AMOK-procedure: agenten leren schutters uit te schakelen

Auteur Topic: AMOK-procedure: agenten leren schutters uit te schakelen  (gelezen 73104 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #80 Gepost op: 23 september 2012, 13:07:03
Ja wij zijn volgens de politie eisen IBT opgeleid 1 x per 5 weken.

Dan trainen jullie dus véél meer als de reguliere politie, die met vier dagen per jaar training de klus moet gaan klaren  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

tnkdriver82

• Ambulance chauffeur / Het NL Rode Kruis / SIGMA-lid / ex-DBBO en Militair
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #81 Gepost op: 24 september 2012, 03:20:10
Kijk bijvoorbeeld naar een incident in de US Fort Hood shooting waar een militair op een militair terrein aan het schieten ging. Waarom zou je dan als organisatie, die bewapend is en benoemd is om de veiligheid van die terreinen te waarborgen, wachten tot politie eenheden ter plaatse zijn?

Ok tot nu toe allemaal met jullie eens! behalve het bovenstaande. in America hebben ze daar de MP voor die zijn beter bewapend en opgeleid.

Hier in NL hebben we daarvoor geen KMAR meer beschikbaar...Terwijl niet wij maar hun verantwoordelijk zijn voor de openbare orde en veiligheid op defensie terrein . Maar de meeste KMAR zijn al weg bezuinigd dus moeten wij dingen doen zonder opleiding...ja natuurlijk hebben wij hierin wel een belangrijke rol en ook wij moeten als de situatie daarom vraagt handelen dus ja het word van ons verwacht, maar wij zijn op verschillende vlakken niet eens opgeleid. hebben geen BOA. Alleen niveau 2/3 beveiliging en een IBT opleiding waarvan ik zeker weet als jullie komen kijken dan lach je je kapot. Hij is misschien 1 x per 5 weken maar vaak gaat het meeste niet door of niet uitvoerbaar omdat collega's dit fysiek of mentaal niet aankunnen.

Voor op defensie terrein uiteraard natuurlijk moeten wij daar kunnen handelen. Maar de bedoeling is dat we niet alleen op defensie terrein met een AMOK situatie gaan handelen maar juist ook daarbuiten. in openbare gelegenheden. Terrein waar we buiten onze burgerplicht geen recht hebben van handelen. Daarnaast weet ik niet of jullie de gemiddelde DBBO'er kennen??? Maar met het gross zou ik geen AMOK mee willen uitvoeren.

Ik denk dat de agent op straat hier toch meer ervaring heeft hoe om te gaan met geweld op straat (helaas natuurlijk want dit zou overbodig moeten zijn)
wij doen dagelijks beveiligingswerk geen politie werk.

Dus jullie zouden het prettig vinden als wij als eerste of bijna als eerste met jullie zon situatie in moeten gaan???

GWB Foxtrot

• KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 24 september 2012, 10:52:02
De amok procedure word aan een ieder, politie/kmar, dbbo etc hetzelfde aangeleerd. Je moet het zijn van BOA los zien van je bevoegdheid tot optreden bij een amok situatie.

Bij een amok situatie is het prio 1 dat er gewapende eenheden terplaatse komen die de dader(s) kunnen overmeesteren/isoleren/verstoren of uitschakelen. Wie dat is? Dat boeit niet.

Jij draagt rechtens een wapen, bent ermee getraint, en opgeleid conform de landelijke amokprocedure, dus heb je meerwaarde bij zo'n incident.

Ik denk niet dat het een enorme vaart zal lopen met eventuele inzet buiten jullie complexen, maar het balletje kan raar rollen.

Het allerprettigst zou ik vinden dat de amok procedure nooit zou worden hoeven uitgevoerd, en dat het bij trainen blijft.  O0

Trouwens... Val je collega's niet te hard af. Ik ken zat dbbo'ers die totaal niet voldoen aan jouw omschrijving.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #83 Gepost op: 24 september 2012, 14:35:25
Mmm als ik jullie zo hoor dan voel ik er voor mij ook een extra opleidinkje aankomen, al denk ik dat hier de meningen oververdeeld zullen zijn. En tnkdriver82, iedere werkplaats heeft zo zijn mensen die beter zijn en mensen die alleen komen om hun bankrekening te laten vullen. Dat zal bij jullie, politie, mijn werk of phillips niet anders zijn. Het is de taak van het managment dat jullie op een goede manier op pad gaan, en als er mensen zijn die ervoor zorgen dat de veiligheid tijdens het werk niet kan worden gewaarborgd dan zou ik deze daarop aanspreken. Dat doe ik namelijk ook, want we willen allemaal weer thuis komen en zijn dan ook verantwoordelijk voor elkaars veiligheid.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Bozo

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 24 september 2012, 14:53:16
Ok tot nu toe allemaal met jullie eens! behalve het bovenstaande. in America hebben ze daar de MP voor die zijn beter bewapend en opgeleid.

