Opleiding tot ambulancechauffeur

Auteur Topic: Opleiding tot ambulancechauffeur  (gelezen 226127 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #150 Gepost op: 7 januari 2012, 10:49:34
Je wilt niet weten hoeveel ambulancechauffeurs gestart zijn als sigmalid.  :-X  ^-^
In mijn regio ken ik er sowieso al 3

Arno-BN

• Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #151 Gepost op: 7 januari 2012, 11:29:32
Over 2 maanden ben ik klaar met mijn sigma opleiding. Mijn vraag, Kan ik met deze opleiding soliciteren op de functie van ambulance chauffeur??

Eerst wil ik zoiezo nog wat ervaring opdoen tijdens mijn stage periode als sigma op de ambulance...

Daarna zou ik in augustus kunnen gaan soliciteren, Iemand nog tips, hints??
Ik denk niet dat de GHOR blij is als ze je net opgeleid hebben voor een redelijk bedrag om als SIGMA vrijwilliger beschikbaar te zijn dat je daarna gelijk stopt en als ACH verder gaat. Bij ons is aangegeven dat ze er vanuit gaan dat je toch wel minstens 5 jaar bij de SIGMA blijft meedraaien om de kosten van de opleiding eruit te kunnen halen.

EHV-91

• Sigma- lid mwb, aankomend agente mwb
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #152 Gepost op: 7 januari 2012, 18:21:30
Oke dan, dank je wel voor de tip;)

Sigma bevalt me gewoon erg goed en zou het graag mn dagelijks werk maken, dus vandaar Ambu chauffeur...

Maargoed eerst maar is ervaring opdoen en kijken of het dan nog zo geweldig is;)
Nil Volentibus Arduum!

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #153 Gepost op: 12 maart 2012, 20:46:58
Hallo,

Ik wil graag op een ambulance gaan werken, alleen weet ik niet welke MBO vooropleiding ik moet nemen.
Weet iemand welke opleiding ik nodig heb?

Niet om meteen kwaadwillend te willen zijn naar jou vraag, maar er is in het ambulance-deel van dit forum genoeg te vinden over dit onderwerp. Ook de zoekfunctie wil nog wel eens helpen.
dus, samengevoegd door moderator!  ;)

Om toch een tipje van de sluier te lichten (als leek). Bij sommige ambulancediensten (RAV) willen ze graag dat je in het bezit bent van een C-rijbewijs. Ook reanimatie en EHBO zijn een verplichte eis. Verder technisch inzicht, teamplayer die ook zelfstandig kan werken, sociaal kundig zijn eigenschappen die ze vaak wel weten te waarderen.

Verder een lange adem, want er zijn maar weinig vacatures en veel sollicitanten, ik spreek uit ervaring  0098
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

Code3NL

• Manschap A, brandweer Heerjansdam
  • Forum gebruiker
    • Code3NL Emergency vehicles photo and videography
Reactie #154 Gepost op: 12 maart 2012, 21:30:26
Hallo,

Ik zit inmijn examen jaar administratie VMBO-Kader, nu wil ik graag als ambulancechauffeur gaan werken. Ik kan nergens op het internet vinden welke MBO (voor)opleiding ik nodig heb om op de ambulance te gaan werken. Ik ga in november beginnen met mijn rijbewijs+rijbewijs aanhanger.

Wie kan me helpen, ik moet uiterlijk  eind april ingeschreven staan voor een opleiding.

Gr, Glenn

Loch

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #155 Gepost op: 12 maart 2012, 23:18:14
Wat ik ''raar'' vind.
Ik heb laatste tijd steeds meer het gevoel dat ik altijd de verkeerde ''route'' gekozen heb.
Ben inmiddels alweer 2 jaar Verzorgende IG. Heb ruim 3 jaar rij ervaring.
Wanneer ik dan lees dat er vaak minimaal 1 jaar rijervaring gevraagd word op de vrachtwagen denk ik bij mezelf:
Word de Verzorgende uit de directe zorg met de mensen benadeeld op het feit dat zei geen rijbewijs C hebben.
Iemand die al fulltime werkt, kan toch niet naast zijn baan nog een jaar rijervaring opdoen op de vrachtwagen(rijbewijs kan wel natuurlijk).
Ik bedoel, ik zou best het C rijbewijs willen halen, met de zekerheid dat ik daarmee de ambulance op kan, ik heb geen zin om mijn C rijbewijs te gaan halen om vervolgens er niets mee te doen aangezien ik niet aangenomen ben( als dat het geval zou zijn).

Hebben jullie hier een mening, of tips voor mij over?

Alvast bedankt!

