Laat ik nog even wat aanvullen (waarbij het uiteraard zo is dat er per regio specifieke, dus meestal verschillende, afspraken zijn vastgelegd)...
De HOvD kan in de meeste gevallen voor 3 verschillende taken worden ingezet :
- als compagniescommandant (CC) waarbij hij/zij leiding geeft aan een aantal OvD'n die elke een peloton leiden
- als leider Copi waarbij hij/zij leiding geeft aan de verschillende hulpdiensten op de plek van het incident (de HOvD heeft dan dus geen brandweerfunctie!)
- als functionaris in of "naast" het ROT, denk hierbij aan een adviesfunctie of hoofd actiecentrum brandweer
Bij ons in NHN komt de HOvD in aktie bij zeer grote brand. Primair als Leider Copi omdat de brandweer heeft bepaald dat er dan ook automatisch een Copi (dus grip 1) in aktie moet komen. De HOvD zal echter als eerste bij de OvD-B controleren of hij/zij verwacht nog verder te gaan opschalen (naar een compagnie). Als dat het geval is zal er direct om een 2e HOvD worden gevraagd.
Over het moment van alarmeren bestaan echt verschillende meningen in de regio's (gelukkig maar anders zou het wel heel erg saai worden
)
Maar ik moet zeggen dat ik het persoonlijk erg goed vind werken dat er minder officieren op de plaats van het incident rondlopen dan vroeger. Daardoor worden de lijnen duidelijker en komen we (brandweer) professioneler over. En als het nodig is : geen probleem, dan vragen we er gewoon een extra officier bij (in onze regio hebben we 8 OvD'n, 2 HOvD'n, 1 OCB, 1 RCvD en 1 AGS op hard piket).
groeten,
René de Caluwé