Ik denk dat er een bepaalde maat nodig is voor o.a. de ervaring van de verpleegkundigen die worden opgeleid tot ambulanceverpleegkundigen. Die maat is er nu, een ambulanceverpleegkundige moet namelijk BIG-geregistreerd zijn. Dit houdt in dat hij of zij dus eerst verpleegkundige is, in het ziekenhuis heeft gewerkt, en alle stappen van de opleiding tot verpleegkundige heeft doorlopen.
Is er eigenlijk een minimaal aantal jaren werkervaring voordat iemand kan solliciteren naar de baan van ambulanceverpleegkundige? Zo nee, dan zit ik mij af te vragen of het iets bij zou dragen aan de kwaliteit van de zorg die ambulanceverpleegkundigen leveren..
Verder denk ik ook dat de kwaliteit van de zorg er wel degelijk op achteruit zal gaan, wanneer er mensen die niet BIG-geregistreerd zijn, vanuit hun Bachelor Medische Hulpverlening meteen op de ambulance komen. Komen we dan niet in dezelfde situatie die er bestaat in de VS? De EMT's daar hebben een stuk minder bevoegdheden dan de ambulanceverpleegkundigen die nu in Nederland werkzaam zijn.. Is dat wat we willen? Ik weet niet precies hoe de situatie in Duitsland is, maar daar komt bij bovengemiddelde verwondingen toch ook een notarzt?