Opleiding tot ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Opleiding tot ambulanceverpleegkundige  (gelezen 158893 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Jero

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #210 Gepost op: 19 april 2010, 14:26:47
2) Zijn afgestudeerden van de opleiding MH goed inzetbaar in de praktijk?
Veel informanten uit het werkveld vragen zich af hoe goed afgestudeerden van de opleiding MH in de praktijk inzetbaar zullen zijn. Immers zij hebben minder gerichte praktijkervaring opgedaan in de opleiding MH dan hun in-service opgeleide ‘collega’s’. Dit geldt met name voor de MH-functies die momenteel worden vervuld door verpleegkundigen met werkervaring die zich ver-der hebben gespecialiseerd (zoals de functies van ambulanceverpleegkundige en spoedeisen-de hulp-verpleegkundige).
De informanten uit de eerste onderzoeksfase hebben de grootste zorgen over het gebrek aan gerichte praktijkervaring van afgestudeerden van de opleiding MH. In hun reactie baseerden zij zich op het eerste opleidingsvoorstel, waarin nog werd uitgegaan van uitstroom per type MH-functie (MH acute zorg, MH interventie of MH diagnostiek) en niet per afzonderlijke MH-functie. Deze informanten gaven aan dat zij vrezen dat de opleiding MH, op basis van het voorliggende opleidingsvoorstel, een ‘amorfe beroepsgroep’ op de arbeidsmarkt aflevert waaraan op de arbeidsmarkt weinig behoefte is, omdat veel werkzaamheden in de zorg juist specifieke kennis en vaardigheden vergen.
Na de eerste onderzoeksfase is het opleidingsvoorstel door de HAN en HU aangepast in een opleiding met een brede algemene basis, differentiatierichtingen per type medische hulpverle-ning (acuut en interventie) en uitstroomspecialisaties per MH-functie. Dit opleidingsvoorstel biedt meer mogelijkheden voor het opdoen van functiegerichte praktijkervaring door de studen-ten. De informanten die in de tweede onderzoeksfase zijn benaderd zijn dan ook minder be-vreesd over het gebrek aan praktijkervaring van afgestudeerden van de opleiding MH en hun inzetbaarheid in het veld. Bovendien merken verschillenden van hen op dat afgestudeerden van de opleiding MH dan wel minder gerichte praktijkervaring hebben dan de meeste afgestudeer-den van in-service opleidingen, maar zij kunnen meerwaarde hebben op andere punten. Bij-voorbeeld: een hoger werk- en denkniveau, grotere medische bagage, meer competenties op het gebied van planning, coördinatie en kwaliteitszorg en wellicht ook meer bevoegdheden om specifieke voorbehouden handelingen te verrichten (BIG-registratie). Het verdient dan ook aanbeveling om in de opleiding MH aandacht te besteden aan die aspecten van MH-functies
35
die momenteel ontbreken in de in-service opleidingen, om zodoende de concurrentiekracht van afgestudeerden van de opleiding MH te vergroten.
De bovenstaand beschreven opmerkingen van de benaderde informanten met betrekking tot de inzetbaarheid van MH-functionarissen laten zien dat er een dilemma bestaat tussen de verschil-lende eisen die aan medewerkers in de gezondheidszorg gesteld worden. Enerzijds wordt gevraagd om medewerkers met veel specialistische kennis en vaardigheden die direct goed inzetbaar zijn in de praktijk. Anderzijds wordt gepleit voor medewerkers in de zorg die breed en flexibel inzetbaar zijn in verschillende functies en/of zorgterreinen, zodat zij langer kunnen wor-den behouden voor de zorgsector en kunnen bijdragen aan een flexibele zorgvoorziening. De eerste vraag gaat uit van een behoefte op korte termijn. De tweede vraag geeft een langere termijn behoefte weer.
Veel van de benaderde informanten lijken weinig stil te staan bij de langere termijn behoeften van hun instelling en van de zorgsector als geheel. Zij leggen de nadruk op de korte termijn eis aan nieuwe MH-functionarissen, namelijk dat zij direct goed inzetbaar zijn in de praktijk. De opleiding MH zal daarom een balans moeten zoeken in het tegemoet komen aan de korte en aan de lange termijn behoeften van het werkveld, door MH-functionarissen op te leiden die kunnen bogen op een brede kennisbasis en daarnaast voldoende gerichte kennis en vaardig-heden hebben om snel inzetbaar te zijn in een specifieke MH-functie.
37bron: Marktonderzoek BMH

