Bas,
Als de opleiding daadwerkelijk doorgaat, want dat is nog niet het geval, dan zal de opleiding BIG GEREGISTEERD worden. Ik sprak gister een man uit de organisatie en zelf ook ambuverpleegkundige. De opleiding kan nu nog niet BIG zijn omdat het nog niet zeker is dat het doorgaat. Mocht deze opleiding doorgaan, na goedkeuring van de minister, dan staat daar uiteraard een BIG reg aanvast. Logisch. Ervaring doet men op tijdens de stages. Het is een praktische opleiding waarbij men bijna 3000 uur stage loopt in 4 jaar. De vooruitzichten op het werkveld zijn groot. Dit heeft men onderzocht dmv een groot marktonderzoek waar men ook steun vanuit het werkveld kreeg(men is vooral medisch bezig en niet verpleegkundig). U bent slechts een klein deel van de massa (personeel)die hier "fel" op tegen is. Ik respecteer dat aangezien het uw mening is. Mocht deze opleiding doorgaan, dan zou ik, als ik u was, mij toch gaan verdiepen in de werkwijze van de opleiding(waarschijnlijk krijgt u deze verdieping aangereikt). U krijgt hoogstwaarschijnlijk stagaires onder uw hoede die u moet opleiden...
Even een paar kleine puntjes; mensen kunnen zich BIG registreren, opleidingen worden erkend. 'Een groot marktonderzoek' klinkt aardig, maar ook op het HBO leer je toch bronnen te verifiëren dan wel controleerbaar te maken. Laat staan dingen roepen uit tweede of derde hand. Over de vooruitzichten maar te zwijgen, ik zie moeilijk in hoe je de opleiding tot AVP kunt verkorten zonder in te boeten op kwaliteit.
Verder, 3000 uur stage klinkt leuk, maar dat betekent dat de bijna drie dagen in de week stage loopt (let wel schoolvakanties meegenomen, zijn er nog aardig wat). Betekent dus minder theoretische onderbouwing, minder theorielessen fysiologie, pathofysiologie, anatomie, biochemie, farmacologie, etc. Leer je helaas niet op stage. De toegepaste variant misschien, maar dan wordt het pure kookboekgeneeskunde. Daarnaast is medisch bezig zijn een dusdanig breed begrip, welk ruimte voor interpretatie overlaat. Maandagavond Trauma NL kijken is dan misschien ook wel medisch bezig zijn.
Verder heb je nog een probleem als BMH'ers afstuderen, wat moeten ze gaan doen op hun 21ste? Geen werkgever vindt het verantwoord ze het werk te laten doen waar ze voor opgeleid zijn, tenzij er standaard een BOT gesprek wordt ingeroosterd aan het eind van de dienst. Het cognitieve vermogen van de gemiddelde 21 jarige is er nog niet aan toe om blootgesteld te worden aan het werk op de ambulance.