leuke discussie,
m.b.t. competentie gericht opleiden (ja ik weet het opmerking van zeker 2 pagina's terug) ik ben er wel een voorstander van! Competenties zijn niets meer dan leerdoelen maar dan meer omvattend (het totaal plaatje) en als je reflecterend naar jezelf durft te kijken dan is competentiegericht leren eigenlijk heel makkelijk.
De andere discussie, of misschien wel de eigenlijke discussie, gaat enerzijds over levenservaring en werken op de ambulance en anderszijds over opleidingseisen en of de LPA nu wel of geen kookboek is.
t.a.v. de levenservaring, uiteraard is dit geheel persoonlijk, maar als AVP kom je bij de mensen thuis en zul je al je handelingen moeten wegen, protocolair gezien wordt iedereen gereanimeerd, maar als je nu bij die 85 jarige dame komt met kanker en uitzaaiingen en ze heeft een hartstilstand en dan............LPA zegt reanimeren, ik zeg kortsluiten met familie en reeel zijn. wat ik met dit ene voorbeeld wil zeggen is dat je soms afwijkt van een protocol, omdat je een weloverwogen besluit neemt op basis van je klinisch beeld, ervaring en kwaliteiten om dit snel en duidelijk met de familie te communiceren. Als je "protocol-apen" maakt krijg je rare situaties
zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen, denk ook eens aan begeleiding na een zelfdoding, dodelijk ongeval e.d. tuurlijk begeleidt je patienten en familie in het ziekenhuis ook, maar op straat is dat toch echt wezenlijk anders. Volgens mij geef ik met dit ene voorbeeld duidelijk weer dat 1 levenservaring van wezenlijk belang is, 2 opleidingseisen niet voor niets zijn en 3 het LPA geen kookboek is
en geloof mij in 8 jaar op de ambulance komen is echt geen schande en je wordt er alleen maar slimmer van..........als je vanaf je 21ste op de ambu gaat werken ben je met je 50ste ws al een eind op (29 jaar)
moet je nagaan hoe het dan bij je pensioen is (62 jaar = 41 jaar werkzaam)
gegroet