Halon

Auteur Topic: Halon  (gelezen 12174 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 27 december 2003, 15:33:24
Nee, voor ik ooit binnenshuis weer een brandje blus met poeder doe ik eerst alle deuren dicht.
En hoe zit dat dan met CO2...?

Henk
Co2 is een prachtige blusstof,alleen niet geschikt voor het blussen van vaste stoffen dus hout,kleding enz ivm herontsteking.Maar wel weer ideaal voor elektra branden en voor vloeistofbranden denk maar aan frituurvet of andere olieen of vetten.
Schuim AFFF is zeer geschikt voor de brandjes binnenshuis,maarja weer niet voor de vlam in de frituurpan.Maar als het goed is ligt daar een goed passens deksel bij of de blusdeken ;)


Thijs

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 27 december 2003, 23:33:12
Ik bezit het des betreffende krantenbericht niet meer. Het staat woensdag in de telegraaf.
Halon verbod op schepen voor alle EU landen!


RI42

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 28 december 2003, 12:34:10
Precies de spijker op zijn kop,,,,,die belangrijke A ontbreekt nl ook bij halon slechts geschikt voor BC branden.
Dus zo ideaal is halon ook weer niet.
Nee doe voor mij maar een sproeischuimblusser ,geschikt voor AB branden en daar hebben we binnenshuis toch de meeste kans op is het niet .
Ook nog eens eenvoudig en goedkoop te hervullen wat wil je nog meer, oké èèn nadeel wel vorstgevoelig dus allèèn voor binnen... gr


Thijs

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 28 december 2003, 12:35:42
de nieuwes types zijn toch vorstongevoelig


RI42

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 28 december 2003, 12:43:53
die zijn er inderdaad maar ik vraag mij af ,water plus afff wat niet bevriest,,,,,wat zouden ze daar aan toevoegen het zal de blusraiting niet ten goede komen denk ik of gaat het zelfs harder branden hihi ik weet het niet hoor.....


firemanr

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 28 december 2003, 12:58:46
Co2 is een prachtige blusstof,alleen niet geschikt voor het blussen van vaste stoffen dus hout,kleding enz ivm herontsteking.Maar wel weer ideaal voor elektra branden en voor vloeistofbranden denk maar aan frituurvet of andere olieen of vetten.
Schuim AFFF is zeer geschikt voor de brandjes binnenshuis,maarja weer niet voor de vlam in de frituurpan.Maar als het goed is ligt daar een goed passens deksel bij of de blusdeken ;)
Daar heeft AJAX een vetbrandblusser voor uitgevonden..... ;) Zie op site: http://www.ajaxfire.nl/leveringsprogramma/blussers/
en dan bij vetbrandblusser...... ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 28 december 2003, 13:14:03
die zijn er inderdaad maar ik vraag mij af ,water plus afff wat niet bevriest,,,,,wat zouden ze daar aan toevoegen het zal de blusraiting niet ten goede komen denk ik of gaat het zelfs harder branden hihi ik weet het niet hoor.....
de AFFFblusser zal altijd bevriezen als deze buiten hangt,er zijn wel schuimblussers die niet zullen bevriezen daar is meestal een soort van anti-vries aan toegevoegt maar een ideale blusser is het dan niet.
Dus gewoon een poederblusser  buiten,ben je van alle vorstproblemen af.

Enne Ronald laat ik maar niets over de "vinding" van de concurentie zeggen :-X :-X


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #27 Gepost op: 28 december 2003, 18:30:24
de AFFFblusser zal altijd bevriezen als deze buiten hangt,er zijn wel schuimblussers die niet zullen bevriezen daar is meestal een soort van anti-vries aan toegevoegt maar een ideale blusser is het dan niet.
Dus gewoon een poederblusser  buiten,ben je van alle vorstproblemen af.

Enne Ronald laat ik maar niets over de "vinding" van de concurentie zeggen :-X :-X

Waarom niet, je maakt me nieuwsgierig :D

Henk


firemanr

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 28 december 2003, 19:20:00
Ja, Peter, ik kreeg het een paar maandjes geleden te horen dattie er was, dus als je iets meer weet, zeg het gerust..... ;) ;D
Misschien leren we er nog wat van..... :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 28 december 2003, 19:22:01
laat ik het zo zeggen,het is niet verstandig om het via dit forum het zo te vertellen.Ronald ik zal jou de 10e wel meer vertellen,en Henk als je meer wil weten stuur me ff een mailtje