De volledige tekst staat hier:
http://www.kenniscentrum-ba.nl/doc/pdf/medische%20hulpverlening.pdf


Freeze

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #211 Gepost op: 19 april 2010, 19:52:49
Citaat
meer competenties op het gebied van planning, coördinatie en kwaliteitszorg en wellicht ook meer bevoegdheden om specifieke voorbehouden handelingen te verrichten (BIG-registratie)

coordinatie en kwaliteitszorg = meerwaarde van de HBO-ver.

Voorbehouden handelingen = Instantie verschillend. Intuberen e.d. zijn kunstjes. niet de reden waarom het 8 jaar duurt.

Nu hoor ik graag concreet de meerwaarde van BMH, die ervoor gaat zorgen dat BMHers geen 8, maar 4 jaar tijd nodig hebben.
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #212 Gepost op: 21 april 2010, 00:18:52
ben ik erg pessimistisch als ik ze niet zie?
Citaat
uit citaat van Jero....Bij-voorbeeld: een hoger werk- en denkniveau, grotere medische bagage, meer competenties op het gebied van planning, coördinatie en kwaliteitszorg en wellicht ook meer bevoegdheden om specifieke voorbehouden handelingen te verrichten (BIG-registratie)
Ik ben het hier op een aantal punten niet mee eens: (dus nog geen concreet meerwaarde Freeze, sorry)

Werk niveau: hier kan je pas een uitspraak over doen als iemand pas in de praktijk ervaring mee heeft, die is er nu nog niet.
Medische bagage: het curriculum is dat al bekend? want dan pas kan er een vergelijking gedaan worden
en m.b.t. voorbehouden handelingen ik kan alleen maar uitspraak doen over het 3e en 4e jaar HBO v en daar krijg je het niet, dus misschien iemand die hier meer zicht opheeft zou daar een uitspraak over kunnen doen. Dan zou het een aanpassing moeten zijn in het reguliere onderwijs (of ga ik nu te kort door bocht?) :)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #213 Gepost op: 21 juli 2010, 07:27:36
De discussie die hier gevoerd werd over b- vervoer gerelateerd aan opleiding en particulieren kan hier:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,42283.0.html verder gevoerd worden.

dit topic is verder bedoeld voor de opleiding tot ambulance verpleegkundige ;)


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #214 Gepost op: 12 augustus 2010, 13:22:20
Het gaat met alles zo

"CASH IS KING"
"MONEY TALKS"

nog meer uitspraken nodig?

Als het geld op is, worden er goedkopere uitwegen bedacht.
Als er personeelsgebrek is, dan worden er snellere oplossingen bedacht.
Combineer die 2 problemen, en de nieuwe BMH opleiding is geboren...

Kwaliteit? Dat is eerst niet belangrijk... levert niks op en lost het probleem niet op...
Er wordt weer één of andere onderzoek tegenaan gegooid die verwijst naar de "goedkopere" systemen in het buitenland en de BMH wordt er van hoger hand doorgedrukt.

zo is het helemaal, met name het personeelsgebrek speelt ee ngrote rol naar mijn idee


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #215 Gepost op: 12 augustus 2010, 13:39:46
Ik begin zometeen aan HBO-v. Ik weet dat ik de eerste twee jaar heel breed wordt opgeleid en me pas kan 'specialiseren' (<-waarschijnlijk overrated) in de laatste twee jaar van de studie. Die ik trouwens parttime en versneld wil doen, zodat ik in die laatste twee jaar ook alvast ervaring op kan doen in een ziekenhuis.

