AMOK-procedure: agenten leren schutters uit te schakelen

Auteur Topic: AMOK-procedure: agenten leren schutters uit te schakelen  (gelezen 73054 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #90 Gepost op: 24 september 2012, 15:29:27
Er is zelfs al een zaak geweest van een incident in een cafe (weet de zaak zo even niet daarvoor moet ik even speuren). Persoon zit rustig te drinken in zijn cafe, plots komt er een ander persoon het cafe binnen welke op een dusdanige wijze reageert (laat volgens mij een handgranaat ontploffen en valt bezoekers van het cafe aan) dat de eerste persoon deze aanvaller neerschiet. In eerste instantie werd deze persoon (poging) doodslag ten laste gelegd maar dit is geseponeerd ivm noodweer(exces). Wel is deze persoon veroordeeld voor verboden wapenbezit. Wetrechtelijk zal je dus wel goed staan, echter of de baas die boven jou staat datzelfde heeft is denk ik een grotere vraag.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Bozo

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #91 Gepost op: 24 september 2012, 15:47:16
Is dat zo? Je hebt een actieve schutter in een gebouw buiten de kazerne (laten we even zeggen op loopafstand van de plek die de DBBO'ers staan te beveiligen. Je weet dat je als eerste ter plaatse bent als je die kant op rent...... Ik zou het moreel niet kunnen verantwoorden aan mezelf als er meer doden vallen omdat ik sta af te wachten, zeker als ik "getraind" ben volgens de AMOK procedure. In het pand verkeren mogelijk tientallen mensen in een noodweer situatie. Ik zie geen rechter tot een veroordeling komen....

Maar goed, de kans daarop is natuurlijk nihil.
Tuurlijk kan ik dat voor me zelf niet verantwoorden en is de kans, gelukkig, nihil. Maar als het dan toch zou gaan gebeuren heb ik liever regelgeving die achter me staat dan dat ik het grote proefkonijn moet zijn. Das wat ik bedoel  O0 Om maar aan te geven, onze patrouille rijd per dienst zo een paar honderd kilometer, waarvan een groot deel over de openbare weg tussen de diverse complexen. Regelmatig gebeurd het dat we als eerste op een aanrijding stuiten en hoewel de kans daarop een stuk kleiner is, bestaat de mogelijkheid dat we onderweg op een AMOK-situatie stuiten. Dan zou het wel fijn zijn als er van te voren over nagedacht hoe wij in zo'n geval kunnen en mogen handelen.

Ja, helaas zal dat in de avond/nachten/weekenden niet gaan veranderen nee. Ik praat meer over kantooruren, als ook het gros van de militairen aanwezig is. Maar wanneer je te lang moet wachten, ga ik er vanuit dat je niet praat over actuele spoed meldingen. In dringende gevallen kan namelijk ook de politie opgeroepen worden. Mocht er echt met spoed iets gaande zijn is het ook noodzaak dat je niet de brigade belt (zoals ze hier weleens doen) maar de meldkamer. Die kan dan inschatten wat hij eventueel moet aansturen. Het is namelijk niet zo dat Veluwe altijd dichterbij een complex is in hun eigen gebied dan eenheden van andere gebieden.
Is er een incident op bijv. Ermelo dan is de kans best groot collega's vanuit 't Harde er veel sneller kunnen zijn. Maar een auto van 't Harde zal alleen aangestuurd worden als er sprake is van daadwerkelijke spoed. Zo is Veluwe vaak weer dichterbij de complexen Bathmen en Lettele. De brigade grenzen zijn nou eenmaal niet logisch ingedeeld.

Maar over de AMOK gesproken, ik denk dat het wel degelijk van belang is dat iedere gewapende in Nederland dit leert. Je praat toch over het redden van een mensenlevens. Als ik in zo'n situatie terecht kom en er is alleen DBBO in de buurt, dan verwacht ik zeker dat ze assisteren.
Het contact tussen ons als DBBO en onze wijkwachtmeesters is gelukkig bijzonder goed, we hebben regelmatig overleg en werken op veel gebieden uitstekend samen. En gelukkig weet ook de regiopolitie ons uitstekend te vinden als we via de LMK om assistentie vragen.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #92 Gepost op: 24 september 2012, 15:48:00
Er is zelfs al een zaak geweest van een incident in een cafe (weet de zaak zo even niet daarvoor moet ik even speuren).
En gevonden
eerste eis

Citaat
(Novum) - De man die in januari freefighter Rick Holshuijsen zou hebben doodgeschoten, heeft maandag acht jaar cel tegen zich horen eisen. Geoffrey N. schoot Holshuijsen neer nadat die een granaat tot ontploffing had gebracht in een café in Amsterdam-Noord. Als het aan het Openbaar Ministerie ligt, moet N. bovendien de kosten van de uitvaart van Holshuijsen terugbetalen aan zijn familie. Dat bedrag komt op bijna veertienduizend euro.
(...)

