Joost,
De situatie die ik beschreef was van toepassing bij de HBO-V en niet de MBO-V. Wij hebben geen MBO-V'ers meer omdat ze in de praktijk vaak het kennisniveau niet hebben om de stage goed tot zijn recht te laten komen. Schrik niet, ik doe geen uitspraken over de MBO-V opleiding op zich, of over de studenten. Het blijkt gewoon uit de praktijk dat deze mensen moeite hebben met de stof die wij aanbieden en dat we te veel tijd in de basiskennis moeten stoppen waardoor het doel van de stage, bij lange na, niet wordt gehaald.
Het gaat, overigens, hier niet om een snuffelstage van een paar dagen. Daarvoor is iedere MBO-V met belangstelling voor het vak welkom. Het gaat hier om een afstudeerstage van 3 tot 6 maanden. De HBO-v afstudeerproject draaien we al een aantal jaren met succes; de MBO-V hebben we dit jaar, bij wijze van proef, gedraaid. Het is helaas niet zo bevallen, des te meer omdat de stagiaires zelf het gevoel kregen om in de stof de verzuipen.
Dat gezegd hebbende, ik ben van mening dat een MBO-V student die de lange weg heeft bewandeld om op de ambulance te komen minstens zo goed is, zo niet beter! Het is gewoon een kwestie van stapsgewijs kennis vergaren.
WM