AMOK-procedure: agenten leren schutters uit te schakelen

Auteur Topic: AMOK-procedure: agenten leren schutters uit te schakelen  (gelezen 72205 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #70 Gepost op: 24 maart 2012, 00:50:14
Onzin. Ik heb die trainig zelf ook gehad en er is echt niks geheim aan... ik zou niets kunnen bedenken wat in het voordeel van een schutter zou werken!
AMOK geeft je een richtlijn hoe met een situatie om te gaan, omdat je zonder AMOK waarschijnlijk vol adrenaline naar binnen zou stormen op 'gevoel'.

Waarom zou je mensen wijzer maken als ze zijn ...
Waarom laten we dan niet alle procedure's zien?
Volgens mij zijn dat namelijk altijd richtlijnen om met een situatie om te gaan, zodat de collega's weten van elkaar wat ze gaan doen. Iedere procedure die kenbaar wordt gemaakt naar de buitenwereld kan een potentieel risico lopen voor de collega's op straat.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #71 Gepost op: 24 maart 2012, 09:58:36
Waarom zou je mensen wijzer maken als ze zijn ...
Waarom laten we dan niet alle procedure's zien?
Volgens mij zijn dat namelijk altijd richtlijnen om met een situatie om te gaan, zodat de collega's weten van elkaar wat ze gaan doen. Iedere procedure die kenbaar wordt gemaakt naar de buitenwereld kan een potentieel risico lopen voor de collega's op straat.

CAO-ACTIE: AMOKTRAINING VOOR BURGERS
bron: http://politiebond.nl/index.php?p=actueel&id=1290
Van 9.00 uur tot 12.00 uur zal een aantal 'gewone’ burgers (een deel van) de amoktraining ondergaan. Deze personen zijn werkzaam in verschillende beroepsgroepen met uiteenlopende beroepen (Officier van Justitie, politicus, journalist). Ze worden deskundig begeleid door vier ervaren IBT-trainers (Integrale Beroepsvaardigheden Training).

Ik denk gezien de doelgroep die genoemd wordt en de aanmeldingsprocedure dat het best wel een select gezeschap wordt die in aanmerking komt waarbij (zeker gezien de afsluiting met de pers) tijdens de IBT kenbaar gemaakt zal worden wat er wel en niet naar buiten gebracht kan worden.
Maar misschien lees ik te selectief.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #72 Gepost op: 24 maart 2012, 17:08:32
Waarom zou je mensen wijzer maken als ze zijn ...
Waarom laten we dan niet alle procedure's zien?
Volgens mij zijn dat namelijk altijd richtlijnen om met een situatie om te gaan, zodat de collega's weten van elkaar wat ze gaan doen. Iedere procedure die kenbaar wordt gemaakt naar de buitenwereld kan een potentieel risico lopen voor de collega's op straat.

Mensen zijn al wijs genoeg, er zit bij AMOK niets in wat een burger niet mag weten. Wat wil je verbergen? Dat we met een 360graden scan naar binnen gaan? Dat we komen om uit te schakelen?

Natuurlijk zijn er wel procedures die ik niet bekend wil maken. Overvalprocedure bijvoorbeeld, aanrij routes / blokkades, procedure bij achtervolgingen etc.
Ik denk niet dat er bij AMOK iets bij zit waar de 'tegenstander' profijt van zal hebben, bovendien is geen situatie hetzelfde en ligt het heel erg aan de diender die naar binnen gaat.

Ik ben wel benieuwd naar wat jij vindt dat iemand niet mag weten van onze AMOK procedure, stuur het dan ff in een PB   :)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #73 Gepost op: 3 april 2012, 09:29:00
Eerst moet ik nog zien of dit echt gaat werken op het moment dat de hel los breek. Trouwens is er niks geheim aan de amok training zoals al eerder beschreven is niet elke inzet het zelfde.