Uitspraak Hoger Beroep
Citaat
Schutter café Familia vrijuit in hoger beroep
Laatste update:  11 december 2009 23:39 info
AMSTERDAM - De man die in januari 2008 in café Familia in Amsterdam ex-freefighter Rick Holshuijsen (44) doodschoot, gaat in hoger beroep vrijuit.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #93 Gepost op: 24 september 2012, 15:50:26
Tuurlijk kan ik dat voor me zelf niet verantwoorden en is de kans, gelukkig, nihil. Maar als het dan toch zou gaan gebeuren heb ik liever regelgeving die achter me staat dan dat ik het grote proefkonijn moet zijn. Das wat ik bedoel  O0
Ik kan natuurlijk niets anders zeggen dan dat ik het daar mee eens ben.  :)

Het gaat dan overigens alleen om de bevoegdheid om buiten het terrein te mogen optreden, ook de diender die in dit geval gaat schieten zal zich moeten beroepen op noodweer.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Bozo

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #94 Gepost op: 24 september 2012, 15:53:20
En gevonden
eerste eis

Uitspraak Hoger Beroep
Dit soort gevallen is me bekend, maar in alle gevallen die mij bekend zijn was de gene die de schutter uitschakelde al bij de situatie aanwezig toen deze begon. Ik heb eerlijk gezegd mijn vraagtekens of een rechter het zelfde oordeelt als ik als gewapende DBBO-er bewust naar zo'n melding toe ga. Ergens bij toeval in betrokken raken is denk ik wat anders dan het bewust opzoeken, maar ik hoop dat ik het mis heb.

Bozo

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 24 september 2012, 15:53:35
Ik kan natuurlijk niets anders zeggen dan dat ik het daar mee eens ben.  :)

Het gaat dan overigens alleen om de bevoegdheid om buiten het terrein te mogen optreden, ook de diender die in dit geval gaat schieten zal zich moeten beroepen op noodweer.
Inderdaad!

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #96 Gepost op: 24 september 2012, 17:36:05
De zere plek in deze situatie is dat de geweldsinstructie van militaire beveiligers in principe geen mogelijkheid biedt om buiten het militaire terrein of object geweld te gebruiken, tenzij men onder het gezag van de civiele autoriteiten wordt geplaatst (bijstand i.h.k.v. de Politiewet). Dezelfde situatie, eenmaal binnen en eenmaal buiten de kazernepoort, kan dan in het eerste geval wél legitiem geweldgebruik en in het tweede geval niet-legitiem geweldgebruik betekenen. Het grote nadeel is dat ook in het tweede geval geweldgebruik moreel verantwoord is, maar dat de toepasser van geweld dan wél voor de rechter mag verschijnen.

Het meest simpele voorbeeld is altijd de persoon die met een mes een andere persoon aanvalt. Gebeurt dit binnen de kazernepoort, dan is gebruik van het vuurwapen volgens de geweldsinstructie voor een militaire beveiliger toegestaan. Staan ze buiten de kazernepoort, dan mag het vuurwapen niet gebruikt worden en mag een militaire beveiliger alleen maar wat iedere burger ook mag. Zou hij toch militaire geweldmiddelen aanwenden (vuurwapen, wapenstok, etc.), dan wordt dat een ritje naar Arnhem. Wordt het uiteindelijk wel op noodweer gegooid, maar de procedure wordt tóch opgestart.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Cabo

• Senior gebruiker
Reactie #97 Gepost op: 24 september 2012, 19:09:33
Het meest simpele voorbeeld is altijd de persoon die met een mes een andere persoon aanvalt. Gebeurt dit binnen de kazernepoort, dan is gebruik van het vuurwapen volgens de geweldsinstructie voor een militaire beveiliger toegestaan. Staan ze buiten de kazernepoort, dan mag het vuurwapen niet gebruikt worden en mag een militaire beveiliger alleen maar wat iedere burger ook mag. Zou hij toch militaire geweldmiddelen aanwenden (vuurwapen, wapenstok, etc.), dan wordt dat een ritje naar Arnhem. Wordt het uiteindelijk wel op noodweer gegooid, maar de procedure wordt tóch opgestart.

Heeft niks met het onderwerp te maken, maar wanneer krijgt DBBO eens pepperspray?

Bozo

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #98 Gepost op: 24 september 2012, 20:19:11
Oei....heikel puntje....onze IBT-docenten beloven het al jaren, maar voor zover mij bekend zijn er nog geen concrete stappen gezet om DBBO uit te rusten met pepperspray. Dus ik denk in januari.....alleen welk jaar weet ik nog niet 98uiye 98uiye

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 24 september 2012, 20:58:34
Zou je de geweldsinstructie eens willen posten?

Binnen de poorten is geweld met het vuurwapen misschien wel toegestaan, maar valt dodelijk geweld daar ook onder? Of is dat alleen aanhoudingsvuur. Want in het tweede geval heb je hoe dan ook een ritje naar Arnhem, in beide gevallen schiet je namelijk in een noodweer situatie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.