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #156 Gepost op: 13 maart 2012, 10:05:31
Wat ik ''raar'' vind.
Ik heb laatste tijd steeds meer het gevoel dat ik altijd de verkeerde ''route'' gekozen heb.
Ben inmiddels alweer 2 jaar Verzorgende IG. Heb ruim 3 jaar rij ervaring.
Wanneer ik dan lees dat er vaak minimaal 1 jaar rijervaring gevraagd word op de vrachtwagen denk ik bij mezelf:
Word de Verzorgende uit de directe zorg met de mensen benadeeld op het feit dat zei geen rijbewijs C hebben.
Iemand die al fulltime werkt, kan toch niet naast zijn baan nog een jaar rijervaring opdoen op de vrachtwagen(rijbewijs kan wel natuurlijk).
Ik bedoel, ik zou best het C rijbewijs willen halen, met de zekerheid dat ik daarmee de ambulance op kan, ik heb geen zin om mijn C rijbewijs te gaan halen om vervolgens er niets mee te doen aangezien ik niet aangenomen ben( als dat het geval zou zijn).

Hebben jullie hier een mening, of tips voor mij over?

Alvast bedankt!

Loch,

Ik kan me helemaal inkomen met je betoog. Welke IG'er heeft een groot rijbewijs? De realiteit is helaas dat het beroep nog zeer gewild is en we hebben voldoende sollicitaties om deze eisen te stellen. Het behalen van een groot rijbewijs is duur en de toekomstige werkgever betaalt dat liever niet, als het niet hoeft.

Ik begrijp ook aan de andere kant dat je de investering niet doet zonder garantie. Helaas zal je toch door dezure appel heen moeten bijten als je dit wilt. De aanhouder wint is hier van toepassing.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Loch

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #157 Gepost op: 13 maart 2012, 13:34:12
Loch,

Ik kan me helemaal inkomen met je betoog. Welke IG'er heeft een groot rijbewijs? De realiteit is helaas dat het beroep nog zeer gewild is en we hebben voldoende sollicitaties om deze eisen te stellen. Het behalen van een groot rijbewijs is duur en de toekomstige werkgever betaalt dat liever niet, als het niet hoeft.

Ik begrijp ook aan de andere kant dat je de investering niet doet zonder garantie. Helaas zal je toch door dezure appel heen moeten bijten als je dit wilt. De aanhouder wint is hier van toepassing.

CM

CM,

Bedankt voor je reactie,

Welke ''zure appel'' bedoel je dan? De IG laten voor wat het is, het C rijbewijs halen en op de vrachtwagen gaan?
Ik fantaseer maar iets: Is er niet de mogelijkheid om bij een sollicitatie te zeggen: Ik heb alleen nog maar het C rijbewijs nodig, ik ga deze halen, en kan dan aan de slag als chauffeur.
Ik bedoel, wat voor nut heeft het anders om bij een vacature neer te zetten: ''Opleiding op MBO-niveau bij voorkeur in de gezondheidszorg''.  Als dit vrijwel onmogelijk is in samenwerking met de eis van het hebben van een C rijbewijs?

Als ander voorbeeld: De zorgambulance.
Functie-eisen

-Opleiding Verzorgende IG uitstroom differentiatie
   -Tenminste twee jaar ervaring als verzorgende
   - Geldig EHBO- en reanimatiediploma of Nikta-certificaat of de bereidheid deze te gaan behalen
   - Uitstekende communicatieve en sociale vaardigheden
   - Zelfstandig kunnen handelen
   - Actuele geografische/stratenkennis van de regio is een pré
   - Rijbewijs B en C en minimaal 2 jaar ervaringskennis met het besturen van een auto

Dat zijn de functie eisen bij GGD. Weer die minimale rij ervaring. Maar ook vragen ze minimaal 2 jaar werk ervaring als IG'er.

Ik begin mijn droombaan steeds somberder in te zien, aangezien mijn hart meer bij de zorg ligt en niet bij bijvoorbeeld een (met alle respect) koeriersdienst. Ik ben liever met de benodigde hulp bezig.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #158 Gepost op: 13 maart 2012, 14:05:37
Loch,

Ik kan alleen voor onze dienst spreken maar ik denk dat het behalen van de C al voldoende is. Wij prevaleren zorgervaring boven rijervaring en, bovendien, het C rijbewijs is feitelijk een technische eis omdat de auto´s iets zwaarder wegen dan een B rijbewijs toelaat.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Loch

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #159 Gepost op: 13 maart 2012, 14:21:15
CM,

Bedankt voor de reactie nogmaals!

Goed en fijn om te horen dat zorgervaring boven rijervaring komt.
Van het feit dat C een technische eis is wist ik. Ik zat meer met het feit dat ik het liever wil voorkomen dat ik het C ga halen, en er vervolgens niks mee kan doen. Aangezien het nogal een aantal knaken zijn!

Bedankt nogmaals!

Thomas