Opleiding tot ambulancechauffeur

Auteur Topic: Opleiding tot ambulancechauffeur  (gelezen 226125 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #160 Gepost op: 14 maart 2012, 12:37:58
Wat ik ''raar'' vind.
Ik heb laatste tijd steeds meer het gevoel dat ik altijd de verkeerde ''route'' gekozen heb.
Ben inmiddels alweer 2 jaar Verzorgende IG. Heb ruim 3 jaar rij ervaring.
Wanneer ik dan lees dat er vaak minimaal 1 jaar rijervaring gevraagd word op de vrachtwagen denk ik bij mezelf:
Word de Verzorgende uit de directe zorg met de mensen benadeeld op het feit dat zei geen rijbewijs C hebben.
Iemand die al fulltime werkt, kan toch niet naast zijn baan nog een jaar rijervaring opdoen op de vrachtwagen(rijbewijs kan wel natuurlijk).
Ik bedoel, ik zou best het C rijbewijs willen halen, met de zekerheid dat ik daarmee de ambulance op kan, ik heb geen zin om mijn C rijbewijs te gaan halen om vervolgens er niets mee te doen aangezien ik niet aangenomen ben( als dat het geval zou zijn).

Hebben jullie hier een mening, of tips voor mij over?

Alvast bedankt!

Een verzorgende IG diploma biedt meer carrierekansen en kans bij een sollicitatie als ambulancechauffeur dan een rijbewijs C. Rijbewijs  is vooral nodig als je een IC auto moet gaan besturen of bij een dienst die nog met chevrolet  rijdt (vanwege het gewichtklasse van de chevies), overigens worden nauwelijks meer gebruikt vanwege de hoge onderhoud en aanschafkosten en rijbewijs C problematiek. Veel werkgevers hebben mogekijkheden om hun chauffeurs een rijbewijs C opeliding te laten volgen zoals momenteel gaat gebeuren bij GGD Den Haag. Een VIG diploma bij sollicitatie heeft een pre omdat die kandidaten vaak beter in stata zijn vanwege de vooropleiding om de SOSA te behalen en zij beschikken over de gewenste eigenschappen en zorgvaardigheden die moeilijker zijn in te trainen dmv de SOSA.

Mijns inziens is het opleiden mbt het rijtechnische gedeelte een verantwoordelijkheid van de ambulancedienst en niet van de kandidaat chauffeur. Rijbewijs C is geen garantie dat de sollicitant ook een goede chauffeur zal worden. Jammergenoeg zitten veel werkgevers nog op het mag weinig kosten principe... Neter zou zijn zoals in de UK waar de ambulancediensten hun chauffeurs zelf intern opleiden en een nationaal ambulance rijbewijs bestaat. En als hierin wat veranderd is weet CM het vast wel ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #161 Gepost op: 15 maart 2012, 00:42:00
Een verzorgende IG diploma biedt meer carrierekansen en kans bij een sollicitatie als ambulancechauffeur dan een rijbewijs C. Rijbewijs  is vooral nodig als je een IC auto moet gaan besturen of bij een dienst die nog met chevrolet  rijdt (vanwege het gewichtklasse van de chevies), overigens worden nauwelijks meer gebruikt vanwege de hoge onderhoud en aanschafkosten en rijbewijs C problematiek. Veel werkgevers hebben mogekijkheden om hun chauffeurs een rijbewijs C opeliding te laten volgen zoals momenteel gaat gebeuren bij GGD Den Haag. Een VIG diploma bij sollicitatie heeft een pre omdat die kandidaten vaak beter in stata zijn vanwege de vooropleiding om de SOSA te behalen en zij beschikken over de gewenste eigenschappen en zorgvaardigheden die moeilijker zijn in te trainen dmv de SOSA.

Mijns inziens is het opleiden mbt het rijtechnische gedeelte een verantwoordelijkheid van de ambulancedienst en niet van de kandidaat chauffeur. Rijbewijs C is geen garantie dat de sollicitant ook een goede chauffeur zal worden. Jammergenoeg zitten veel werkgevers nog op het mag weinig kosten principe... Neter zou zijn zoals in de UK waar de ambulancediensten hun chauffeurs zelf intern opleiden en een nationaal ambulance rijbewijs bestaat. En als hierin wat veranderd is weet CM het vast wel ;-)
Bij ons zijn de Mercedesbusjes juist voor C, en de oudere chevy's mogen met B-rijbewijs ;) de nieuwe chevy's en en Sprinters zijn allemaal 3500kg+

Rijbewijs C is inderdaad geen graadmeter of iemand een goede chauffeur wordt, maar wel de garantie dat ie in ieder geval in iets groters dan een suzuki Alto van mama heeft gereden ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #162 Gepost op: 16 maart 2012, 14:28:30
Ook in IJsselland worden de chauffeurs welke nog C-rijbewijs hebben hiervoor geschoold. De sjeefs staan nog wel op B-rijbewijs, de nieuwe sprinters staan op C-rijbewijs.

