AMOK-training in Haaglanden en Hollands MiddenHaaglanden, 01-11-2011 •
“Deur links. Ik ga naar binnen. Veilig!” Twee schoten klinken door het pand. De IBT-docent (Interne Bijstand Team) van Politie Hollands Midden spoort de collega’s extra aan: “Sneller, er worden daar mensen neergeschoten!” In koppels oefenen agenten van Politie Hollands Midden en Politie Haaglanden de AMOK-procedure in een leeg bedrijfspand
vlakbij het IBT-centrum. Deze procedure leert agenten schutters uit te schakelen.
Als rode draad door de training lopen de woorden: niets doen is geen optie. Je moet actie ondernemen, je kunt niet wachten op een arrestatieteam terwijl er mensen worden doodgeschoten. Je moet snel op zoek naar de schutter(s): elke seconde telt.
In de hoogste versnelling Timo uit Haaglanden houdt Hans uit Hollands Midden bij zijn broekriem vast. Hans dekt de ruimte voor hen, Timo de ruimte achter hen. Samen hebben ze zo 360 graden dekking.
Communicatie is belangrijk, zeker omdat Timo niet kan zien waar ze samen naar toelopen.
Kort en duidelijk roept Timo wat hij ziet en wat hij doet. ‘Deur links’. ‘Obstakel rechts’. ‘Ik ga naar binnen’.
Hans scant een aan de gang grenzende ruimte, terwijl Timo in de deuropening de gang blijft scannen.
Zodra Hans ‘veilig’ roept, wordt Timo de voorste man van het koppel en vervolgen ze hun weg. Zo gaan de collega’s de gang door.
Even later komt daar als extra hindernis een trap bij.
Na een korte pauze treedt de Haaglandse IBT-docent op als amokmaker. Hij verbergt zich in het pand.
Terwijl de collega’s het pand afzoeken, lost hij een aantal schoten. Zonder hun dekking te verliezen, schieten de collega’s in de hoogste versnelling door naar de ruimte waar de schoten vandaan klinken.
Schietpartijen Een presentatie in het IBT-centrum ging vooraf aan de praktijkoefeningen.
Stukjes film over schietpartijen als op Columbine High in Amerika, winkelcentrum Ridderhof in Alphen en het Noorse eilandje Utoya zetten de collega’s op scherp. Plaatsvervangend korpschef van Haaglanden Paul van Musscher legt vanaf het scherm nog eens de nadruk op het waarom van deze training: “De maatschappij verwacht dat we optreden. Niets doen is geen optie. AMOK is een heftige procedure. Het is zo ingrijpend dat ik me kan voorstellen dat je in eerste instantie denkt: wat moet ik ermee, wat betekent dit voor mijn eigen veiligheid. Maar je kunt er vanuit gaan dat het een keer gaat gebeuren.”
Paul noemt de samenwerking bij deze training van Haaglanden en zijn voormalige korps Hollands Midden een mooie stap.
Aan het eind van de training kijken de collega’s samen op de dag terug. Niemand hoopt de procedure ooit in praktijk te moeten brengen, maar elke collega beseft dat de kans groot is dat ze hem ooit nodig hebben. “Ik hoop dat ik dan alles nog weet. Ik denk dat je dit moet blijven oefenen om er een automatisme van te maken”, zegt Jan van Hollands Midden.
“De ervaring leert dat de IBT-lessen automatisch door je hoofd flitsen tijdens een incident”, stelt Jörgen hem gerust.
“Dat horen we bijvoorbeeld ook vaak over de uitpraatprocedure.”
Realistisch Net als de rest van de groep hoopt ook Timo dat de AMOK-training in de toekomst steeds realistischer zal worden: “Bijvoorbeeld in een school en met tegenspel.” Ook Lucas (Hollands Midden) vindt dat in de toekomst de spanning best verder opgevoerd mag worden. Jacqueline van Bureau Wassenaar valt hem bij: “Dat er ook mensen en meubilair en zo in de ruimtes zijn.”
Ron, eveneens van Bureau Wassenaar, heeft het vertrouwen dat je in je partner hebt als je achteruit loopt, als erg prettig ervaren. “Het lijkt me wel aanpoten als je op die manier een heel groot pand door moet.”
Ook de rest van de groep beaamt dat het fysiek aardig wat van je vergt. Sylvia (Hollands Midden): “Ik had verwacht dat ik meer moeite zou hebben met de omschakeling naar de versnelling, maar zodra je die schoten hoort, ga je vanzelf.“
De groep herkent dit gevoel en knikt bevestigend. Niets doen is geen optie…
BRON:
AMOK-training in Haaglanden en Hollands Midden