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #74 Gepost op: 3 april 2012, 14:38:14
Zie idd het probleem ook niet, hele AMOK gebeuren zelf ook gehad, zie voor een dader geen meerwaarde om te weten hoe wij naar binnen gaan.
http://www.rtl.nl/xl/#/u/cd0c163c-11bd-f6a2-d0dd-c126fea2e064/

voila ...zo geheim is de procedure  ;)
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


tnkdriver82

  • Ambulance chauffeur / Het NL Rode Kruis / SIGMA-lid / ex-DBBO en Militair
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #75 Gepost op: 23 september 2012, 00:14:20
Betreft het AMOK, er is dus bepaalt dat iedere gewapende instantie volgens AMOK opgeleid moet zijn. Dit gaat dus nu ook gelden voor DBBO (defensie brede beveiligings organisatie). Met alle respect maar wij zijn aangenomen om defensie terreinen te beveiligen. Niet om met openbare orde en veiligheid bezig te zijn.
Ja wij zijn volgens de politie eisen IBT opgeleid 1 x per 5 weken. Nee hebben geen conditie/fitheid eisen/toetsen. en ja ik snap de noodzaak van het snel uitschakelen. maar het lijkt mij niet wenselijk dat we daar voor ingezet gaan worden. Volgens de instructeur van Politie die de cursus bij ons geeft is de bedoeling dat ook wij via de meldkamer ingezet gaan/kunnen worden bij een dergelijk incident.

Nu mijn vraag: Hoe word er hier door jullie over gedacht?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #76 Gepost op: 23 september 2012, 00:20:14
Betreft het AMOK, er is dus bepaalt dat iedere gewapende instantie volgens AMOK opgeleid moet zijn. Dit gaat dus nu ook gelden voor DBBO (defensie brede beveiligings organisatie). Met alle respect maar wij zijn aangenomen om defensie terreinen te beveiligen. Niet om met openbare orde en veiligheid bezig te zijn.

Nu mijn vraag: Hoe word er hier door jullie over gedacht?
Eh, ik vind het redelijk logisch.  ;) Ook op een militair terrein kan een gestoorde met een pistool een pand binnen gaan. Mocht dat leiden tot een AMOK situatie dan vind ik het een taak van de beveiliging (DBBO) om daar op te treden indien nodig.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #77 Gepost op: 23 september 2012, 00:25:42
Wat heeft defensie in overvloed? Wapens! Wat is er dan raar aan dat we als gewapende DBBO'ers opgeleid worden om gewapende personen uit te schakelen? Handhaven openbare orde en veiligheid op defensieterrein is OOK een taak van DBBO.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #78 Gepost op: 23 september 2012, 00:30:23
Kijk bijvoorbeeld naar een incident in de US Fort Hood shooting waar een militair op een militair terrein aan het schieten ging. Waarom zou je dan als organisatie, die bewapend is en benoemd is om de veiligheid van die terreinen te waarborgen, wachten tot politie eenheden ter plaatse zijn?
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #79 Gepost op: 23 september 2012, 10:51:31
Betreft het AMOK, er is dus bepaalt dat iedere gewapende instantie volgens AMOK opgeleid moet zijn. Dit gaat dus nu ook gelden voor DBBO (defensie brede beveiligings organisatie). Met alle respect maar wij zijn aangenomen om defensie terreinen te beveiligen. Niet om met openbare orde en veiligheid bezig te zijn.
Ja wij zijn volgens de politie eisen IBT opgeleid 1 x per 5 weken. Nee hebben geen conditie/fitheid eisen/toetsen. en ja ik snap de noodzaak van het snel uitschakelen. maar het lijkt mij niet wenselijk dat we daar voor ingezet gaan worden. Volgens de instructeur van Politie die de cursus bij ons geeft is de bedoeling dat ook wij via de meldkamer ingezet gaan/kunnen worden bij een dergelijk incident.

Nu mijn vraag: Hoe word er hier door jullie over gedacht?

DBBO is in veel gevallen de enige gewapende eenheid op een kazerne complex. (Ik bedoel daarmee; daadwerkelijk voorzien van munitie. In tegenstelling tot wat sommige mensen denken ligt niet in ieder gebouw een munitie voorraad.)

Jullie zijn IBT/amok opgeleid. Je kunt het toch niet verkopen dat je in je wachthok blijft zitten met een actieve schutter op je terrein? Lijkt mij een zeer bekrompen benadering van het "beveiligen". Ik ben van mening dat jullie een taak hebben op een defensie complex, inclusief het uitvoeren van een AMOK procedure mocht de situatie daar om vragen.

Niets doen is GEEN optie!