Beste Willem,
De situatie beschreven in mijn link is bij mijn weten nog steeds actueel. Wat betreft de vraag over MBO-V, het zou geen probleem moeten zijn. Het feit dat je daarna een IC of vergelijkbare opleiding hebt voltooid is bewijs dat je over een HBO-V nivo beschikt.
HBO-V Acute Zorg zegt mij niets. Wel ben ik bekend met HBO-TV, de technische variant. Deze studenten doen een jaar langer en halen competenties op het gebied technisch verpleegkunde. Of je daarmee sneller doorstroomt naar de ambu? Nu nog niet, denk ik. Hoewel tijden veranderen, het nieuwe aannamebeleid van 20 jaar zal zeker een rol spelen. Wij merken dat het steeds moeilijker wordt om aan personeel te komen.
Of dit een goede ontwikkeling is, valt nog te bezien. Persoonlijk heb ik mijn twijfels. Voordat ik hier wordt afschreven als dinosauriër, deze mening is gebaseerd op 10 jaar mentorschap van zowel MBO-V als HBO-V studenten. Een specifieke beroepsopleiding voor de ambulancezorg zonder vooropleiding is een leuk idee, maar er zitten haken en ogen aan. Wij genieten hier in Nederland een grote vrijheid als ambulanceverpleegkundige (het zou nog beter kunnen, maar dat is een andere discussie). Ook wat betreft zelfstandigheid. Deze competenties hebben we verdiend door een gedegen voortraject doorlopen te hebben. Een traject waarbij je, als beroepsbeoefenaar, veel ervaring opdoet en een "klinische blik" ontwikkelt. Alles dat dit traject inkort gaat ten koste van deze "blik".
Mijn advies is het volgende: neem de lange route, geniet ervan, en je tijd in een groene pak komt nog wel........
WM