Hier in NL hebben we daarvoor geen KMAR meer beschikbaar...Terwijl niet wij maar hun verantwoordelijk zijn voor de openbare orde en veiligheid op defensie terrein . Maar de meeste KMAR zijn al weg bezuinigd dus moeten wij dingen doen zonder opleiding...ja natuurlijk hebben wij hierin wel een belangrijke rol en ook wij moeten als de situatie daarom vraagt handelen dus ja het word van ons verwacht, maar wij zijn op verschillende vlakken niet eens opgeleid. hebben geen BOA. Alleen niveau 2/3 beveiliging en een IBT opleiding waarvan ik zeker weet als jullie komen kijken dan lach je je kapot. Hij is misschien 1 x per 5 weken maar vaak gaat het meeste niet door of niet uitvoerbaar omdat collega's dit fysiek of mentaal niet aankunnen.

Voor op defensie terrein uiteraard natuurlijk moeten wij daar kunnen handelen. Maar de bedoeling is dat we niet alleen op defensie terrein met een AMOK situatie gaan handelen maar juist ook daarbuiten. in openbare gelegenheden. Terrein waar we buiten onze burgerplicht geen recht hebben van handelen. Daarnaast weet ik niet of jullie de gemiddelde DBBO'er kennen??? Maar met het gross zou ik geen AMOK mee willen uitvoeren.

Ik denk dat de agent op straat hier toch meer ervaring heeft hoe om te gaan met geweld op straat (helaas natuurlijk want dit zou overbodig moeten zijn)
wij doen dagelijks beveiligingswerk geen politie werk.

Dus jullie zouden het prettig vinden als wij als eerste of bijna als eerste met jullie zon situatie in moeten gaan???

Als collega-DBBO-er moet ik zeggen dat ik (gelukkig) mijzelf en het grootste deel van mijn collega's niet herken in jou verhaal. Verder zou ik niet al te veel waarde hechten aan de uitspraken van de betreffende IBT-docent van de politie. Voordat DBBO-ers buiten defensieterrein operationeel ingezet mogen worden, zal er toch eerst een wetswijziging plaats moeten vinden, bv RIJKSWET  GEWELDGEBRUIK  BEWAKERS  MILITAIRE  OBJECTEN, o.a. art 2:
Artikel 2

De bevoegdheid tot gebruik van geweld of vrijheidsbeperkende middelen geldt slechts bij de bewaking en beveiliging van door Onze Minister van Defensie aangewezen objecten.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 24 september 2012, 14:55:54
Als collega-DBBO-er moet ik zeggen dat ik (gelukkig) mijzelf en het grootste deel van mijn collega's niet herken in jou verhaal. Verder zou ik niet al te veel waarde hechten aan de uitspraken van de betreffende IBT-docent van de politie. Voordat DBBO-ers buiten defensieterrein operationeel ingezet mogen worden, zal er toch eerst een wetswijziging plaats moeten vinden, bv RIJKSWET  GEWELDGEBRUIK  BEWAKERS  MILITAIRE  OBJECTEN, o.a. art 2:
Artikel 2

De bevoegdheid tot gebruik van geweld of vrijheidsbeperkende middelen geldt slechts bij de bewaking en beveiliging van door Onze Minister van Defensie aangewezen objecten.
Dat is waar, maar in dit soort situaties kan je jezelf altijd rechtmatig beroepen op noodweer, zelfs als je daarvoor ter plaatse moet gaan en er niet spontaan mee geconfronteerd wordt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Cabo

• Senior gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 24 september 2012, 15:01:31
Hier in NL hebben we daarvoor geen KMAR meer beschikbaar...

Hoe kom je hierbij en op welke kazerne ben je werkzaam?
Ik kan je vertellen dat er zelfs plannen zijn vanuit de staf om in de nabije toekomst de KMar juist meer op de kazernes te plaatsen of fysiek aanwezig te laten zijn. Dit in de vorm van 'wijkteams'. De precieze invulling is nog niet duidelijk, maar de brigades proberen er nu hun eigen vorm aan te geven, in ieder geval in Noord-Oost, voordat het voor hun gedaan wordt.

