eerder te maken met de redenen voor  opschaling tot zeer grote brand en de gevolgen hiervan en de daaruit voortvloeiende behoefte tot verder multidisciplinair overleg en bijbehorende instanties (die bij GRIP 1 in werking treden).

Zelfs een kleine brand kan GRIP 1 worden. Andersom redeneren gaat niet.
Zoiets gaat ook op voor de WAS <> GRIP 3
Het moment van alarmeren van een HOVD verschilt volgens mij per regio (zoals alle inzet/uitruk procedures). Hier (GLZ) komt bijvoorbeeld een HOVD (en ook een PCC) bij Grote Brand al fysiek ter plaatste.
als je goed leest zie dat ik dat ook niet zeg, alleen als het een zeer grote brand is dan is het wel automatisch een grip 1
hiermee wil ik dus niet zeggen dat je minimaal een zeer grote brand moet hebben om een grip 1 te worden...

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #4 Gepost op: 7 december 2008, 16:10:16
als je goed leest zie dat ik dat ook niet zeg, alleen als het een zeer grote brand is dan is het wel automatisch een grip 1
hiermee wil ik dus niet zeggen dat je minimaal een zeer grote brand moet hebben om een grip 1 te worden...

groet free

Waarom denk je dat?
Grip classificatie's hebben verder niks te doen met brand classificatie's

Ik heb zelf branden meegemaakt (zeer groot) die gewoon GRIP-0 zijn.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


janmole

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Reactie #5 Gepost op: 7 december 2008, 16:16:01
als je goed leest zie dat ik dat ook niet zeg, alleen als het een zeer grote brand is dan is het wel automatisch een grip 1
hiermee wil ik dus niet zeggen dat je minimaal een zeer grote brand moet hebben om een grip 1 te worden...

Een brandclassificatie heeft niets te maken met GRIP. Dus een zeer grote brand kan wel GRIP 1 worden maar dat hoeft niet. Als er geen gecoordineerde actie nodig is van brandweer, politie en GGD/GHOR wordt er geen GRIP afgekondigt.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #6 Gepost op: 7 december 2008, 16:52:56
Er zijn regio's waarbij zeer grote brand automatisch geclassificeerd wordt als zijnde een GRIP 1-situatie.
Net als een MMT-inzet in de regio IJsselland...

Je zou het ook kunnen vergelijken met het feit dat een TIS x.2 in de regio Amsterdam-Amstelland samenvalt met 'middel' en TIS x.4 met zeer groot.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #7 Gepost op: 7 december 2008, 17:33:44
Er zijn regio's waarbij zeer grote brand automatisch geclassificeerd wordt als zijnde een GRIP 1-situatie.
Net als een MMT-inzet in de regio IJsselland...

Je zou het ook kunnen vergelijken met het feit dat een TIS x.2 in de regio Amsterdam-Amstelland samenvalt met 'middel' en TIS x.4 met zeer groot.

hehe ben blij dat iemand het begrijpt
hier in noord holland noord is het inderdaad zo.

en dat iemand nou een zeer grote brand meemaakt die een grip 0 is gebleven prima ik zeg alleen hoe hier werkt

btw dit ging over iemand die een vraag had over de allarmering van hovd, ik probeerde daar een antwoord op te geven maar met zoveel betweters die in eerste instantie geen antwoord gaven probeerde ik voor die persoon wat duidelijkheid te verstrekken maar helaas het wordt dus niet gewaardeerd.
duidelijk voortaan niks meer vragen dan ook he....

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #8 Gepost op: 7 december 2008, 18:08:06
@ free3:

wordt de AGS wel standaard meegealarmeerd?
in NO-Gelderland was het eerst hoofd meldkamer + HOVD maar de laatste maanden valt me op dat dit niet altijd gebeurt, en de AGS wel (de nieuwe) standaard is bij opschaling tot groot.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #9 Gepost op: 7 december 2008, 18:24:07
dat durf ik niet te vertellen

van de hovd weet ik het omdat ik ook hulpcentralist en daarmee dezelfde allarmeringsvolgorde heb als de hovd

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar