2) Zijn afgestudeerden van de opleiding MH goed inzetbaar in de praktijk?
Veel informanten uit het werkveld vragen zich af hoe goed afgestudeerden van de opleiding MH in de praktijk inzetbaar zullen zijn. Immers zij hebben minder gerichte praktijkervaring opgedaan in de opleiding MH dan hun in-service opgeleide ‘collega’s’. Dit geldt met name voor de MH-functies die momenteel worden vervuld door verpleegkundigen met werkervaring die zich ver-der hebben gespecialiseerd (zoals de functies van ambulanceverpleegkundige en spoedeisen-de hulp-verpleegkundige).
De informanten uit de eerste onderzoeksfase hebben de grootste zorgen over het gebrek aan gerichte praktijkervaring van afgestudeerden van de opleiding MH. In hun reactie baseerden zij zich op het eerste opleidingsvoorstel, waarin nog werd uitgegaan van uitstroom per type MH-functie (MH acute zorg, MH interventie of MH diagnostiek) en niet per afzonderlijke MH-functie. Deze informanten gaven aan dat zij vrezen dat de opleiding MH, op basis van het voorliggende opleidingsvoorstel, een ‘amorfe beroepsgroep’ op de arbeidsmarkt aflevert waaraan op de arbeidsmarkt weinig behoefte is, omdat veel werkzaamheden in de zorg juist specifieke kennis en vaardigheden vergen.
Na de eerste onderzoeksfase is het opleidingsvoorstel door de HAN en HU aangepast in een opleiding met een brede algemene basis, differentiatierichtingen per type medische hulpverle-ning (acuut en interventie) en uitstroomspecialisaties per MH-functie. Dit opleidingsvoorstel biedt meer mogelijkheden voor het opdoen van functiegerichte praktijkervaring door de studen-ten. De informanten die in de tweede onderzoeksfase zijn benaderd zijn dan ook minder be-vreesd over het gebrek aan praktijkervaring van afgestudeerden van de opleiding MH en hun inzetbaarheid in het veld. Bovendien merken verschillenden van hen op dat afgestudeerden van de opleiding MH dan wel minder gerichte praktijkervaring hebben dan de meeste afgestudeer-den van in-service opleidingen, maar zij kunnen meerwaarde hebben op andere punten. Bij-voorbeeld: een hoger werk- en denkniveau, grotere medische bagage, meer competenties op het gebied van planning, coördinatie en kwaliteitszorg en wellicht ook meer bevoegdheden om specifieke voorbehouden handelingen te verrichten (BIG-registratie). Het verdient dan ook aanbeveling om in de opleiding MH aandacht te besteden aan die aspecten van MH-functies
35
die momenteel ontbreken in de in-service opleidingen, om zodoende de concurrentiekracht van afgestudeerden van de opleiding MH te vergroten.
De bovenstaand beschreven opmerkingen van de benaderde informanten met betrekking tot de inzetbaarheid van MH-functionarissen laten zien dat er een dilemma bestaat tussen de verschil-lende eisen die aan medewerkers in de gezondheidszorg gesteld worden. Enerzijds wordt gevraagd om medewerkers met veel specialistische kennis en vaardigheden die direct goed inzetbaar zijn in de praktijk. Anderzijds wordt gepleit voor medewerkers in de zorg die breed en flexibel inzetbaar zijn in verschillende functies en/of zorgterreinen, zodat zij langer kunnen wor-den behouden voor de zorgsector en kunnen bijdragen aan een flexibele zorgvoorziening. De eerste vraag gaat uit van een behoefte op korte termijn. De tweede vraag geeft een langere termijn behoefte weer.
Veel van de benaderde informanten lijken weinig stil te staan bij de langere termijn behoeften van hun instelling en van de zorgsector als geheel. Zij leggen de nadruk op de korte termijn eis aan nieuwe MH-functionarissen, namelijk dat zij direct goed inzetbaar zijn in de praktijk. De opleiding MH zal daarom een balans moeten zoeken in het tegemoet komen aan de korte en aan de lange termijn behoeften van het werkveld, door MH-functionarissen op te leiden die kunnen bogen op een brede kennisbasis en daarnaast voldoende gerichte kennis en vaardig-heden hebben om snel inzetbaar te zijn in een specifieke MH-functie.
37
bron: Marktonderzoek BMHDe volledige tekst staat hier:
http://www.kenniscentrum-ba.nl/doc/pdf/medische%20hulpverlening.pdf