Fluoriserende- en reflecterende folie?

Auteur Topic: Fluoriserende- en reflecterende folie?  (gelezen 8879 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 9 december 2008, 15:20:14
Klopt jvo. Het mág echter niet.....
Het is niet wit, niet oranje, niet rood.
Als wit reflecterend zwart aan de achterzijde is toegestaan, dan is alles aan alle kanten net zo min verkeerd toch?!

hc

Waar staat in de wetgeving dat je retroreflecterende materialen op een voertuig ,aan een bepaalde kant, een bepaalde kleur moeten hebben?  ???


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #11 Gepost op: 9 december 2008, 15:23:12
Waar staat in de wetgeving dat je retroreflecterende materialen op een voertuig ,aan een bepaalde kant, een bepaalde kleur moeten hebben?  ???
ehm.... in de door mij geplaatste delen van het voertuigreglement? wat mag staat in die artikelen, alles wat er niet instaat mag niet.....
Citaat
Artikel 5.2.65

Personenauto's mogen, onverminderd het in de artikelen 29 en 30 van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai- en knipperlichten, niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51 en 5.2.57 is voorgeschreven of toegestaan.

In die artikelen staat wit voor de voorkant, rood voor de achterkant en oranje aan de zijkant....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 9 december 2008, 16:04:49
ehm.... in de door mij geplaatste delen van het voertuigreglement? wat mag staat in die artikelen, alles wat er niet instaat mag niet.....
In die artikelen staat wit voor de voorkant, rood voor de achterkant en oranje aan de zijkant....

 :-[ :-[

Blijkbaar niet het gehele topic gelezen...  :-[


Leuk al die HV diensten met retroreflecterende folies in allerlei kleuren aan diverse zijden... Ik denk niet dat een agent je gaat bekeuren... ;D wel misschien een probleem bij de APK...  ;)


Bart S

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 9 december 2008, 16:08:09
Ik kwam onderweg ook nog iets moois tegen.... je ziet het bijna niet, maar wel als het nodig is......

http://nl.black-scotchlite.com/universeel/index.php


Dat is inderdaad echt mooi spul. Voor wat betreft wat mag wel en wat niet.... ik had op mijn helm rondom de bekende contourmarkering (witte stippen) en achter op mijn koffers 3 witte reflecterende strepen onder een hoek van 45 graden (gewoon bij de Halfords gekocht en werkte zeer goed). Slechts éénmaal heb ik een KLPD Volvo gespot die heel even bij me bleef rijden maar het blijkbaar niet de moeite vond om me ervoor aan de kant te zetten. Dus als je het binnen het normale houdt zal er weinig aan de hand zijn.


Homocaballus

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 9 december 2008, 17:10:36
Ik denk niet .....

Ik wel... ;)

Grapje.

Punt is dat ik én simpel geen zin in geneuzel heb én me even simpel aan de wet wil houden. Nu weet ik dat er niet meer is dan dit.

Zit nog éven af te wegen of ik een 5 m.-rol fluoriserend magenta of -geel zal bestellen  ;D

hc


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 9 december 2008, 17:40:33
Ik wel... ;)

Grapje.

Punt is dat ik én simpel geen zin in geneuzel heb én me even simpel aan de wet wil houden. Nu weet ik dat er niet meer is dan dit.

Zit nog éven af te wegen of ik een 5 m.-rol fluoriserend magenta of -geel zal bestellen  ;D

hc

Misschien kan je het wel bestellen in de RAL kleur van je auto... dan valt het overdag ook niet op!  ;)


Homocaballus

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 9 december 2008, 19:00:35
Fluoriserend grijs???? ::)
Ik weet dat jvo met ´niet opvallend´ begon. Op zich heeft de kleur van het gereflecteerde licht niets van doen met de kleur van het materiaal bij daglicht. Bij daglicht is fluorisentie de oplossing.

Reflectiemateriaal is alleen functioneel als er licht op schijnt. Verder is het alleen effectief onder een vrij smalle hoek.
Fluorisentie werkt onder elke hoek.
Een goed ´zichtbaarheidsontwerp´ maakt daarom gebruik van veel fluoriserend oppervlak in combinatie met strategisch geplaatst reflecterend materiaal.

Omdat ik dus méér fluoriserend materiaal ga plakken is dat vraag 1.
Reflecterend materiaal wil ik vooral toepassen als contrastverhoger hiervoor. De auto is leigrijs. Wit of zwart geven meer contrast.

hc


Homocaballus

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 16 december 2008, 12:39:49
Alle europese homologaties ten spijt mag  in spanje GEEN ENKEL extra reflectiemateriaal op een voertuig met spaans kenteken worden aangebracht....

Alleen fluoriserend plak-pvc dus  :(

hc