Opleiding tot ambulancechauffeur

Auteur Topic: Opleiding tot ambulancechauffeur  (gelezen 226312 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Pim

• Medic-Special Forces
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #210 Gepost op: 28 februari 2014, 20:15:50
Hey markus,
Ja ik zat in oirschot ja, 5 jaar bij BVE gezeten als cls en medic. Dus dan weet je wel waar de interesse voor de ambu vandaan komen;).
Heb t zelfde probleem, alleen mbo 2, ben eruit gegaan om  de opleiding tot verpleegkundige te gaan doen in bbl vorm. alleen door verandering in prive situatie is dat niet meer mogelijk. Zit nu dus te kijke  wat ik ga doen. Ben bezig met netwerken bij de ambu en wordt waarschijnlijk jaartje of 2 als vrachtwagen chauff aan de gang. Ben zoiezo pas 23 dus moet nog ff wachten.
Maar wel mooi kloten als je mbo 4 diploma moet hebben, heb binnekort wat gesprekken dus als ik meer weet laat ik t hier wel weten.

christjan

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #211 Gepost op: 21 juli 2014, 16:11:00
Ik zou graag als ambulancechauffeur willen gaan werken en sta al meerdere jaren na aanleiding van open sollicitaties in bestanden van diverse regio's. Ik ben in het bezit van rijbewijs C, EHBO diploma en AED diploma.
Ik ben er inmiddels achter dat je de SOSA opleiding in Nederland niet als particulier kunt volgen.
Ik woon vrij dicht tegen de Belgische grens en onder andere bij de PIBA in België kun je de opleiding DGH (Dringende Geneeskundige Hulpverlening) volgen. Na het slagen voor theorie, praktijk en stage krijg je het brevet  Ambulancier - Hulpverlener.
Is dit brevet gelijkwaardig om als uitzendkracht en/of ZZP in Nederland aan de slag te gaan?

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #212 Gepost op: 21 juli 2014, 21:15:17

In één woord: neen.
Aan de PIBA krijg je om te beginnen al geen rijvaardigheidsopleiding. Daarnaast voldoet de opleiding niet om als chauffeur de pleeg goed te kunnen assisteren. Ambulancechauffeur vereist dat je het denkproces van de pleeg mee kunt volgen dan wel voorspellen. Kennis van de protocollen en medicatie is dan een vereiste.
Geen enkele RAV zal je dus aannemen omdat je in België een cursus van 120u theorie en 40u praktijk gevolgd hebt.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #213 Gepost op: 23 juli 2014, 12:58:16
Er zwerven wat docu's rond op het forum over de ambulanciers in Belgie. Feitelijk zit je als EHBO-er op de wagen en moet je voor alle medische handelingen de MUG erbij vragen.
Ambuzorg in Nederland zit toch een paar niveau'tjes hoger... gelukkig.
Arts  www.alphalog.nl

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #214 Gepost op: 24 juli 2014, 13:24:09
Citaat van: Delta link=msg=1285351 date=1406113096
Er zwerven wat docu's rond op het forum over de ambulanciers in Belgie. Feitelijk zit je als EHBO-er op de wagen en moet je voor alle medische handelingen de MUG erbij vragen.
Ambuzorg in Nederland zit toch een paar niveau'tjes hoger... gelukkig.

Is dat zo?

Hou er wel rekening mee dat die Belgische ambulance's talrijker zijn. Vrijwel ieder brandweerkorps heeft er 1, heeft het brandweerkorps er geen, dan heeft het ziekenhuis wel een permanente bemanning en ambulance.

Er zijn in Belgie heel wat veranderingen gaande, zo heb je al heel wat ambulances waarop een vpk zit met bijzondere beroepstitel spoed en intensieve. Die werken volgens standing orders, waardoor ze heel wat taken kunnen uitvoeren zonder de arts erbij.

