oh oh oh, wat een haantjes op dit forum. Joffery, WM, bla bla bla. "Broekies van 23" "arme patienten".
Ik, 23 jaar, sergeant 1, AMV'er infanterie, ben op uitzending geweest in Uruzgan. Ik had daar de leiding over 10 man tijdens (voet)pattrouilles en vuurcontacten.
Ook had ik de leiding tijdens verschillende (spoed)verpleegkundige handelingen. Want bijna 100% van de gevallen is, inderdaad, trauma. Ik kan er met mijn kop niet bij dat er mensen zijn die zo'n drama maken over iemands leeftijd. Ik durf, eerlijk, te zeggen dat ik tijdens mijn uitzending goed gehandeld heb als het op eerste hulp aankomt. Ook heb ik een patient nog nooit horen zeiken over mijn leeftijd. Het is mij nog nooit gevraagd. Als ik, neergeknald, aangereden, etc wordt, interesseert het mijn geen reet hoe oud de persoon is die mij behandeld. Als hij/zij goed werk brengt heb ik niks te klagen. En ik weet dat er regelmatig RAV's aan de poort staan om AMV'ers binnen te halen als hun contracttijd erop zit waarop zij ook niet vragen hoe oud iemand is.
Het ligt, zoals sommige mensen al zeiden, niet aan de leeftijd maar aan de zelfstandigheid van iemand(okay, als iemand net van de HAVO komt zeg ik nee). Ik las een mooi voorbeeld over mensen van 21 jaar die vanuit een F16 beslissingen moeten nemen over leven en dood.
Ik ben een voorstander van de opleiding die misschien doorgaat in Utrecht. De medische hulpverlening, waarbij het basisverpleegkundige deel overgeslagen wordt. Als ze op deze manier goede ambulanceverpleegkundigen en SEH verpleegkundigen kunnen kweken, vind ik dit prachtig. Het is toch mooi voor jullie om op deze manier je kennis van het vak over te kunnen brengen op iemand die interesse heeft in hetzelfde vak?
Zorg er dan maar voor dat deze mensen straks goed worden...