Ook zit er nu meer KMar personeel op onze post dan in het verleden. Voor mijn gevoel hebben we zelfs teveel personeel.

Bozo

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 24 september 2012, 15:08:50
Dat is waar, maar in dit soort situaties kan je jezelf altijd rechtmatig beroepen op noodweer, zelfs als je daarvoor ter plaatse moet gaan en er niet spontaan mee geconfronteerd wordt.
Die vind ik al redelijk tricky worden...ik voel me niet geroepen om in een dergelijke situatie een proefproces uit te lokken, maar ik denk dat je op het randje en misschien zelfs over het randje van het toelaatbare begeeft.

Hoe kom je hierbij en op welke kazerne ben je werkzaam?
Ik kan je vertellen dat er plannen zijn vanuit de staf om in de nabije toekomst de KMar juist meer op de kazernes te plaatsen of fysiek aanwezig te laten zijn. Dit in de vorm van 'wijkteams'. De precieze invulling is nog niet duidelijk, maar de brigades proberen er nu hun eigen vorm aan te geven, in ieder geval in Noord-Oost, voordat het voor hun gedaan wordt.
Mooi dat er plannen zijn in die richting. Zelf werk ik binnen het verzorgingsgebied van de brigade Veluwe, maar het komt maar al te vaak voor, helemaal tijdens avond/nacht/weekenddiensten, dat er voor het hele gebied 1 auto beschikbaar is en wij helaas te lang moeten wachten op de Kmar. Geen verwijt naar de werkvloer, maar het gevolg van politieke keuzes....
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #88 Gepost op: 24 september 2012, 15:22:01
Die vind ik al redelijk tricky worden...ik voel me niet geroepen om in een dergelijke situatie een proefproces uit te lokken, maar ik denk dat je op het randje en misschien zelfs over het randje van het toelaatbare begeeft.
Is dat zo? Je hebt een actieve schutter in een gebouw buiten de kazerne (laten we even zeggen op loopafstand van de plek die de DBBO'ers staan te beveiligen. Je weet dat je als eerste ter plaatse bent als je die kant op rent...... Ik zou het moreel niet kunnen verantwoorden aan mezelf als er meer doden vallen omdat ik sta af te wachten, zeker als ik "getraind" ben volgens de AMOK procedure. In het pand verkeren mogelijk tientallen mensen in een noodweer situatie. Ik zie geen rechter tot een veroordeling komen....

Maar goed, de kans daarop is natuurlijk nihil.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Cabo

• Senior gebruiker
Reactie #89 Gepost op: 24 september 2012, 15:27:05
 Mooi dat er plannen zijn in die richting. Zelf werk ik binnen het verzorgingsgebied van de brigade Veluwe, maar het komt maar al te vaak voor, helemaal tijdens avond/nacht/weekenddiensten, dat er voor het hele gebied 1 auto beschikbaar is en wij helaas te lang moeten wachten op de Kmar. Geen verwijt naar de werkvloer, maar het gevolg van politieke keuzes....

Ja, helaas zal dat in de avond/nachten/weekenden niet gaan veranderen nee. Ik praat meer over kantooruren, als ook het gros van de militairen aanwezig is. Maar wanneer je te lang moet wachten, ga ik er vanuit dat je niet praat over actuele spoed meldingen. In dringende gevallen kan namelijk ook de politie opgeroepen worden. Mocht er echt met spoed iets gaande zijn is het ook noodzaak dat je niet de brigade belt (zoals ze hier weleens doen) maar de meldkamer. Die kan dan inschatten wat hij eventueel moet aansturen. Het is namelijk niet zo dat Veluwe altijd dichterbij een complex is in hun eigen gebied dan eenheden van andere gebieden.
Is er een incident op bijv. Ermelo dan is de kans best groot collega's vanuit 't Harde er veel sneller kunnen zijn. Maar een auto van 't Harde zal alleen aangestuurd worden als er sprake is van daadwerkelijke spoed. Zo is Veluwe vaak weer dichterbij de complexen Bathmen en Lettele. De brigade grenzen zijn nou eenmaal niet logisch ingedeeld.

Maar over de AMOK gesproken, ik denk dat het wel degelijk van belang is dat iedere gewapende in Nederland dit leert. Je praat toch over het redden van een mensenlevens. Als ik in zo'n situatie terecht kom en er is alleen DBBO in de buurt, dan verwacht ik zeker dat ze assisteren.