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #163 Gepost op: 16 maart 2012, 17:29:24
Ook in IJsselland worden de chauffeurs welke nog C-rijbewijs hebben hiervoor geschoold. De sjeefs staan nog wel op B-rijbewijs, de nieuwe sprinters staan op C-rijbewijs.

Klopt het dat in Grūn de ACH's allemaal worden omgeschoold naar C-rijbewijs? Een kennis wist me te vertellen dat zijn rijschool momenteel veen ACH's achter het stuur had zitten van de les-vrachtwagen.
Mij is wel eens verteld dat ze juist expres met een B-rijbewijs wilden werken, zodat ook de AVP nog eens in voorkomende gevallen kan rijden.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #164 Gepost op: 16 maart 2012, 19:30:30
Bij ons zijn de Mercedesbusjes juist voor C, en de oudere chevy's mogen met B-rijbewijs ;) de nieuwe chevy's en en Sprinters zijn allemaal 3500kg+

Rijbewijs C is inderdaad geen graadmeter of iemand een goede chauffeur wordt, maar wel de garantie dat ie in ieder geval in iets groters dan een suzuki Alto van mama heeft gereden ;)

hahha inderdaad ;-)  ik denk dat een bus rijbewijs stuk handiger is voor een ACH, zeker met al die extrai nzittenden/stagiairs etc die mee moeten  :) ;D ;)

nu is nog t wachten op het C rijbewijs voor de ambulanceverpleegkundigen die in noodgevallen etc ook de ambu moeten kunnnen verplaatsen/rijden  :| O0 ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Jeffreeze123

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #165 Gepost op: 29 maart 2012, 15:59:33
Maakt het niet uit wat voor MBO opleiding je doet.. want ik sta nu ingeschreven voor autotechnicus. Als ik die klaar heb ga ik brandweeropleiding manschap A doen omdat ik bij de jeugdbrandweer zit. En hoe zit het daarna, als ik manschap A ben, en heb een MBO diploma en tegen die tijd 3 jaar rij ervaring.. EHBO heb ik dan ook want die hoort bij brandweer. Zou ik dan die opleiding kunnen gaan doen?

Mvg Jeffrey

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #166 Gepost op: 29 maart 2012, 16:19:54
Maakt het niet uit wat voor MBO opleiding je doet.. want ik sta nu ingeschreven voor autotechnicus. Als ik die klaar heb ga ik brandweeropleiding manschap A doen omdat ik bij de jeugdbrandweer zit. En hoe zit het daarna, als ik manschap A ben, en heb een MBO diploma en tegen die tijd 3 jaar rij ervaring.. EHBO heb ik dan ook want die hoort bij brandweer. Zou ik dan die opleiding kunnen gaan doen?

Mvg Jeffrey
Als achtergrond lijkt me dat wel ok, als je dan ook nog blijkt te kunnen rijden, en je valt in de smaak bij de sollicitatiecommissie.. Je moet namelijk eerst aangenomen worden voordat je aan de opleiding kan beginnen....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #167 Gepost op: 29 maart 2012, 16:22:45
EHBO heb ik dan ook want die hoort bij brandweer. Mvg Jeffrey
Helaas, bij de brandweer krijg je levens reddend handelen, en dat is geheel iets anders dan EHBO. EHBO is beduidend breder dan wat je bij de brandweer krijgt. Dus je zult weldegelijk je EHBOdiploma moeten halen. ;)

Jeffreeze123

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #168 Gepost op: 29 maart 2012, 20:10:09
Dank voor jullie reacties, EHBO diploma heb ik van mezelf al gehaald dus dat is ook geen probleem.
Ik weet al wat de planning word! Bedankt  ;)

Marcel85

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #169 Gepost op: 4 september 2012, 15:29:03
Hallo Allemaal,

Ik heb me ingeschreven voor mijn EHBO cursus en heb gekozen voor een aantal hele dagen en 1 avondles+ examen en ben benieuwd hoe andere de cursus is bevallen

Verder beschik ik al over mijn C rijbewijs

zover ik heb kunnen vinden op het internet zijn de eisen vrij kort (mbt opleidingen) maar zijn er opleidingen die de kans van solliciteren en aangenomen worden vergroten?

ik ben nu 27jaar en heb geruime rij ervaring, ben een echte teamplayer, stressbestendig en straks ook me EHBO maar wil me natuurlijk zo goed mogelijk voorbereiden en in mezelf investeren (voor mezelf en om een betere kans te maken)

Groetjes en alvast bedankt

Marcel