Ik krijg toch meer het idee, dat de mensen er wel klaar voor zijn, maar buitenlandse zaken nog niet ..
Ik had zeker niet het idee dat er operationele onveiligheid was maar dat er politieke obstakels zijn..
Moet je het handboek eens bekijken wat er allemaal komt kijken om ze uberhaupt aan het werk te zetten.
Dat komt zeer gedegen over, maar ook wel bureaucratisch in plaats van pragmatisch.. Dus als je er een ramp gebeurd in het buitenland en wij het allemaal op CNN zien, dan pas komt buitenlandse zaken in actie en na dat er overeenstemming is met het betrokken land, word er een verzoek gedaan aan USAR om op te treden. Dan pas komt de alarmering, dan kunnen ze op z'n vroegst 2 uur later weg. (Als defensie tijd voor ze heeft...)
Zelfs het rode kruis is dan allang aan de gang en hebben ze vrijwilligers van een hondenbrigade gealarmeerd.. De duitse THW is al bij de eerste tekenen van een ramp al paraat en zijn allang onderweg voor dat de duitse buitenlandse zaken het licht definitief op groen zet...
Verder heb ik proef ik sterk uit het handboek dat het idee, dat ze alleen gaan als alles voor 100% veilig is en de chaotische fase allang achter de rug is..
Hoewel ik erg achter het idee van USAR.NL sta. Lijkt de uitvoering erg ambtelijk en 100% alles moet klaar staan voordat we aan de slag gaan. Je leert pas echt zwemmen als je het diepe in gaat en er wat golfjes staan..
Ik wens de commandanten veel sterkte toe met de ambtelijke en politieke molens, rond allemaal mensen die bang zijn fouten te maken..