Bas,
Als de opleiding daadwerkelijk doorgaat, want dat is nog niet het geval, dan zal de opleiding BIG GEREGISTEERD worden. Ik sprak gister een man uit de organisatie en zelf ook ambuverpleegkundige. De opleiding kan nu nog niet BIG zijn omdat het nog niet zeker is dat het doorgaat. Mocht deze opleiding doorgaan, na goedkeuring van de minister, dan staat daar uiteraard een BIG reg aanvast. Logisch. Ervaring doet men op tijdens de stages. Het is een praktische opleiding waarbij men bijna 3000 uur stage loopt in 4 jaar. De vooruitzichten op het werkveld zijn groot. Dit heeft men onderzocht dmv een groot marktonderzoek waar men ook steun vanuit het werkveld kreeg(men is vooral medisch bezig en niet verpleegkundig). U bent slechts een klein deel van de massa (personeel)die hier "fel" op tegen is. Ik respecteer dat aangezien het uw mening is. Mocht deze opleiding doorgaan, dan zou ik, als ik u was, mij toch gaan verdiepen in de werkwijze van de opleiding(waarschijnlijk krijgt u deze verdieping aangereikt). U krijgt hoogstwaarschijnlijk stagaires onder uw hoede die u moet opleiden...
Is het zo dat, wanneer de opleiding toestemming krijgt om te beginnen (en moet dat van een minister komen? Zo ja, welke?) er automatisch een BIG-registratie geregeld is? Zoals ik het heb geïnterpreteerd - ik haal mijn informatie ook van de open dag - staat de toestemming los van de BIG-registratie en is het nog de vraag of dat laatste wel geregeld kan worden, zelfs als de toestemming voor het starten van de opleiding al gegeven is.
Ik kan je vertellen dat in onze regio (Haaglanden) men echt géén medewerking gaat verlenen. En dat echt niet alleen maar een paar personeelsleden die er zo over denken....
Het blijft afbraak van je kwaliteit....
Daar ben ik het geheel mee eens. Ik vraag me ook af of er überhaupt ambulancediensten zijn die hieraan meewerken. Het schijnt allemaal zo anti te zijn..
Ik heb een aantal ambulanceverpleegkundigen gesproken over deze opleiding en de stagiar(e)s die ze eventueel zouden krijgen; de meeste reacties zijn gewoon negatief. Bovendien zijn láng niet alle ambulanceverpleegkundigen geschikt om op te leiden en is er vaak helemaal geen plaats voor een derde man in de ambulance.
De reacties die niet negatief zijn, zijn van de mensen die nog nooit hebben gehoord van de BMH. Ik denk dat je minstens een beetje naamsbekendheid moet hebben voordat je begint met een totaal nieuwe opleiding..
Even een ander punt: wanneer je iemand 3000 uur stage laat lopen, laat je de opleiding voor een groot deel afhangen van de mensen bij wie de BMH'er stage loopt. Dat betekent dus dat alle verkeerde dingen die bijv. een ambulanceverpleegkundige doet, overgenomen worden door de BMH'er, die dus alle fouten gaat overnemen van diegenen bij wie hij stage loopt....