Wanneer wordt een HOVD gealarmeerd?

Auteur Topic: Wanneer wordt een HOVD gealarmeerd?  (gelezen 6475 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

InnerCity

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • en uit!
Reactie #10 Gepost op: 7 december 2008, 20:17:07
hehe ben blij dat iemand het begrijpt
hier in noord holland noord is het inderdaad zo.

en dat iemand nou een zeer grote brand meemaakt die een grip 0 is gebleven prima ik zeg alleen hoe hier werkt

btw dit ging over iemand die een vraag had over de allarmering van hovd, ik probeerde daar een antwoord op te geven maar met zoveel betweters die in eerste instantie geen antwoord gaven probeerde ik voor die persoon wat duidelijkheid te verstrekken maar helaas het wordt dus niet gewaardeerd.
duidelijk voortaan niks meer vragen dan ook he....

groet free

Volgens mij roep ik in de eerste zin van mijn antwoord al dat het misschien wel regiospecifiek is. Volgens mij wordt je bijdrage gewaardeerd aan ieder die je wat kan leren. Alleen mag ik het antwoord toch wel een beetje nuanceren danwel aanvullen? Mensen typeren als betweter lijkt me dan ook een beetje te kort door de bocht.

Maar we gaan er vandaag allemaal weer met kennis op vooruit (ik weet nu dat in NH een ZGB automatisch GRIP 1 is) :)
dus schuim erover ok ? (en anders doe maar PM)


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #11 Gepost op: 7 december 2008, 23:04:08
prima man het schoot me alleen even in het verkeerde keelgat vandaar dat ik zo heftig reageerde

even goede vrienden verder

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Rene112

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 7 december 2008, 23:41:49
Laat ik nog even wat aanvullen (waarbij het uiteraard zo is dat er per regio specifieke, dus meestal verschillende, afspraken zijn vastgelegd)...

De HOvD kan in de meeste gevallen voor 3 verschillende taken worden ingezet :
- als compagniescommandant (CC) waarbij hij/zij leiding geeft aan een aantal OvD'n die elke een peloton leiden
- als leider Copi waarbij hij/zij leiding geeft aan de verschillende hulpdiensten op de plek van het incident (de HOvD heeft dan dus geen brandweerfunctie!)
- als functionaris in of "naast" het ROT, denk hierbij aan een adviesfunctie of hoofd actiecentrum brandweer

Bij ons in NHN komt de HOvD in aktie bij zeer grote brand. Primair als Leider Copi omdat de brandweer heeft bepaald dat er dan ook automatisch een Copi (dus grip 1) in aktie moet komen. De HOvD zal echter als eerste bij de OvD-B controleren of hij/zij verwacht nog verder te gaan opschalen (naar een compagnie). Als dat het geval is zal er direct om een 2e HOvD worden gevraagd.

Over het moment van alarmeren bestaan echt verschillende meningen in de regio's (gelukkig maar anders zou het wel heel erg saai worden ;D)

Maar ik moet zeggen dat ik het persoonlijk erg goed vind werken dat er minder officieren op de plaats van het incident rondlopen dan vroeger. Daardoor worden de lijnen duidelijker en komen we (brandweer) professioneler over. En als het nodig is : geen probleem, dan vragen we er gewoon een extra officier bij (in onze regio hebben we 8 OvD'n, 2 HOvD'n, 1 OCB, 1 RCvD en 1 AGS op hard piket).

groeten,
René de Caluwé


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #13 Gepost op: 8 december 2008, 14:32:28
In Noord- en Oost-Gelderland wordt de HOVD’en ingezet voor 3 taken:

1.   Leider COPI
2.   Compagniescommandant
3.   Hoofd Actiecentrum Brandweer

Ad 1. Het lijkt misschien heel logisch maar in deze functie wordt hij in principe pas gealarmeerd als er ook daadwerkelijk sprake is van een GRIP scenario. GRIP is op voorhand niet gekoppeld aan een meldings- of opschalingsclassificatie. Bij een aantal TIS’en wordt de HOVD al wel gealarmeerd omdat deze TIS’en al snel een multidisciplinair karakter hebben. Let op, een TIS heeft in Noord- en Noord- en Oost-Gelderland wordt pas een GRIP incident als daartoe besloten wordt. Een TIS is dus niet standaard gekoppeld een GRIP scenario. In alle andere gevallen wordt de HOVD dus pas gealarmeerd voor het COPI als er GRIP wordt afgekondigd.

Ad 2. In deze functie wordt hij gealarmeerd als er een sprake is van een volledige compagnie of een “compagnie min / peloton plus”. Met deze twee kreten wordt bedoeld dat er sprake is van 1 peloton en een ondersteuningspeloton. Hierbij heb je te maken met twee pelotonscommandanten en daarmee behoefte aan een eenhoofdige leiding. Dit is in principe al het geval bij de classificatie “zeer groot” aangezien er dan al vaak ondersteunende eenheden worden ingezet. Daarom wordt de HOVD pas vanaf “zeer grote brand/hulpverlening” mee gealarmeerd en niet zoals in sommige andere regio’s gebeurd bij “grote brand/hulpverlening”. In een landelijke regio als Noord- en Oost-Gelderland heb je al snel een “grote brand” te pakken aangezien de waterwinning in de buitengebieden vaak een uitdaging vormen. Hierbij heeft een HOVD eigenlijk nooit een echte meerwaarde. Dat de AGS al wel wordt gealarmeerd bij een “grote brand” heeft te maken met het sneller in kunnen grijpen als het gaat om bedrijfsbranden. Hier heb je namelijk vaak te maken met rook die schadelijk zou kunnen zijn of andere (potentieel) gevaarlijke stoffen. Bovendien heeft de AGS in deze (qua oppervlakte) grote regio vaak te maken met forse rijtijden.

Ad 3. Deze functie wordt in beginsel altijd opgepakt door de HOVD van het HOVD gebied West (Veluwe) omdat de HOVD van het HOVD gebied Oost (Achterhoek) 45 tot 60 minuten moet rijden naar de meldkamer.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.