Bedenk ook dat er in Belgie veel, veel meer MUG's zijn dan MMT's in Nederland. Heel vaak komt de MUG gewoon samen aan met de ambulance, waardoor je meteen al minimum 4 hulpverleners ter plaatse hebt ( vaak 1 ambulancier, 2 vpk'en en 1 spoedarts, ofwel 2 ambulanciers, 1 vpk en 1 spoedarts.)

Is er ruimte voor verbetering in Belgie? Ja! Is het ideaal? Neen. Is het in Nederland ideaal? Evenmin neen.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #215 Gepost op: 25 juli 2014, 15:53:53
Het systeem in beide landen kent z'n beperkingen. Appels kun je ook niet met peren vergelijken. Het voordeel van het systeem in NL is dat iedere ambulance door een verpleegkundige wordt bemand. Dat betekent, in de praktijk, dat ook de minder spannendere ritten ook de zorg krijgen waar ze recht op hebben. Een voorbeeld hiervan is pijnstilling bij bijv. een heupfractuur.

En ja, ik weet dat het niet altijd wordt gedaan maar de mogelijkheid is er hier wel terwijl een ambulancier doorgaans geen MUG ter plaatse vraagt voor pijnstilling in dit geval. Dit heb ik overigens van een goede bron, een bevriende ambulancier.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #216 Gepost op: 11 augustus 2014, 10:29:33
Citaat van: Crepusculum link=msg=1285525 date=1406201049
Is dat zo?

Hou er wel rekening mee dat die Belgische ambulance's talrijker zijn. Vrijwel ieder brandweerkorps heeft er 1, heeft het brandweerkorps er geen, dan heeft het ziekenhuis wel een permanente bemanning en ambulance.

Er zijn in Belgie heel wat veranderingen gaande, zo heb je al heel wat ambulances waarop een vpk zit met bijzondere beroepstitel spoed en intensieve. Die werken volgens standing orders, waardoor ze heel wat taken kunnen uitvoeren zonder de arts erbij.

Bedenk ook dat er in Belgie veel, veel meer MUG's zijn dan MMT's in Nederland. Heel vaak komt de MUG gewoon samen aan met de ambulance, waardoor je meteen al minimum 4 hulpverleners ter plaatse hebt ( vaak 1 ambulancier, 2 vpk'en en 1 spoedarts, ofwel 2 ambulanciers, 1 vpk en 1 spoedarts.)

Is er ruimte voor verbetering in Belgie? Ja! Is het ideaal? Neen. Is het in Nederland ideaal? Evenmin neen.

Ik zou niet te hoog van de toren blazen als ik jou was. Wat iedereen in dit vak (in België) weet en nu ook tijdens komkommertijd in de pers komt:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140811_01212408
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140806_01206496

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #217 Gepost op: 11 augustus 2014, 11:51:02
Citaat van: Loekie link=msg=1288606 date=1407745773
Ik zou niet te hoog van de toren blazen als ik jou was. Wat iedereen in dit vak (in België) weet en nu ook tijdens komkommertijd in de pers komt:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140811_01212408
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140806_01206496

er is zelfs nog een hele reportage geweest over de slechte Belgische ambulancezorg over rotte ambulances en de te weinig financiering ervan. Ik weet niet of iemand daar de link nog van heeft?

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #218 Gepost op: 11 augustus 2014, 16:38:09
Citaat van: cavia link=msg=1288615 date=1407750662
er is zelfs nog een hele reportage geweest over de slechte Belgische ambulancezorg over rotte ambulances en de te weinig financiering ervan. Ik weet niet of iemand daar de link nog van heeft?

Volgens mij bedoel je deze..? Reportage van Panorama.

De ziekenwagen loopt in het honderd

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #219 Gepost op: 12 augustus 2014, 09:04:42
Misschien kunnen we over dit onderwerp hier verder gaan:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1288908

staan trouwens 3 nieuwe recente nieuwberichten op over het ambulancevervoer in België.