Halon

Auteur Topic: Halon  (gelezen 12175 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 26 december 2003, 22:08:35
dat het een europesche regelgeving is,is voor mij nieuw :-X


firemanr

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 27 december 2003, 14:46:01
We moeten  de co2 (broeikas) uitstoot niet verwarren met halon werking: aantasten van de Ozonlaag. De ozonlaag is al zo aangetast dat in Australië, met name Sidney Huidkanker een van de voornaamste doodsoorzaken is en niemand haalt het daar nog in z'n hoofd om zonder (anti) zonnebrandcreme met minimaal faktor 20 de straat op de gaan. Het gat wordt immer groter en de laag wordt al maar dunner. Halon is nog voor een nog belangrijker deel verantwoordelijk als de al eerder verboden CFK's. Per 31 december 2003 is het in het bezit hebben van halon (blussers) verboden in alle Europeese lidstaten. Dus zelfs in België en Spanje mag het dan niet meer.

Bron ondermeer: http://www.brandblusserinfosite.nl/halon.htm

Henk
Dat is dan jammer, want mijn brandblusser met halon was ik nog niet van plan om weg te smijten...... :-\ ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 27 december 2003, 15:03:26
Dat is dan jammer, want mijn brandblusser met halon was ik nog niet van plan om weg te smijten...... :-\ ;D

Waarom niet? Zoveel voordelen heeft de halon blusser niet. Van "geen schade aan apparatuur is al lang geen sprake meer heeft men ondekt, want de werking van halon zorgt tevens voor een snelle oxcydatie van alle daarvoor gevoelige metalen.

Henk


firemanr

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 27 december 2003, 15:06:22
Dat nog altijd beter dan dat je huis uitbrandt. :o

En ze verzinnen hier in Nederland steeds als eersten nieuwe regels die nergens anders gevolgt worden.....dus van mij mogen ze een beetje de b..m in. >:(


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 27 december 2003, 15:07:15
Waarom niet? Zoveel voordelen heeft de halon blusser niet. Van "geen schade aan apparatuur is al lang geen sprake meer heeft men ondekt, want de werking van halon zorgt tevens voor een snelle oxcydatie van alle daarvoor gevoelige metalen.

Henk
helaas Henk,het gaat om de nevenschade van een brandblusser en van een Halonblusser is die 0. Op het moment dat jij de blusser nodig,is dat apparaat al ter zielen.Dus is het geen punt dat er daar een evenuele vervolgschade aanzit.


firemanr

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 27 december 2003, 15:10:20
helaas Henk,het gaat om de nevenschade van een brandblusser en van een Halonblusser is die 0. Op het moment dat jij de blusser nodig,is dat apparaat al ter zielen.Dus is het geen punt dat er daar een evenuele vervolgschade aanzit.

Zo kun je het ook zeggen, punt is dat er menige blusser nevenschade geeft, ook als we met water tekeergaan in een wonign, alleen: het doel heiligt de middelen. Als we daarmee de brand uitkrijgen, ben ik in mn doelstelling geslaagt. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 27 december 2003, 15:15:29
helaas Henk,het gaat om de nevenschade van een brandblusser en van een Halonblusser is die 0. Op het moment dat jij de blusser nodig,is dat apparaat al ter zielen.Dus is het geen punt dat er daar een evenuele vervolgschade aanzit.

Ach, nu moet ik je nog een keer desillusioneren:

Vanaf 1 januari 2001 is het gebruik van alle, dus ook van de gerecyclede, CFK's (Chloor Fluor Koolwaterstoffen) verboden. De nieuwe Europese verordening heeft een rechtstreekse werking in de lidstaten.
Alle Halon uit blusinstallaties en -toestellen moet worden ingeleverd bij de Halonbank. Halon in blusinstallaties en -toestellen is eigendom van de klant en niet van het bedrijf dat de halon heeft geleverd. De leverancier kan niet verplicht worden halon terug te nemen. Wel is de leverancier verplicht, om tegen kosten, de systemen te ontmantelen.
Halonblussers worden werden veelal gebruikt ter beveiliging van vooral in computerruimten, bij elektrische toestellen of elektronica gebruikt.
Halon werd als 'schone blusstof' beschouwd. Dat wil zeggen dat deze blusstof geen schade aan apparatuur veroorzaakt tijdens de blussing. Later, is uit onderzoek is gebleken dat Halon het zeer corrosieve corresieve broomzuur produceert.

Ja, daar krijg je wat van, van die wetenschappers...

Denk je in de computerkamer de brand uit te maken , en dat de apparatuur nog bruikbaar is :(


Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 27 december 2003, 15:20:44
Zo kun je het ook zeggen, punt is dat er menige blusser nevenschade geeft, ook als we met water tekeergaan in een wonign, alleen: het doel heiligt de middelen. Als we daarmee de brand uitkrijgen, ben ik in mn doelstelling geslaagt. ;)

Exposieven, dat is 't ;D

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 27 december 2003, 15:22:37
Ach, nu moet ik je nog een keer desillusioneren:

Vanaf 1 januari 2001 is het gebruik van alle, dus ook van de gerecyclede, CFK's (Chloor Fluor Koolwaterstoffen) verboden. De nieuwe Europese verordening heeft een rechtstreekse werking in de lidstaten.
Alle Halon uit blusinstallaties en -toestellen moet worden ingeleverd bij de Halonbank. Halon in blusinstallaties en -toestellen is eigendom van de klant en niet van het bedrijf dat de halon heeft geleverd. De leverancier kan niet verplicht worden halon terug te nemen. Wel is de leverancier verplicht, om tegen kosten, de systemen te ontmantelen.
Halonblussers worden werden veelal gebruikt ter beveiliging van vooral in computerruimten, bij elektrische toestellen of elektronica gebruikt.
Halon werd als 'schone blusstof' beschouwd. Dat wil zeggen dat deze blusstof geen schade aan apparatuur veroorzaakt tijdens de blussing. Later, is uit onderzoek is gebleken dat Halon het zeer corrosieve corresieve broomzuur produceert.

Ja, daar krijg je wat van, van die wetenschappers...


Henk


mij desilluneer je niet daar is meer voor nodig,de schade waar jij op doelt is minimaal ten op zichte van poeder.
en word aanvaartbare schade genoemt
En van Broomzuur is nog nooit iemand vrolijk geworden


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 27 december 2003, 15:27:56
mij desilluneer je niet daar is meer voor nodig,de schade waar jij op doelt is minimaal ten op zichte van poeder.
En van Broomzuur is nog nooit iemand vrolijk geworden

Nee, voor ik ooit binnenshuis weer een brandje blus met poeder doe ik eerst alle deuren dicht.
En hoe zit dat dan met CO2...?

Henk