Leerlingen onwel Zadkine College Marconistraat GRIP 1 - Rotterdam 11-12-2008

Auteur Topic: Leerlingen onwel Zadkine College Marconistraat GRIP 1 - Rotterdam 11-12-2008  (gelezen 5094 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Het zal wel weer massahysterie zijn.... ze maken elkaar gek....


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Er wordt nu weer GRIP1 gegeven voor Rotterdam-Rijmond.... Iemand enig idee waarvoor, of hier nog voor??

Ik heb namelijks niks bijzonders op de monitor gezien....

EDIT:

17:19:05 11-12-08 17 G BRAN Scenario Grip 1 is geactiveerd! Het uitrukbericht staat voor u in de communicator.  
812111719051400842      1400842 BRW Rotterdam-Rijnmond
812111719051400095      1400095 BRW Rotterdam-Rijnmond ( Regionaal Functionaris )
812111718201400850

ETCETERA...

En er komen momenteel nog meer meldingen bij....

http://clean.p2000net.nl/Default.aspx  ;)

(en die meldingen zijn zo standaard, die kan iedereen op P2000 zien hoor...)  :)
Samen sterk in de hulpverlening!


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
In deze regio is het standaard als er word afgeschaald van grip, dat iedereen via de communicator ook weer berichtje krijgt dat de grip voorbij is.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
als je de volgende keer gewoon  kopieert snappen we het ook

in rotterdam rijnmond wordt op dezelfde wijze afgeschaald als opgeschaald, dus via de communicator

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Sorry ;), dankje voor het aanpassen...

Volgensmij staat er toch echt GRIP1 is geactiveerd ;) ???


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Klopt, en dat het UITRUKbericht in de communicator staat. Maar iedere functionaris die dat bericht ontvangt, wordt geacht de communicator te bellen, en hoort dan wat er aan de hand is. Of wat er niet meer aan de hand is.
greetz,  Enrique


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat
Het zal wel weer massahysterie zijn.... ze maken elkaar gek....

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,24129.0.html

 :P


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/rotterdam/2841805/lsquoBlij_dat_de_leerlingen_hier_niets_ernstigs_aan_overhoudenrsquo.html

donderdag 11 december 2008
‘Blij dat de leerlingen hier niets ernstigs aan overhouden’

ROTTERDAM - De eigenaar van de kantoortoren Europoint IV op het Rotterdamse Marconiplein bestrijdt dat té droge lucht de oorzaak was van de misselijkheid, die gisteren 24 leerlingen en een lerares van het Zadkine College trof.
Volgens de hulpdiensten kan de hele lage luchtvochtigheid in combinatie met de warmte en veel personen in één ruimte de klachten veroorzaken, waardoor negen slachtoffers uiteindelijk naar het ziekenhuis moesten.

Vastgoedondernemer Fortress stelt echter dat er ‘totaal geen verband is’. Het bedrijf denkt eerder dat alleen de combinatie van een te hoge temperatuur met een vol klaslokaal de oorzaak was. ,,Het is aan de huurders zelf om de verwarming in te stellen.’’ Dit zijn het Zadkine College en enkele bedrijven. Gisteren moesten in totaal 963 personen in allerijl de toren van 21 verdiepingen verlaten.

De mbo-school heeft geen reden te twijfelen aan het oordeel van de hulpdiensten. ,,De droge lucht was de enige afwijking die de brandweer en DCMR hebben gevonden,’’ zegt bestuurslid Peter Lamers. ,,De eigenaar heeft beloofd de luchtvochtigheid weer op minimaal dertig procent te brengen. Dan kan de school weer open. We zijn blij dat de leerlingen hier niets ernstig aan overhouden en iedereen in de avond weer thuis was, maar we willen dit zeker niet nog een keer meemaken.’’





http://www.ad.nl/rotterdam/2841801/rsquoZiektebeeld_past_bij_gaslek_maar_kn_bij_warmtersquo.html

donderdag 11 december 2008
’Ziektebeeld past bij gaslek, maar kán bij warmte’

,,De klachten die zijn genoemd passen beter bij een vergiftiging door koolstofmonoxide, maar als dát is uitgesloten dan kán de verklaring die de politie geeft misschien kloppen,’’ zegt kinderarts Jacques Bruijn van het Vlietland Ziekenhuis.
,,Een combinatie van een lage luchtvochtigheid en warmte kan bijvoorbeeld leiden tot hoofdpijn en problemen bij astmapatienten. Als het extreem warm was en sprake was van een bijzonder droge lucht dan kunnen kinderen die al wat ziekelijker zijn dan normaal, er problemen mee hebben.’’

,, Dat heb je toch al met de wisselende temperaturen die mensen in deze tijden meemaken als ze van buiten naar binnen en andersom gaan.’’

,, Toch is het waarschijnlijker dat ze deze klachten hebben als er sprake is van een hóge luchtvochtigheid. Het is in dit geval dus minder waarschijnlijk, maar wel mogelijk dat ze zich niet goed voelden,’’ aldus kinderarts Bruijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/rotterdam/2841809/Golf_van_misselijkheid_in_het_klaslokaal.html

donderdag 11 december 2008
Golf van misselijkheid in het klaslokaal

ROTTERDAM - Een mysterieuze golf van misselijkheid onder 24 leerlingen en een lerares van het Zadkine College leidde gisteren tot de massale ontruiming van een kantoortoren aan het Marconiplein in Rotterdam.
afbeelding vergroten Weggedoken in warme dekens zitten de aangeslagen leerlingen bij het ontruimde gebouw aan het Marconiplein. FOTO ED OUDENAARDEN
Negen slachtoffers belandden in het ziekenhuis. De oorzaak zou een combinatie van een extreem droge lucht, warmte en veel mensen in één ruimte zijn.