Maar goed, naar de discussie. Ik snap best dat mensen snel ambulanceverpleegkundige willen worden, het lijkt mij ook een prachtberoep. Maar het is wel een beroep waar je veel verantwoordelijkheid in de handen gedrukt krijgt. Niet alleen bij diverse slachtoffers, maar ook als je de eerste ambu ter plaatse bent op een groot ongeval. Daar is veel kennis voor nodig en veel vaardigheid. Die kennis, dat kan wel in 4 jaar. Al die meuk die je 'niet nodig hebt' maar wel meekrijgt bij HBO-v laat je achterwege en je gooit alle specifieke kennis er bij in. Maar vaardigheden kun je niet op school leren.

Daarvoor moet je veel zien en doen, in de praktijk. Je kunt mensen in die vier jaar natuurlijk wel laten meelopen op alle afdelingen van een ziekenhuis, maar zonder HBO-v gaan ze je niet in de IC laten knutselen, dus meer dan meelopen zal het ook niet worden.

En bovendien, al zou het wel kunnen in die vier jaar, of al zou men het acceptabel vinden om iemand zonder de nodige ervaring op de ambu te laten; dan nog heb je jezelf in een hoek gewerkt in die vier jaar. Want iets anders dan ambulanceverpleegkundige wordt je dan niet. Ja je kunt natuurlijk chauffeur worden, maar volgens mij is dat de verkeerde volgorde. Als het vak je niet bevalt, of als je het na tien jaar niet meer uithoudt, dan ben je flink in de aap gelogeerd met je specialistische opleiding.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #216 Gepost op: 12 augustus 2010, 14:14:16
Als het vak je niet bevalt, of als je het na tien jaar niet meer uithoudt, dan ben je flink in de aap gelogeerd met je specialistische opleiding.
We zien nu al dat de huidige ambuplegen die wel de lange weg hebben gevolgd (MBO-/HBO-V --> IC/CCU/SEH --> ambu) het werk niet kunnen doen tot hun 65e levensjaar. Je tilt tenslotte wel mensen op een brancard naar beneden van 3 hoog en daar moet je wel wat kracht in je rug voor hebben. Deze ambuplegen hebben echter nog een alternatief, omdat ze zo'n brede basis hebben. Een aantal plegen stromen door naar de MKA, volgen nog een opleiding tot Nurse Practicioner Emergency Care en worden Rapid Responder en/of OvD-G. Het is echter niet gegarandeerd dat, wanneer men de BMH doet, na het werk op de ambu de bovengenoemde opties nog beschikbaar zijn. Dit simpelweg omdat men geen goede basis heeft.

Ik ben nog steeds van mening dat er een manier moet komen om meer personeel in de ambulancezorg te krijgen, maar dit vind ik een verkeerde manier.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #217 Gepost op: 12 augustus 2010, 16:52:45
Als ik na de HBO-V de opleiding Nurse Practioner ga doen, heeft dat meerwaarde met oog op de ambulance?

Groeten,

Lars
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #218 Gepost op: 12 augustus 2010, 17:02:19
Lars,

Mits je als NPEC werkt, heeft het meerwaarde. Je mag dan bijv. zelfstandig hechten en vaak net iets meer dan een ambulanceverpleegkundige. Ook krijg je dan een soort Rapid Responder-functie.

Als je dus de opleiding tot Nurse Practitioner volgt en daarna als ambulanceverpleegkundige gaat werken, heeft het (voor zover ik weet) geen concrete meerwaarde op het gebied van extra handelingen die je evt. zou mogen uitvoeren.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #219 Gepost op: 12 augustus 2010, 17:04:44
Lars,

Mits je als NPEC werkt, heeft het meerwaarde. Je mag dan bijv. zelfstandig hechten en vaak net iets meer dan een ambulanceverpleegkundige. Ook krijg je dan een soort Rapid Responder-functie.

Als je dus de opleiding tot Nurse Practitioner volgt en daarna als ambulanceverpleegkundige gaat werken, heeft het (voor zover ik weet) geen concrete meerwaarde op het gebied van extra handelingen die je evt. zou mogen uitvoeren.
Ik zat eigenlijk meer te denken aan ervaring. Puur voor jezelf, sneller handelen, dingen herkennen etc. Maar neemt een ambulancedienst je ook aan, omdat je niet de gangbare specialisaties hebt, zoals IC/CCU of SEH?
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------