heftige reanimatieles

Auteur Topic: heftige reanimatieles  (gelezen 2700 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Gepost op: 10 december 2008, 20:51:49
Ik had een maand geleden een heftige reanimatieles en heb daar nog steeds geen goed antwoord op gevonden.


Een cursist vandaag die uit de les is gelopen. Haar buurvrouw van 42, is in haar eentje dood aangetroffen bij de pinautomaat. Niemand heeft iets gezien of gemerkt.

Halverwege de les kwamen de emoties los. Ik heb de les even stilgezet en ben naar haar toe gegaan.
Ze is uiteindelijk door mij naar huis gestuurd, want ze zat er helemaal doorheen.
Toen ik terugkwam in de les, was de les compleet weg. Wat ik ook deed, de cursisten hadden er geen zin meer in. Ook het erover praten wilden niet lukken. Ik heb de les toen afgekapt. (ik had nog een half uur).

Wat zouden jullie gedaan hebben. Ook op deze manier of toch anders? En hoe had ik het dan anders kunnen doen?




Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 10 december 2008, 22:23:37
Tja als de deelnemers geen zin meer hebben in de les zou je ze kunnen bevragen over het waarom van de motivatiedaling. Kan te maken hebben met het voorval in de les of met andere factoren. Als men geen zin meer heeft in les dan kun je of een extra les inplannen of het laten voor wat het is. Ervaringen bespreekbaar maken isn net zo leerzaam voro de cursisten en geeft meer rendement dan het voor de zoveelste keer uitvoeren van een technische handeling als thoraxcompressies. Vooral het geheel aan kennis en vaardigheden is belangrijk, niet enkel de motorische handeling.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 10 december 2008, 22:54:21
Ik had een maand geleden een heftige reanimatieles en heb daar nog steeds geen goed antwoord op gevonden.


Een cursist vandaag die uit de les is gelopen. Haar buurvrouw van 42, is in haar eentje dood aangetroffen bij de pinautomaat. Niemand heeft iets gezien of gemerkt.

Halverwege de les kwamen de emoties los. Ik heb de les even stilgezet en ben naar haar toe gegaan.
Ze is uiteindelijk door mij naar huis gestuurd, want ze zat er helemaal doorheen.
Toen ik terugkwam in de les, was de les compleet weg. Wat ik ook deed, de cursisten hadden er geen zin meer in. Ook het erover praten wilden niet lukken. Ik heb de les toen afgekapt. (ik had nog een half uur).

Wat zouden jullie gedaan hebben. Ook op deze manier of toch anders? En hoe had ik het dan anders kunnen doen?

ehbo68,

Ik ben er van overtuigd dat je alles uit de kast gehaald hebt wat je te bieden had. Als je het beter kon dan zou je het beter hebben aangepakt.
Als je het niet beter kan, dan heb je dus  perfect gehandeld.

Ik ga ook je niet vertellen wat je anders had moeten doen.
(Dat overkomt al te veel scheidsrechters. In alle rust vanuit slowmotion beelden uit 5 hoeken gaan ze roepen dat de scheids ... in de ogen had want het was duidelijk te zien dat het een buitenspel goal was.)

Voor zover je het niet gedaan zou hebben, zoek contact met de cursist die is weggelopen. Dit waait niet van zelf over.
Het gesprek moet niet gaan over wat er feitelijk gebeurd is maar wat voor jullie beide heeft betekend.
kom er op de volgende les op terug met de zelfde boodschap.
Ik begrijp dat je er letterlijk en figuurlijk mee in je maag zit.
Zoek iemand die je vertrouwd en die weet waar het over gaat. Iemand waar je jouw gevoelens kan en mag uiten.
Dit forum is daarvoor niet de juiste weg.

Als ik iets voor je kan betekenen, dan kun je altijd een pm sturen