,,Ik word niet goed.’’ De opmerking van één verpleegkundige-in-opleiding was gistermiddag rond twaalf uur het begin van een ware golf van misselijkheid die uiteindelijk twee klassen van het Zadkine College trof. ,,Gelijk waren er nog drie leerlingen die zich niet lekker voelden,’’ vertelt een van de leerlingen van de mbo-opleiding. ,,Ze vielen écht om. Daarna ging het snel.’’

Het meisje heeft net haar jas om de schouders van een huilende mede-leerlinge gelegd. De getroffen klassen zitten bibberend op de stoep buiten de kantoortoren op het Marconiplein in Rotterdam-Delfshaven, duidelijk emotioneel van alle hectiek. Dekens worden gebracht om hen warm te houden. Frisse lucht moet hun hoofdpijn, misselijk- en duizeligheid wegnemen, zo is het idee.

Hoewel leerlingen zeggen iets ‘vreemds’ te hebben geroken, is een gevaarlijke stof die het rotte gevoel verklaart immers niet gemeten. Ook later op de middag niet. Koolmonoxide, waar eerst aan werd gedacht, is niet gevonden. In de praktijkles met poppen was ook niets vreemds gebeurd.

De combinatie van droge lucht met warmte en veel mensen in een ruimte zou de oorzaak zijn van de heftige reacties, zo is de verklaring. En frisse lucht dus de remedie. Daarom verruilen de slachtoffers de warmte van kantoortoren Europoint IV kort voor de koude buiten. Alleen de paar meisjes die op een brancard liggen, blijven binnen.

De scholieren knappen echter niet direct op. Weer binnen op de begane grond van het verder ontruimde gebouw vallen enkele leerlingen lang na de eerste klachten nog kort flauw, onder de hoede van ambulancebroeders. Uiteindelijk worden acht meisjes en een lerares voor de zekerheid naar het ziekenhuis gebracht. Na een korte opname worden zij ontslagen en mogen naar huis.

Rachel verlaat als een van de eersten de ontruimde school. ,,Als mijn vriend mij kwam ophalen, mocht ik gaan.’’ Zij had les naast het lokaal waar de eerste klachten waren. ,,Ik voelde mij duizelig en misselijk. Nu gaat het veel beter. Ik tril alleen nog op mijn benen. Eerder van de spanning dan van wat anders denk ik. Je schrikt toch, als je je klasgenoten ziet omvallen.’’ Mede-leerlinge Joyce hield lang vol dat alles in orde was. Toen de vierde verdieping van het gebouw werd ontruimd, vertrok zij zonder jas naar buiten. ,.Toen werd ik opeens draaierig. Ze hebben me aan de monitor gelegd. Ik had een verhoogde hartslag en verhoogde ademhaling. Waardoor? Geen idee. Ik raak niet snel in paniek.’’ Nu gaat ze met de jas van een ambulancebroeder aan naar huis. ,,Ik ben écht opgeknapt.’’ Een andere leerling kan zich voorstellen dat te droge lucht de oorzaak was van alle klachten. ,,Het is soms echt benauwd op school. De ventilatie zit vol stof. De ramen kunnen nergens open. Op de ene verdieping is het bloedheet, op de andere weer koud. Een echt lekker klimaat heeft het gebouw dus niet.’’ Net als de 880 leerlingen en 83 andere medewerkers die voor de ontruiming het gebouw in allerhaast moesten verlaten heeft hij nergens last van. Alleen van de kou. Hij is zijn jas vergeten. Pas als de luchtvochtigheid weer op orde is, mogen hij en alle anderen weer terug naar school of naar een van de drie bedrijven die op de bovenste van de 21 verdiepingen huizen.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
zaterdag 13 december 2008
Zadkine blijft waakzaam
ROTTERDAM Regionaal Opleidingscentrum Zadkine zal de komende weken met regelmaat de luchtvochtigheid in haar gebouw op het Marconiplein in Rotterdam-Delfshaven testen.
De te droge lucht in combinatie met de warmte zou de oorzaak zijn van een golf van misselijkheid die donderdag 25 leerlingen en twee docenten trof, waarbij er negen uiteindelijk met hun klachten naar het ziekenhuis moesten.

Het ziektebeeld van alle opgenomen patiënten was verschillend, waardoor er niet één oorzaak aan te wijzen was. De hulpdiensten vonden ook geen gevaarlijke stoffen in de lucht.

Alleen de extreem droge lucht was opvallend. Of dit ook echt de oorzaak was, of misschien dat paniek een kettingreactie veroorzaakte, wordt niet verder onderzocht. Leerlingen klaagden al wel langer over de benauwde lokalen op hun school.

Gisteren was de luchtvochtigheid in de hoge kantoortoren weer in orde, zo bleek uit metingen. In die wetenschap begonnen de lessen weer zoals op elke vrijdag.
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/2845228/Zadkine_blijft_waakzaam.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter